سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

غفلت از پاکسازی معابر فرعی، اتصال به معابر اصلی را قطع کرد

شهرداری تهران با اجتناب از پاکسازی معابر فرعی، نقطه اتصال شهروندان به معابر اصلی را قطع کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی کاظمی: شهرداری تهران همزمان با دومین شب بارش برف در تهران و با حضور خبرنگاران از یک مدد سرا و دو سایت برف روبی بازدید به عمل آورد.

این بازدید که از ساعت 22 شامگاه یکشنبه(8 بهمن ماه) تا 2 بامداد روز دوشنبه(9 بهمن ماه) به طول انجامید از میدان شوش آغاز و به انتهای بزرگراه شهید بابایی‌ ختم شد.

مسئولان خدمات اجتماعی و شهری شهرداری تهران ابتدا خبرنگاران را به گرمخانه‌ای در منطقه خاوران بردند که افراد بی‌خانمان و بعضا‌ معتادان در آن نگهداری می‌شدند تا مبادا بر اثر گذراندن در سرمای فزاینده فضای باز جان ببازند‌.

رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران پیش از ورود به گرمخانه در جمع خبرنگاران گفت: با شروع بارش برف و افزایش سرما فعالیت افراد ما در ساماندهی اشخاص بی‌خانمان تشدید شده است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه خودروهای این سازمان در طول 24 ساعت در تهران گشت زنی می‌کنند و افراد را به مددسرا انتقال می‌دهند، اظهار کرد: ممکن است برخی افراد به دلایلی تمایلی به حضور در مددسرا نداشته باشند و به همین دلیل اتوبوس‌هایی را در میدان شوش مستقر کرده‌ایم که بخاری آن‌ها تا صبح روشن است و این افراد در داخل اتوبوس شب را به صبح می‌رسانند.

وی با بیان اینکه امشب هیچ کارتن خوابی در خیابان‌ها نمی‌بینیم، گفت: علت این موضوع آن است که ما در 24 ساعت گذشته همه کارتن خواب‌ها را جمع آوری کرده و به مدد سرا انتقال داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران افزود: در شرایط عادی مددسراها‌ فقط هنگام شب آماده اسکان و اطعام مددجویان هستند اما در این شرایط که سرمای هوا افزایش یافته و ممکن است این افراد در فضای آزاد جان خود را از دست دهند ما به صورت 24 ساعته پذیرای آن‌ها هستیم.

قدیمی با بیان اینکه این افراد هنگام حضور در اینجا نزد پزشک می‌روند، اظهار کرد: به برخی از افرادی که بیماری‌های مختلف دارند دارو می‌دهیم و یا کسانی که مصرف کننده حاد هستند، متادون درمانی می‌شوند.

پس از سخنان قدیمی خبرنگاران و تعدادی از مسئولان شهری وارد مددسرا شدند، فضای مددسرا به گونه‌ای طراحی شده بود که پس از ثبت مشخصات هویتی افراد، آن‌ها وارد سالنی می‌شدند که با دوش‌های آب گرم تجهیز شده بود و مددجویان باید با ورود به آنجا استحمام می‌کردند.

افرادی که به هر دلیل وارد مددسرا شده بودند پس از استحمام باید لباس‌های شخصی خود را تحویل می‌دادند و لباس و پتو می‌گرفتند.

مدد جویان با ورود به محدوده استراحتگاهی‌ مددسرا با یک وعده غذای گرم پذیرایی می‌شدند و بعد توسط پزشک مددسرا معاینه می‌شدند و چنانچه نیاز به درمان داشتند نسبت به آن اقدام می‌شد.

به گفته قدیمی اگر فردی بیماری حادی‌ داشته باشد به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل می‌شود.

به گفته مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران مددسرای خاوران یک هزار نفر ظرفیت دارد که اگر تعداد مراجعه کنندگان‌ به بیش از این ظرفیت برسد، مسئولان مددسرا در هر شرایطی وظیفه دارند آن‌ها را بپذیرند و در هیچ شرایطی مجاز نیستند که مددجویان را به بیرون مددسرا هدایت کنند.

قدیمی در این رابطه ادامه می‌دهد: حتی اگر کف سالن‌ها هم جا نداشته باشد، مسئولان وظیفه دارند افراد را در کف اتاق‌های اداری استقرار دهند.

اگرچه تمام تخت‌های چند طبقه این مددسرا پر شده بود، اما کف این سالن بزرگ هم تبدیل به محل خواب مددجویان شده بود تا از فضای گرم این مکان بهره‌مند شوند.

پس از بازدید از مددسرا، مسئولان شهری به همراه خبرنگاران به بازدید از سایت برف روبی ونک رفتند.

عدالت امیرزاده‌ معاونت امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 3 با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در شرایطی که بیش از 40 سانتی متر در این منطقه بارندگی برف داشتیم همکاران ما با تمام تلاش کار کردند تا مبادا معابر دچار یخ زدگی شوند.

وی افزود: با تلاشی که ما می‌کنیم اجازه نمی‌دهیم معابر حتی نیم سانتی متر هم دچار یخ زدگی شوند و در خصوص برف‌های انباشت شده بر روی درختان هم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا شاخه‌های درختان دچار سنگینی و شکستگی نشوند.

در شرایطی که امیرزاده‌ در سایت برف روبی سخن از تمام تلاش این مرکز برای جلوگیری از یخ زدگی معابر می‌زد، زمین این مرکز به شدت دچار آب گرفتگی و گل و لای بود.

گفتنی است؛ در حالی که 18 مددسرا در سطح تهران وجود دارد، شهرداری تهران هر بار که خبرنگاران را دعوت می‌کند، فقط به بازدید از مددسرای خاوران بسنده کرده است، در بازدید شامگاه یکشنبه هم که خبرنگاران خواستار بازدید از وضعیت مددسرایی دیگر شدند، این خواسته با مخالفت مسئولان شهری رو به رو شد.

همچنین شهروندان، اعم از پیاده و سواره هنگام خروج از منازل خود با معابری‌ مملو از برف و یخ زدگی، رو به رو شدند که هر دو بعضا‌ با سر خوردگی مواجه می‌شدند.

در حالی که شهرداری تهران با تکیه بر پاکسازی بزرگراه‌های اصلی نسبت به عمل خود افتخار می‌کند، اما هیچگاه تدبیری برای این موضوع نکرده است که شهروندان برای اینکه خود را به بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی برسانند باید از خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها عبور کنند.

عدم پاکسازی کوچه‌ها و معابر فرعی سبب شد که شهروندان نتوانند خودروهای خود را به معابر اصلی انتقال دهند و برای همین به سراغ ایستگاه‌های اتوبوس رفتند و شاهد بودیم که طی این 2 روز حجم کمتری از خودروها در خیابان‌ها تردد می‌کردند.

اما چند تن از مسئولان شهری خلوتی خیابان‌ها را تحت تاثیر اقدامات خود در پاکسازی معابر اعلام کردند و چشم خود را بر عدم پاکسازی کوچه‌ها و معابر فرعی که نقطه اتصال شهروندان به معابر اصلی بود بستند.

از سویی دیگر شهروندانی که با رنج و مشقت از میان معابر برفی و یخ زده عبور کرده بودند و خود را به ایستگاه‌های اتوبوس رسانده بودند، زمانی چند برابر روزهای عادی را در ایستگاه اتوبوس به انتظار نشستند تا شاید اتوبوسی از راه برسد و آن‌ها را به محل کارشان برساند، اما اتوبوس‌هایی که با فاصله زمانی زیاد از راه می‌رسیدند همواره مملو از مسافر بودند و جایی برای سوار شدن مسافران جدید نداشتند و شهروندان به ناچار یا باید به انتظار اتوبوس بعدی می‌نشستند یا پیاده به جنگ برف و یخ می‌رفتند تا با عبور از آن به محل کار خود برسند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.