سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باقی مانده‌های داعش در اروپا تحرکات ایذایی خواهند داشت

کارشناس مسائل منطقه گفت: شکی نیست که باقی مانده‌های داعش در اروپا تحرکات ایذایی خواهند داشت.

رضا کلهر کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره بازگشت باقی مانده‌های داعش به اروپا و وجود تهدیدات این گروه تروریستی برای اروپا اظهار کرد: اکنون وضعیت جامعه اطلاعاتی و اتحادیه اروپا نسبت به داعش در حالت هوشیار قرار دارد.

وی افزود: همه کسانی که از اروپا خارج شدند و به داعش پیوستند چه کسانی که کشته شدند و چه کسانی که در حال بازگشت به اروپا هستند، شناسایی شدند لذا این افراد مورد مراقبت و نظارت شدید قرار دارند و بعید به نظر می‌رسد بعد از بازگشت از سوریه و عراق بتوانند تحرکات گسترده‌ای در اروپا به راه بیاندازند.

کلهر گفت: معتقدم باقی مانده‌های داعش در اروپا تحرکات ایذایی خواهند داشت و شکی وجود ندارد که عملیات‌های جسته و گریخته توسط آنها در اروپا صورت می‌گیرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: با بازگشت این افراد به اروپا باید بدانیم که آنها تا چه اندازه در عضوگیری از جامعه جوان اروپا موفق هستند، زیرا این موضوع متناسب با وضعیت شبکه‌های مجازی و گسترش انقلاب اطلاعاتی در اروپا توسط سازمان‌های امنیتی به خوبی کنترل نمی‌شود.

وی بیان کرد: بازگشت داعشی‌ها به اروپا گرچه ممکن است منجر به عملیات‌های گسترده نشود، اما این گروه تروریستی می‌تواند به نوزادی دوباره در اروپا تبدیل شود و این موضوع برای اروپایی‌ها خطرناک و حائز اهمیت است به همین دلیل اروپایی‌ها نسبت به مسئله داعش توجه پیدا کردند و در حال اجرای طرح‌هایی هستند تا از پیشروی فکری و معنوی داعش جلوگیری کنند؛ با این حال به نظر می‌رسد این حرکت‌ها تا اندازه‌ای از لحاظ سخت افزاری و عملیاتی قابل کنترل است.

کلهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه اندازه اروپا از لحاظ فرهنگی می تواند داعش را کنترل کند، اظهار کرد: معتقدم اروپایی‌ها در این زمینه چندان موفق نخواهند بود، زیرا باز بودن مرزهای کشورهای اروپایی به روی یکدیگر، گشایش مرزها، مسئله گسترش ارتباطات و مسائلی از این قبیل، دست حکومت‌ها، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی را محدود می‌کند و آنها به سادگی نمی‌توانند از رویش‌های فکری و معنوی داعش جلوگیری کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: اگر داعش راهبرد بازگشت به اروپا را پیگیری کند، به نظر می‌رسد در دهه آینده این مسئله برای اروپا به موضوع قابل توجهی تبدیل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.