سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحیمی مطرح کرد

از هم‌افزایی واحدهای امدادی در شرایط بحرانی غفلت شده است

نماینده مردم تهران گفت: هم‌افزایی واحدهای امدادی و مدیریت بحران موضوعی است که در مانورهای عملیات امدادی مورد توجه نیست.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید در اینستاگرام خود ضمن اشاره به بارش برف سنگین و فراگیر از کوتاهی مسئولان راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی برای شرایط پیش آمده و حبس صدها مسافر در قطارها و جاده‌ها انتقاد کرد.

این نماینده مجلس نوشت: برف سنگین و فراگیر پس از حدود بیست سال خاطرات اویل دهه هفتاد را برای تهرانی‌ها زنده کرد و یکبار دیگر نشاط و طراوت را به شهروندان ارزانی داشت. آمادگی و کارآمدی دستگاه‌ها و مجموعه‌های خدماتی و امدادی (مثل شهرداری و راهداری و هلال احمر و فردگاه‌ها و راه‌آهن و ترمینال‌ها) به حرف نیست مردم در عمل وزن و اندازه کارآمدی را می‌بینند و می‌سنجند.

دیروز از ساعت ۶/۳۰ صبح بیرون بودم قبل از جلسه صحن جلسه فراکسیون امید برای بررسی بودجه از ساعت ۷ تشکیل شد و حدود ساعت ۸/۱۰ وارد صحن شدیم بعلت شرایط جوی و خیابان‌ها و حضور با تاخیر همکاران در صحن مجلس و نرسیدن به حد نصاب، جلسه رسمی با یکساعت تاخیر آغاز شد.

قفل شدن پنج ساعته اتوبان تهران کرج و نیز هفت ساعته اتوبان قم -تهران از نیمه شب گذشته و گرفتاری هزاران مسافر در سرما و برف و بوران بی هیچ امدادی و در ریسک کامل از مهمترین مطالبی بود که بین نمایندگان رد و بدل می‌شد. بعضی از نمایندگان از همین مسیرها به تهران رسیده بودند و خود شاهد عینی و بخشی از ماجرا بودند. علاوه بر ریسک کاملی که برای درماندگان در مسیرهای تهران - کرج و قم - تهران از نیمه شب در فقدان نیروهای خدماتی و امدادی اتفاق افتاده بود، حس بی امانی مسافران هزاران خانواده منتظر را هم بیشتر مضطرب کرد.

قطارهای مسافری ورودی از مشهد به تهران ساعت‌هاست در چند کیلومتری تهران متوقف شده و امکان ادامه مسیر و ورود به ایستگاه راه آهن تهران را ندارند و مسافران بعضا بیش از هشت ساعت در قطارهای متوقف شده، محبوس شده‌اند. مسئولان فنی راه آهن هنوز هیچ اظهارنظری در این باره نکرده‌اند. نه برای توضیح علت مشکل و نه برای امداد به مسافران یا پیش‌بینی خاتمه این وضعیت. خارج شدن سیستم سیگنالینگ خط و ایستگاه بعلت برودت هوا یکی از ولایل فنی است که بین مسافران شایع شده و راهبران قطارها و مدیران فنی امکان هدایت قطارها را ازدست داده و مجبور به توقف قطار ها شده اند.

جا دارد مسئولان راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی به فوریت ضمن عذرخواهی از مردم و توضیح شرایط پیش آمده، وضعیت را با امداد به صدها مسافر محبوس در قطارها به حالت عادی برگرداندند. هم‌افزایی واحدهای امدادی و مدیریت بحران در شهرها و خارج از شهرها موضوعی است که معمولا در برنامه‌ریزی‌ها و مانورهای عملیات امدادی بطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است، چه اینکه اگر قرار گرفته بود وضعمان در شرایط برفی هشتم بهمن ۹۶ بهتر از این می بود.

مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن به شهروندان و مسافران خصوصا در شرایط خاص و بحرانی کمترین مطالبه و توقع بجای مردم از مدیران و عوامل مربوط است. زحمات عوامل امدادی در جاده‌ها اعم از راهداری و پلیس و هلال احمر مورد توجه و تقدیر مردم است اما سخن بر سر مدیریت درشرایط بحرانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های لجستیکی و امدادی با هدف پیشگیری از وخیم شدن شرایط و نجات جان مردم است.

وضعیت برفی تهران و جاده ها بحران نیست فقط کمی تست مدیریتی و امدادی از خود بجا گذاشته است، معتقدم هنوز در یک بحران گسترده، حجم ادعاهای مدیران سنجیده نشده است. 

 انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.