سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی‌احتیاطی، مهم‌ترین عامل وقوع تصادفات

رئیس پلیس راه استان بوشهر گفت‌: مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت وقوع تصادفات، توجه نکردن به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و رعایت نکردن حق تقدم است و جاده‌ها سهم بسیار ناچیزی در این بین دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر  ارتباط تنگاتنگ فرهنگ با مسائل اجتماعی امری انکارناپذیرست که نیازی به ادله محکم و متقنی نیز ندارد. این در حالی است که در زمینه فرهنگ نیازمند همکاری همه نهادها و ارگان‌ها و برنامه‌ریزی‌های هدفمند و مدون برای ارتقای سطح فرهنگ مردم هستیم.

سرهنگ جابر پاپری رئیس پلیس‌راه استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر گفت‌:در هفته‌های اخیر تصادف زنجیره‌ای در بزرگراه برازجان – بوشهر، تلنگری بود بر ضرورت تلاش بیشتر در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک و رانندگی تا از آمار تلفات جانی و بار اختلالات روانی در سطح جامعه بکاهد. این خودروها شامل هفت خودرو سواری و یک دستگاه اتوبوس بوده است که هر چند تلفات جانی نداشت اما زنگ خطر بزرگی است که می‌تواند باز هم بر اثر بی‌احتیاطی یک راننده با جان چند نفر بازی کند و چندین خانواده را درگیر کند تا در آستانه فرا رسیدن عید به جای شادی، غم میهمان خانه‌ها شود.

سرهنگ پاپری با بیان این‌که هشت دستگاه خودرو در بزرگراه برازجان – بوشهر بعد از سه‌راهی چغادک به صورت زنجیره‌ای با هم برخورد کردند، گفت: تصادف زنجیره‌ای روز گذشته در محور برازجان به بوشهر که موجب برخورد هشت خودرو به یکدیگر شد، بدون تلفات جانی بوده است.

وی با عنوان این‌که علت دقیق این حادثه در دست بررسی است، تصریح کرد: از ظاهر حادثه پیداست که علت این حادثه بی‌توجهی، ترمز ناگهانی و رعایت نکردن فاصله استاندارد بوده است. با توجه به این‌که این بزرگراه به دلیل تردد زیاد در ابتدای صبح شلوغ است، از رانندگان درخواست می‌شود با دقت و رعایت قانون مانع بروز چنین اتفاقاتی شوند.

سرهنگ پاپری در پاسخ به این سوال که آمار متوفیان جاده‌ای نسبت به سال گذشته چه وضعیتی دارد، افزود: طی 9 ماهه نخست امسال، در بحث پلیس راه با کاهش 8 درصدی متوفیان تصادف روبه‌رو بودیم که امیدواریم کنترل این وضعیت در ادامه نیز موفقیت‌آمیز باشد.

این مسوول با بیان اینکه علت عمده تصادفات جاده‌ای، مشکلات جاده‌ای از جمله تخریب راه‌هاست یا بی‌احتیاطی رانندگان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت وقوع تصادفات، توجه نکردن به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و رعایت نکردن حق تقدم است و جاده‌ها سهم بسیار ناچیزی در این بین دارند.

وی در ادامه با بیان این‌که ارتقای فرهنگ رانندگی از طریق نهادهایی همچون صدا و سیما و آموزش و پرورش کمک شایانی به این امر می‌کند، توصیه‌هایی خطاب به رانندگان کرد و یادآور شد: رانندگان با رعایت قوانیتن و مقررات رانندگی در صیانت از جان خود و همراهانشان کوشا باشند تا وقایع حادثه‌ساز و تلفات ناشی از آن نیز کاهش یابد. سرعت مطمئنه، استفاده نکردن از تلفن همراه، توجه به جلو، رعایت طولی مناسب با خودروهای دیگر، استفاده کردن از کمربند برای همه سرنشینان و موارد این‌چنینی به ویژه در مواقعی که هواشناسی اعلام گرد و خاک کرده، ضروری است.

 بی‌تجربه‌ بودن رانندگان از دلایل اصلی تصادفات

به نظر می‌رسد یکی از دلایل واقعی و اصلی تصادفات مربوط به رانندگان بی‌تجربه‌ای باشد که به محض دریافت گواهینامه، به گمان این‌که دیگر راننده هستند، بستر حوادث تلخ را رقم می‌زنند. نه تنها آموزشگاه‌های رانندگی در خصوص صدور گواهینامه باید سختگیری‌هایی را اعمال کنند و «رابطه و خویشاوندی» را لحاظ قرار ندهند، فرد مورد نظر نیز به محض دریافت گواهینامه نباید راهی کوچه و خیابان شود و با جان خود و دیگران بازی کند.

ورانندگی یک مهارت است که به دنبال تمرین کسب می‌شود. تا زمانی که تمرین کافی نداریم و به صورت ماهرانه رانندگی نمی‌کنیم، با جان دیگران بازی نکنیم.

شهرداری، استانداری، سازمان ترافیک، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان از جمله نهادی درگیر با امر ترافیک هستند که باید به این مساله ورود کنند، علاوه بر این، باید فعالیت‌های شورای ترافیک استان به‌ویژه در زمینه کاهش سوانح و حوادث فوتی و جرحی به صورت کامل به اطلاع مردم برسد تا شهروندان در این زمینه آگاهی بیشتری داشته باشند.

نظرخواهی از شهروندان، راهکار دیگری است که می‌تواند با بهره‌گیری از تجربیات آنها کارساز باشد. نصب بنر هشداری و آموزشی در خصوص استفاده از کمربند یا استفاده نکردن از تلفن همراه حین رانندگی یا پخش تیزر تبلیغاتی سر چهارراه‌ها از جمله روش‌های تبلیغاتی بسیار موثر در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک است، در حالی که در گوشه‌گوشه شهر بنرهای تبلیغاتی کنسرت‌ها، معاملات اقتصادی و ... مشاهده می‌شود.

آموزش با بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون تصویری و شنیداری به صورت انیمیشن، فیلم، موسیقی، تئاتر، آموزش مستقیم در مدارس و اداره‌ها و توزیع بسته‌های مرتبط با بحث در این زمینه بسیار موثر است.

انتهای پیام/م

مهم‌ترین عامل وقوع تصادفات بی‌احتیاطی است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.