سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه سرشار از استعداد های هنری

تصور دنیای بدون صدا بسیار سخت است زیرا هر جا حیات بوده صدایی نیز وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از کرمانشاه تصور دنیای بدون صدا بسیار سخت است زیرا هر جا حیات بوده صدایی نیز وجود داشته از صدای شرشر باران تا صدای پرندگان و حیواناتی که زبانی مخصوص برای ارتباط برقرارکردن با هم دارند.
اما صدا برای آدمی حکایتی دیگر است که از موثرترین راههای ارتباطی و آوا نیز نشان دهنده اوج احساسات و عواطف است به خصوص زمانی که با یک ساز همراه شود و ضرباهنگ یا نغمه ای را در دستگاه یا گوشه ای بنوازد.
و آن گاه است که اگر قطعه ای با سازی یا آوازی همراه شود می تواند سالها برایمان خاطره می سازد.
انسان امروز مثل همیشه موسیقی را آرام بخش می داند و با توجه به زندگی ماشینی و مشکلات امروز گاهی جز جدانشدنی روزانه می داند.
محمدامین خسروی از نوازندگان سازهای گیتارکلاسیک و سه تار است که بیش از یک دهه است به هنر خدمت می کند.

از خودتان و فعالیت هایی که در موسیقی دارید؛ بفرمایید؟

فعالیت هنری خود در حوزه ی موسیقی را از سال ۸۰ با فراگیری گیتار کلاسیک (دوره ی مقدماتی) در محضر «وحید نظری کرمانشاهی» آغاز کرده و دوره ی نوازندگی حرفه ای را نزد «سیامک مهاجر»، در تهران گذراندم و افتخار شاگردی در محضر «آرشام خرسندپور» با فراگیری ساز سه تار از پاییز ۸۷ را دارم.
در هنر خوشنویسی، از سال۷۸ در سایه ی ارزشمند «اکبر محمدی» به مشق خط نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث در کرمانشاه پرداختم.
در ادبیات نیز پیشکسوتانی نظیر آقایان «فرشید یوسفی، بابک دولتی، فرشاد فرصت صفایی، رضا حساس، سیدجعفر عزیزی، پیمان سلیمانی توانستم دستی در شعر داشته باشم و طنزپردازی را به عنوان تخصص ادبی خود پیگیری کنم.

از جایگاه موسیقی در بین مردم بگویید؟

عامل پیدایش جهان هستی بر اساس ریتم است و گردش سیارات وستارگان به دورخورشید می چرخد. البته وجود شب و روز و فصل ها وجود ریتم را ثابت می کند و این ریتم در تمامی لحظات جاری زندگی ما به وضوح قابل لمس است.
علم موسیقی از روزگاران باستان تا به امروز همواره مورد توجه عرفا، فلاسفه و علما بوده و مباحث متنوعی از کیفیت ادارک صوت و درک و دریافت موسیقی در معنای عام آن را در بر داشته است.
به عبارت دیگر انسان ها در تمام طول تاریخ هرگز با موسیقی ناآشنا نبوده اند و شکل و ماهیت آن را به هر نحوی دریافته اند.
به ویژه در عصر حاضر که جنبه ی درمانی موسیقی نیز بسیار رواج یافته، جایگاه والای آن در هر زمان برای بشر روشن است.

شما دبیر جلسات ادبی بسیاری هستید،از این فعالیت بگویید؟

عضو انجمن شعر کرمانشاه (قالب کلاسیک-طنز) هستم و در سال جاری شاعر برگزیده ی دومین جشنواره ی ملی شعر طنز شدم.
به همراه همسرم، «بهاره سالارآبادی» دبیر انجمن ادبی «فردا» که در روزهای سه شنبه در مجتمع شهید آوینی برگزار می گردد، در دو بخش مجزا به صورت اختصاصی به مقوله ی شعر و موسیقی پرداخت می شود که در بخش موسیقی پس از مطرح نمودن مباحث سلسله وار پژوهشی، نوازنده مدعو بسته به مبحثی که مطرح است، قطعه یا قطعاتی را می نوازد تا علاوه بر پرداخت به مبانی تئوری، اجرای عملی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
در واقع باتوجه به استقبال از تلفیق شعر و موسیقی این ایده ی نو به ذهن خطور کرد که نشست هایی تخصصی در این زمینه برگزار گردد.
علاوه بر فعالیت های مذکور در انجمن ادبی «فردا»، در ماه گذشته در تالار وحدت، مرکز علمی کاربردی(فرهنگ وهنر) نشست تخصصی«آهنگ» با موضوع نگرشی بر ریتم با حضور اساتید مطرح موسیقی استان: آرشام خرسند پور «موسس نشست تخصصی آهنگ»، یونس چراغی «مدیر گروه موسیقی مرکز و کارشناس نشست» و علیرضا بابینی «نوازنده مهمان» برگزار شد و ماهانه تداوم خواهد داشت که دبیر این جلسات هستم.
در جلسه ی پیش با طرح سوالاتی کلی پیرامون ریتم، تفاوت مفهوم ریتم با مفاهیمی مشابه نظیر «تمپو» و «میزان نما» و ... ضرورت جایگاه آن مورد بررسی قرار گرفت وهمچنین جایگاه ریتم در موسیقی در دوره های مختلف و نگرش های موجود به این مقوله که در موسیقی ملی و جهانی وجود دارد ، از دیگر مباحث عنوان شده بود که تداوم منظم این جلسات را می طلبد.

وجود چنین نشست های تخصصی چقدر احساس می شود؟

موسیقی هنری ست به مثابه یک علم. بدیهی است پویایی یکی از اصول علم می باشد و پویایی جز با پژوهش امکان پذیر نیست. پس موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می بایست ویژگی پویایی خود را با برگزاری جلسات پژوهشی حفظ کند. در این سلسله نشست ها که روال آن به صورت ماهیانه است، سعی بر تبیین به زبان ساده است.
هرچند مخاطب آگاه بدون علم موسیقیایی هم می تواند با صرف شنیدن، موسیقی اصل را از بدل تشخیص دهد، اما در زمینه ی تئوری بنیادین ضعف جدی محسوس است.
بنده نیز به عنوان دبیر جلسات در راستای تحقیق در زمینه ی مباحث گسترده ی موسیقی، منابع معتبر را مطالعه کرده و قصد بر آن است به یاری اساتید، در حد بضاعت به معرفی موسیقی به معنای واقعی کلمه پرداخته شود.

چه حمایت هایی را برای این راه لازم می بینید؟

بیشترین همکاری را مرکز علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر داشته است اما نیاز به حمایت های بیشتری از جانب مسئولین دست اندرکار حس می شود.

در پایان اگر سخن نگفته ای هست بفرمایید؟
شهر ما کرمانشاه سرشار از استعدادهای موسیقی ست.
با اینکه سالها در عرصه ی ادبیات و‌ موسیقی فعالیت داشته ام و ضمن تدریس همچنان می آموزم، چه بهتر است که این آموختن هنر ، علمی باشد و توصیه می کنم همه ی علاقمندان در این عرصه ، موسیقی و بویژه موسیقی ایرانی را علمی بیاموزند.

 

نویسنده: سپیده امیری

 

انتهای پیام/پ

برچسب ها: موسیقی ، هنرمند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.