نماینده مردم اسفراین افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمیتوانند تغییرات زیادی در لایحه بودجه ایجاد کنند، مجلس در نهایت میتواند بین پیشنهاد دولت در خصوص بودجه با برنامه مقایسههای لازم را انجام دهد و مخالفت خود را در خصوص مسائل اعلام کند.
وی با تأکید بر اینکه مجلس از نیروی کارشناسی لازم همانند دولت برای تدوین مجدد لایحه بودجه برخوردار نیست، تصریح کرد: به طور حتم تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه نباید منجر به تغییر در شاکله بودجه شود. همچنین طبق اصل ۵۳ کلیه دریافتیهای دولت باید در حساب خزانهداری کل کشور ذخیره شود ضمن اینکه همه پرداختها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون ایجاد میشود.
قوامی گفت: گزارشی از سوی مجلس آماده و خزانهداری آن را بررسی کرد، از سال ۸۹ تا ۹۵، ۲۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی به خزانه واریز نشده است که از این محل پرداختها بر اساس قانون انجام شود، این گزارش را دیوان محاسبات هم مورد بررسی قرار داده است البته این گزارش به صحن علنی مجلس نیز ارائه داده میشود، اما اینکه این گزارش ارائه شده و دولت ایرادات اساسی به آن وارد کند قابل قبول نیست. این مسئله حق مجلس و دیوان محاسبات خواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: اصل ۴۳ قانون اساسی مسائل را نسبت به اسراف و تبذیر مطرح کرده است، شاکله بودجه تبصره ۱۴ و ۱۸ بوده و مجلس و دولت باید تصمیماتی را در جهت جلوگیری از اسراف و تبذیر اتخاذ کند، اما از سال ۸۹ تاکنون که نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است هیچ رضایت خاطری ایجاد نکرده است.
انتهای پیام/