سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

یک شرط برای کاهش تعرفه‌های خودروی هیبریدی/ کدام سری از هیبریدها واقعی هستند؟

رئیس سازمان توسعه و تجارت، پیش شرطی را برای کاهش تغییر تعرفه واردات خودروهای هیبریدی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اعلام تعرفه‌های واردات خودرو یکی از داغ ترین مباحثی بود که در 6 ماه گذشته نقل تمام محافل خودرویی کشور بود و سرانجام با اعلام قوانین جدید تعرفه، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظارها به پایان رسید.
 
اما یکی از نکات قابل توجه در دستورالعمل جدید دولت، افزایش 9 برابری تعرفه خودروهای هیبریدی بود که صدای بسیاری از کارشناسان و متخصصان خودرو و محیط زیست را در آورد.

با وجود اینکه آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور بیداد می‌کند و تعداد روزهای پاک در تهران هر سال رو به کاهش است، تعرفه‌های جدید اعلام‌شده برای خودروهای هیبریدی، به طور عملی خریداران و بازار را به سمت خودروهای بنزینی و افزایش آلایندگی سوق می‌دهد و این اتفاق بسیار عجیبی است.

در دو ماه گذشته چند روز؛ تهران و کلان‌شهرهای دیگر به خاطر آلودگی هوا تعطیل شده و باید این سؤال جدی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسیده شود که با کدام استدلال و منطقی با دست خودتان مردم را به سمت استفاده از خودروهای بنزینی و آلاینده هل می‌دهید؟

میزان تعرفه‌ کمتر واردات خودروهای هیبریدی تا پیش از این مشوقی در جهت فرهنگ‌سازی و هدایت مردم به سمت استفاده از خودروهای پاک بود و باید از مسئولان دولتی و به ویژه وزات صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد مبنای تصمیم‌گیری برای افزایش 9 برابری تعرفه‌ واردات خودروهای هیبریدی را اعلام کنند؛ آن‌هم در شرایطی که خودروهای بنزینی تنها مشمول افزایش حداکثر ۳۰ درصدی در حقوق گمرکی و ورودی شده‌اند.

کاملا مشخص است که این نوع تعرفه‌بندی تنها خودروهای هیبرید را در بازار هدف قرار می‌دهد و شرایط رقابتی این خودروها در بازار عملا از بین خواهد برد. طبیعی است در چنین شرایطی مردم دیگر تمایلی به خرید خودروهای هیبریدی نخواهند داشت.

در کنار افزایش باورنکردنی قیمت خودروهای خارجی و ایجاد حباب قیمتی، یکی از اصلی‌ترین دستاورد‌های این تصمیم وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی، همین آسیب به بازار خودروهای هیبریدی است.

افزایش 9 برابری تعرفه خودروهای هیبریدی درست نیست

در واکنش به اخبار منتشر شده از برخی رسانه درباره افزایش 9 برابری تعرفه خودروهای هیبریدی ، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی را مربوط به آن دسته از خودروهایی که از موتورهای با حجم بالای ۱۵۰۰ سی سی استفاده می کنند، دانست.

امیر حسین قناتی با اعلام این مطلب افزود: این تیپ از موتورها به صورت فول هیبرید نیستند و در اصل از موتورهای فسیلی استفاده می‌کنند. این موتورها بیشتر توان خودرو را تامین می‌کنند و فقط در سرعت های بالا و همچنین مسیرهای مسطح و کم شیب موتور الکتریکی وارد مدار می شود.

وی با بیان اینکه این خودروها تقریبا خودروهایی با موتور سوخت فسیلی محسوب می شوند، گفت: تاثیر این خودروها در کاهش آلودگی بسیار کم است و تنها خودروی هیبریدی پایه الکتریک و خودروی برقی برای کاهش آلودگی های زیست محیطی مناسب هستند که تعرفه آنها نیز تغییری نکرده است‌.

قناتی با اعلام اینکه هیچ تعرفه‌ای 9 برابر نشده است، تصریح کرد: بیشترین تغییر تعرفه مربوطه از ۵ به ۲۵ بوده است و با این اصلاح تعرفه، واردکنندگان به ورود خودروهای پاک و غیر آلاینده ترغیب پیدا کرده اند.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تقریبا تمامی خودروهای هیبریدی وارد شده در سال گذشته (بیش از ۸۰۰۰ دستگاه) با موتور بالای ۲۰۰۰ سی سی بوده است.

افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی موجب آلودگی بیشتر هوا می شود

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی نیز در خصوص 9 برابر شدن تعرفه‌های واردات خودروهای هیبریدی، اظهار کرد: وزارت صنعت معدن تجارت با بخش خصوصی در این رابطه هیچ مشورتی نکرد.

وی در ادامه افزود: اتاق اصناف ایران با این موضوع به شدت مخالف است ،زیرا افزایش تعرفه این نوع خودروها به طور حتم موجب کاهش واردات آنها در آینده خواهد شد.

فاضلی با اشاره به وجود بحران آلودگی هوا در کلان‌ شهرهای کشور گفت: در مجموع افزایش تعرفه‌های واردات خودروهای هیبریدی در بلند مدت به محیط زیست صدمات جبران‌ناپذیری وارد کرده و آن را منفی ارزیابی می‌کنم.

رئیس اتاق اصناف ایران  تاکید کرد: در صدد انجام مذاکراتی برای تغییر تعرفه‌های خودروهای هیبریدی با وزارت صنعت هستیم.

احتمال تغییر تعرفه های خودرو وجود دارد

مجتبی خسروتاج مدیر سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد:  افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبریدی را نباید به عنوان افزایش 9 برابر تعبیر کرد و هدف اصلی این امر فرهنگ‌سازی خودروهای هیبریدی در جامعه بود.

خسروتاج گفت: کار کارشناسی لازم در این خصوص انجام شده و اهالی فن نسبت به آن نظر داده اند و پس از آن تعرفه ها مصوب شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: آماده شنیدن انتقادات مرتبط با تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در کمیسیون ماده یک هستیم و اگر لازم باشد و دلایل کافی ارائه شود در تعرفه تجدید نظر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: انتهای سال ۹۵ وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادهای خود در ارتباط با تغییرات تعرفه ای را به دولت ارائه کرد که به دلیل نگرانی از برخی آثار تورمی تصویب آن به تعویق افتاد تا اینکه امسال در آذرماه هیات دولت تصمیم گرفت تا با لحاظ کردن همه شرایط تغییرات تعرفه ای را اعمال کند.

به گفته خسروتاج؛ تعرفه ها در برخی اقلام کاهشی و در برخی اقلام افزایشی بود که تمامی این موارد به دلیل کنترل آثار تورمی آن لحاظ شده است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم منطق را بر تعیین تعرفه کالاها حاکم کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در جامعه نقل قول‌ها و روایات نادرستی از این موضوع بیان شد که موجب شده تا دید منفی نسبت به این افزایش تعرفه در کشور ایجاد شود.

خسروتاج در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد این تعرفه‌ها در آینده تغییر کند یا خیر، افزود: هیچ امکانی را رد نمی‌کنم، هرچند آن را به طور کامل نیز نمی‌پذیرم.

گزارش:سمیه عرب

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
اين هيبريدام علاج كار نيسن و فقط خودروهاي برقي كه اصلا دود ندارن چاره كارن و اولم باید تاكسيا برقي بشن كه ده برابر سواريا بنزين ميسوزنن چون صبح تا شب كار ميكنن
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
آقا واردات خودرو نباید خصوصی سازی شود تمام درآمد این کار باید به خزانه برود. این افراد باید به صورت کارمند دولتی حقوق بگیرند. خصوصی سازی باید برای کمک به ایجاد شرکتها ی تخصصی علمی لحاظ شود نه به این جور چیزها.
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
یک راه دیگر کاهش آلودگی هوا و ایمنی شهرها استفاده از برق( با ولتاژ پایین )بجای گاز در مصارف پخت و پز و گرمایشی منازل و حتی برخی از صنایع است .
این طرح باید سالها پیش اجرا می شد ولی حالا هم دیر نشده و باید برنامه ریزی جهت تحقق این طرح انجام شود البته طرحی زمانبر وهزینه براست ولی ارزش اجرا را دارد
و به مرور زمان هزینه های آن جبران میشود و مهمتر از آن ارزش محیط زیستی و ایمنی آن است
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
شهروندان و مسئولان عزیز تهرانی لطفا به این چند روز برفی دلخوش نباشید . متاسفانه آلودگی هوا مجددا برخواهد گشت و چاره آن نیز کاهش خوروهای احتراقی است
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
افزایش خودروهای احتراقی یعنی افزایش آلودگی هوا ، مصرف سوخت ، ترافیک و تصادفات ،
تعداد خودروهای موجود در تهران دهها برابر ظرفیت خیابان های آن است .
10 سال است که این جملالت را یک میلیون بار تکرار کرده ام ، اما کو گوش شنوا
# نه به خودروهای احتراقی ، فقط خودروی برقی در تعداد محدود
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا به فکر مردم و جان اونها باشید
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
خودرو سازها منافع خودشونو فقط در نظر ميگيرن نميبينن با اين كارشون چه اسيبي دارند به بقيه ميزنن
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
خداکنه این خودروها در ایران هم تولید بشه
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
همه با هم باید همکاری کنیم تا هوایی پاک داشته باشیم
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
اگه این خودروها در ایران هم تولید میشد دیگه خبری از الودگی هوا نبود
سعید
۱۱:۱۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
در واقع تولید بروز خودرو های هیبریدی براساس عدم استفاده از سوخت فسیلی درمسیر های ترافیکی و داخل شهری است ...در واقع ایشان مبنای خود را بر ورود چند دستگاه خودروی هیبریدی سیستم پاییه قدیم متعلق به یک شرکت خاص که حتی کشور ایران را نیز سالهاست تحریم کرده گذاشته اند
حتی اگر فرامایش ایشان هم درست باشد .استفاده از خودرو های هیبریدی باعث کاهش مصرف سوخت برون شهری می شود
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
خودرو سازان کشور ما باید مسیر حرکت خود را بسوی طراحی و ساخت خودروهایی که انرژی محرکه آن از پیل سوختی و سایر منابع پاک تأمین می شود تغییر دهند و موتور آن را نیز بصورت هیبرید بسازند تا از آلودگی هوای فعلی نجات پیدا کنیم.
reza
۰۹:۵۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
با سلام
در همه جای دنیا برای خرید ماشین برقی و سلامت بشر جوایز میگذارند ولی در ایران بدلیل مافیای خودرو ساز داخلی گلوی این ملت را فشار میدهند بایستی عوارض را بالا ببرند تا انها ارابه های مرگ خودرا به ملت محروم ایران تحمیل کنند خدا خودش بداد این ملت برسد
سجاد
۰۷:۴۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
من و امثال منی که با بودجه حداکثر 20 میلیون می خواییم ماشین بخریم که نمی تونیم بین پراید و خودروی هیبریدی یکی رو انتخاب کنیم و بیشتر مردم جامعه هم از همین قشر هستند حالا شما فرض کن بیشتر پول دارا هم هیبریدی خریدن آخرش تو خیابونا فقط پراید میبینی !!
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
دوست عزیز شمایی که بودجه ات پایین است آیا مجبوری که حتما خورو خریداری کنی ؟! آن پولت را صرف نیازهای واقعی ات کن و درضمن به پاکیزگی هوای شهرت هم کمک کن