سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی اولین کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نجف‌آباد یاسوج خبر داد و گفت: یک مورد مشکوک و نمونه گیری در منطقه وزگ بویراحمد داشتیم که منفی اعلام شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ عبدالله بهمنش اظهار داشت: اولین کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه نجف آباد یاسوج شناسایی که در کمترین زمان ممکن اقدامات لازم برای معدوم سازی 2600 قطعه طیور محلی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه120 پرسنل دامپزشکی در قالب اکیپ‌های 5 نفر برای مهار و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فعال هستند، عنوان کرد: 4 واحد مرغ تخم‌گذار در استان وجود دارد که دبه طور کامل تحت نظارت بوده زیرا این بیماری در سطح کشور سبب از بین رفتن این واحدها شده و یکی از دلایل گرانی تخم مرغ نیز همین بوده است.

بهمنش با اشاره به اینکه نزدیک به 200 واحد پروش طیور در کهگیلویه و بویراحمد مجوز فعالیت دارند، ابراز کرد: در هر دوره این واحدها نزدیک به 2 میلیون قطعه طیور تولید دارند که با شیوع این بیماری باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر مهمترین و تنها توصیه سازمان دامپزشکی به مردم داشتن حداقل تماس با پرنده زنده است، ادامه داد: در صورتی افراد در خانه مرغ محلی داشته آنان را در یک محیط محصور و سربسته نگهداری کنند که حتی امکان تماس گنجشک با آنان نباشد.

بهمنش تصریح کرد: در صورت هرگونه تلفات طیور ضمن گزارش به سازمان دامپزشکی و سایر مسئولان و متولیان امر ضروری است در محیطی دفن شوند زیرا رها سازی آنان سبب شیوع بیماری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم از خرید مرغ زنده باید پرهیز کنند، اظهار داشت: توصیه می‌شود در زمینه خریداری مرغ به طور حتم از مرغ کشتارروز استفاده کنید زیرا در صورت آلوده بودن یک مرغ فروشی تا سه ماه در کود می‌ماند و یک گرم کود آلوده یک میلیون قطعه طیور را نابود می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد خواستار رعایت مسائل ایمنی توسط مرغداری‌ها شد و افزود: کارگر مرغداری‌ها تا پایان دوره حق بیرون آمدن از محیط کار را ندارند.

انتهای پیام/ غ

خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بویراحمد

برچسب ها: دامپزشکی ، ایمنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.