سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حکومت‌های غربی عامل اصلی نسل کشی‌ها

کمیسیون حقوق بشر اسلامی، سالروز یادآوری قربانیان نسل کشی در جهان را برگزار کرد که در آن، چگونگی وقوع نسل کشی، شرایط لازم برای نسل کشی و راه‌های پیشگیری از تکرار نسل کشی‌ها بررسی شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از لندن؛ مراسم سالروز یادآوری قربانیان نسل‌کشی در جهان در لندن برگزار و نقش غربی‌ها در بیشتر کشتار‌های قرون اخیر، بررسی شد.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی، این هفته برای یادبود کشتار مردم غزه به دست رژیم صهیونیستی، سالروز یادآوری قربانیان نسل کشی در جهان را برگزار کرد که در آن، چگونگی وقوع نسل کشی، شرایط لازم برای نسل کشی و راه‌های پیشگیری از تکرار نسل کشی‌ها بررسی شد.

مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما در لندن گفت: اگرچه سالروز یادآوری قربانیان نسل کشی، پس از نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه و در ژانویه ۲۰۱۰ میلادی آغاز شد، اما همه نسل کشی‌ها در آمریکا، اروپا، آفریقا، استرالیا و آسیا را در بر می‌گیرد.

وی افزود: نزدیک به ۹۹ درصد از همه نسل کشی‌ها را اروپایی‌ها صورت داده اند از جمله کشتار حدود ده میلیون ایرانی در زمانی که انگلیسی ها، در ایران قحطی ایجاد کردند (در جریان جنگ جهانی اول).

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی هدف از برگزاری مراسم یادبود قربانیان نسل کشی را آشکار شدن این موضوع دانست که افراد و دولت‌ها در کشور‌های غربی و نیز نهاد‌های بین المللی، نتوانستند یا نخواستند مانع نسل کشی در جهان شوند و اکنون نیز چرا در برابر نسل کشی مسلمانان در یمن، سوریه، میانمار، بوسنی، کشمیر و فلسطین، ساکت اند؟

دمیر محموت چهاجیک (Demir Mahmutcehajic)، فعال حقوق بشر از بوسنی و از سخنرانان این نشست نیز، در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در لندن گفت: همگان باید بدانند که نسل کشی مسلمانان در شهر‌های بوسنی، مثلا در سربرنیتسا (Srebrenica)، یک حادثه نبود بلکه اراده‌ای سامان یافته برای کشتار مسلمانان در آن کشور وجود داشت.

وی افزود: جامعه بین الملل با فعالیت‌هایی همچون تحریم فروش اسلحه به مسلمانان از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی، جامعه اسلامی بوسنی را ضعیف کرد تا صرب‌ها بتوانند نسل مسلمانان را در آن کشور براندازند.

به گفته این فعال حقوق بشر، پس از آن جنایات نیز جامعه جهانی دستکم ۲۰ سال را به بهانه پیگیری جنایات جنگی جنایتکاران، تلف کرد و نمایش دادگاه برای محکومیت جنایتکاران جنگی، هنوز هم ادامه دارد.

کشتار سربرنیتسا یا نسل‌کشی سِربْرِنیتسا به قتل بیش از هشت نفر از ساکنین بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) بدست ارتش جمهوری صرب بوسنی منجر شد.

این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به شمار می‌آید. پیش از این کشتار، سازمان ملل متحد سربرنیتسا را منطقه «حفاظت‌شده امن» اعلام کرده‌بود و تامل بر انگیز اینکه چهارصد سرباز مسلح هلندی صلح‌بان که برای ایجاد امنیت در این منطقه مستقر شده بودند در جریان کشتار واکنشی نشان ندادند.

مانگ زارنی (Maung Zarni)، فعال حقوق بشر و کارشناس نسل کشی از میانمار نیز در این نشست گفت: انسان احتمالا تنها جانوری است که دست به نسل کشی می‌زند.

وی افزود: شماری از انسان ها، با توهم خود برتر بینی، دیگر انسان‌ها را میکروب و در بهترین حالت، حشراتی موذی می‌دانند که باید کشته شوند.

این فعال حقوق بشر، توقع از جامعه جهانی یا نهاد‌های بین المللی را در پایان دادن به نسل کشی در فلسطین، میانمار و دیگر نقاط جهان، بی فایده دانست و بر ضرورت آموزش به انسان‌ها تاکید کرد و از مردم جهان خواست خود در این باره و برای مقابله با نسل کشی‌ها به پا خیزند.

انتهای پیام/

بررسی نقش غرب در نسل‌کشی‌های جهان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.