سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردکانیان در دیدار با مراجع تقلید در قم؛

فرهنگسازی در مدیریت مصرف آب نقش مهمی دارد/محدودیت در تولید برق با کاهش حجم آب سدها

وزیر نیرو با بیان اینکه بسیاری از سفره‌های آب زیرزمینی کشور از بین رفته است،بر فرهنگسازی در مدیریت مصرف آب تاکید کرد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ رضا اردکانیان، وزیر نیرو در سفر به قم با حضور در بیوت مراجع عظام تقلید حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی،علوی گرگانی،جوادی آملی وسبحانی  گزارشی از فعالیت های وزارت نیرو ارائه کرد.

وی  در این دیدار ها با اشاره به کمبود منابع آبی در کشور اظهار کرد: سالیان زیادی است که گرفتار خشکسالی هستیم اما امیدواریم لطف خداوند شامل حال مردم شده و مردم نیز در مصرف مراعات کرده و با همکاری بتوانیم امسال و سال‌های آینده را پشت سر بگذاریم.

وزیر نیرو  با تاکید بر اینکه بسیاری از سفره‌های آب زیرزمینی کشور ما از بین رفته است، تصریح کرد: نباید از نقش فرهنگ‌سازی و مدیریت در کشور ما خصوصا در حوزه آب غافل شد.

محدودیت در تولید برق با کاهش حجم آب سدها


اردکانیان با اشاره به شرایط تامین برق در کشور گفت: برق هم وابستگی زیادی به منابع آبی دارد و با توجه به کاهش حجم آب سدها در تولید برق با محدودیت‌هایی روبه رو خواهیم بود و این مساله نیازمند صرفه‌جویی در مصرف آب و انتخاب الگوی مناسب مصرف هستیم تا مشکل حادی در کشور نداشته باشیم.

وزیر نیرو به مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید مسئولان و کشاورزان با تغییر رویه کاشت و نوع محصول و همچنین نحوه آبیاری توجه کنند تا بتوانیم این بحران را مدیریت کنیم.

اردکانیان مشکلات بخش صنعت را مدنظر قرار داد و گفت: برای جلوگیری از خسارات بخش صنعت باید بخش کشاورزی و محیط‌زیست به‌درستی مدیریت‌شده و تعرفه‌ها در این دو حوزه باید اصلاح شود.

وزیر نیرو به اهمیت نقش روحانیت در فرهنگ‌سازی و تغییر الگوی مصرف اشاره و خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت گروه‌های مراجع، رسانه‌ها، ائمه جمعه استفاده کرده و بدانیم خشکسالی می‌تواند فرصتی برای کشور باشد، مشروط بر اینکه تمام ظرفیت‌های کشور برای تغییر الگوی مصرف آب بسیج شود.


وی با بیان اینکه جامعه ما در بخش‌های مختلف خوش‌مصرف نیست تصریح کرد: در جوامع پیشرفته دنیا با وجود اینکه ده‌ها برابر کشور ما بارش باران وجود دارد مصرف منطقی‌تری نسبت به کشور ما دارند و ما با همین شرایط می‌توانیم یک سوم مصرف را کاهش دهیم بدون اینکه به رفاه جامعه لطمه‌ای وارد شود.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی،مرجع تقلید شیعیان امروز در دیدار با رضا اردکانیان ،وزیر نیرو با اشاره به اینکه از نظر آب و برق در شرایط مطلوبی قرار نداریم، اظهار کرد: ابتدا باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به دنبال فرهنگ سازی میان مردم باشیم.

وی با بیان اینکه تذکرات لازم در این راستا می‌تواند در نماز جمعه‌ها و برفراز منابر و مساجد به مردم داده شود، عنوان کرد: اگر بتوانیم در عرصه الگوی مصرف در جامعه فرهنگ سازی کنیم کار ما بسیار آسان‌تر خواهد شد و برای فرهنگ سازی نیز از تکرار الگوهای مصرف نباید خسته شویم.

این مرجع تقلید به میزان آب و برقی که توسط مردم هدر می‌رود اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم با فرهنگ سازی مصرف را حتی یک سوم هم کاهش دهیم یک عمل ارزشمند و بسیار مفید انجام داده‌ایم؛ مدیران وزارت نیرو نیز باید در نظر داشته باشند که تدوین مشوق‌ها برای کاهش مصرف انرژی بسیار تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از انرژی خورشیدی در کشور باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: با استفاده از انرژی خورشیدی و با هزینه اندکی خوشبختانه امکانات خوبی در برخی از روستاها و شهرها برای مردم فراهم شده است و اگر بتوانیم این انرژی را گسترش دهیم یک گام مفید در زمینه مصرف انرژی پاک برداشته‌ایم.

تغییرات قیمت آب و برق به اطلاع مردم برسد

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ضریب تابش خورشید در کشور ما بسیار بالا است که لزوم حساسیت نسبت به استفاده از آن را افزایش می‌دهد، مطرح کرد: در راستای جلب رضایت‌مندی بیشتر مردم باید تغییرات قیمت آب و برق به اطلاع آن‌ها برسد. خوشبختانه در سال گذشته میزان قطعی آب و برق در شهر قم زیاد نبوده است.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: برخی نسبت به تامین آب آینده قم حساس هستند زیرا این آب باید از مسیر طولانی به شهر قم برسد.

آیت‌الله حسین نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان پیش از ظهر امروز در دیدار با رضا اردکانیان، وزیرنیرو به مسئولیت‌های فردی، اجتماعی و شغلی افراد در جامعه اشاره کرد و گفت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت مسلمانان سوریه، یمن و فلسطین بی‌تفاوت باشیم، این در حالی است که دشمنان همه امکانات خود را برای ضربه زدن به اسلام بسیج کرده‌اند .

وی وجود مرزهای جغرافیایی را در اهمیت دادن به سرنوشت مسلمانان فاقد اهمیت دانست و گفت: در مسئولیت‌های اجتماعی ملاک عقیده و ایمان بوده و ما نمی‌توانیم مرزهای جغرافیایی را ملاک توجه و کمک خود قرار دهیم و باید برای نجات مسلمانان جهان از هیچ کمکی دریغ نکنیم.

آیت الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه آب و برق در زندگی مردم اظهار داشت: مسئولیت وزارت نیرو در تأمین آب و برق مردم بسیار مهم بوده و نباید در این جهت کوتاهی انجام شود.

توجه به توان مالی مردم در تعیین تعرفه های آب و برق

مرجع تقلید شیعیان با توجه به معیشت مردم و مشکلات اقتصادی جاری در کشور افزود: بسیاری از مردم مشکلات مالی داشته و باید در تعیین تعرفه‌های آب و برق توان مالی و اقتصادی مردم موردتوجه قرار گیرد تا مردم دچار مشکلات اقتصادی جدید نشوند.

وی با توصیه به مردم برای حفظ این سرمایه ملی تصریح کرد: مردم باید صرفه‌جویی در مصرف آب و برق را در برنامه زندگی خود وارد کرده و نسبت به این امر و مشکلات پیش‌آمده سهل‌انگاری نداشته باشند.

آیت الله نوری همدانی اهمیت فرهنگ‌سازی را در جهت مصرف بهینه آب و برق موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: باید برای نهادینه شدن مصرف درست آب و برق در جامعه برنامه‌های فرهنگ‌سازی از طریق رسانه در دستور کار این وزارت خانه قرار بگیرد.

آیت‌الله علوی گرگانی،مرجع تقلید شیعیان عصر امروز در دیدار اردکانیان،وزیر نیرو که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به اهمیت تلاش مسئولان برای رفع مشکلات و خدمت‌رسانی بهتر به مردم اظهار کرد: بزرگان دین و مراجع از دلسوزان نظام و انقلاب هستند و اگر در دیدارها مراجع به نکاتی اشاره دارند با هدف دلسوزی، پیشرفت و رفع مشکلات مردم است.

وی با بیان اینکه عدم اسراف نیازمند فرهنگ‌سازی است، افزود: مردم باید با مشوق‌هایی به عدم اسراف و درست مصرف کردن تشویق شوند و برای جلوگیری از مصرف آب و برق باید آگاهی سازی در بین مردم بیشتر شود.

اهمیت آموزش مردم در کاهش مصرف انرژی

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اهمیت آموزش مردم در کاهش مصرف انرژی ابراز کرد: با برنامه‌ریزی می‌توان این اقدام را به‌پیش برد تا مردم از مصرف‌های بیهوده جلوگیری کنند، که این اقدام سبب پیشرفت در جامعه می‌شود.

آیت‌الله علوی گرگانی از مسئولان خواست به درد دل مردم گوش کرده و در رفع مشکلات جامعه تلاش داشته باشند و خاطرنشان کرد: مسئولان باید در خدمت به مردم بهتر و شایسته‌تر رفتار کنند تا بعد از رفتن آن‌ها از پست رفتار آن‌ها در یاد مردم باقی بماند.

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار وزیر نیرو و هیئت همراه که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار داشت: آنکه ما را آفرید، جهان را آفرید و ارتباط ما با جهان را آفرید، به ما تأکید کرد که میان اجزاء این مثلث ارتباط همیشگی وجود دارد ولی برخی خیال می‌کنند بین انسان، زمین و آسمان ارتباطی وجود ندارد و ارتباط ما با عالم گسسته است، لذا برای آن‌ها افسانه است که اگر کسی بیراهه رفته روزی‌اش کم می‌شود یا نزول باران و رحمت الهی کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق نظام خلقت الهی، اگر کسی بیراهه نرود فیض و رحمت نیز با او خواهد بود، این یک مسئله علمی است که برای بسیاری هنوز حل‌نشده است.

بزرگترین مشکل کشور سوء مدیریت است

مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود به برخی معضلات و مشکلات کشور اشاره و تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما «بی‌عرضگی و سوء مدیریت» است، درحالی‌که توان و ظرفیت تولید بسیاری از محصولات در کشور وجود دارد اقدام به واردات آن‌ها می‌شود.

وی ابراز کرد: سرمایه فروشی بی‌عرضگی است و تجارت نیست، ما امروز با فروش نفت که سرمایه ماست زندگی می‌کنیم درحالی‌که باید صنایع تبدیلی مانند پتروشیمی‌ها در کشور گسترش پیدا کنند.

حیف است این مملکت با فقر درگیر باشد

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: دانشگاه‌های ما نباید پشت‌میزنشین تربیت کند، وظیفه دانشگاه تأمین نیروی کار متخصص برای کشور است، دانشگاه ما باید جوانانی تربیت کند که سنگ و خاک این مملکت را به مرمر و طلا تبدیل کنند.

وی تاکید کرد: این کشور به لطف الهی همه‌چیز دارد، با شرافت‌ترین و با کرامترین مردم جهان را ما در اختیارداریم و این را در طول تاریخ اثبات کرده‌ایم، حیف است این مملکت با فقر درگیر باشد، باید تمام تلاش و کوشش مسئولین در جهت رفع مشکلات این مردم باشد، ما به دولت محترم به عنایت الهی امید داریم و توقع ما این است که کمربند خدمت را با عقل و عدل محکم ببندید تا موفق باشید.

 آیت‌الله جعفر سبحانی امشب در دیدار با وزیر نیرو که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به آیات و روایات مربوط به رحمت الهی و بارش‌های آسمانی اظهار داشت: هر کس از دید خود به مسئله خشکسالی نگاه می‌کند، اما بر اساس آیات قرآن کریم رابطه‌ای مستقیم بین درستکاری مردم و بارش آسمانی و نزول رحمت الهی وجود دارد.

وی با تاکید بر این اصل که باید تقوا در جامعه ترویج پیدا کنند افزود: باید مردم را به سمت مصرف درست آب و برق و رعایت تقوای الهی دعوت کنیم، زیرا درصورتی‌که جامعه از ناپاکی‌ها پاک شود خداوند نیز درهای رحمت خویش را به‌سوی مردم می‌گشاید.

الگوی مصرف در جامعه اصلاح شود

مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر نوع آبیاری و استفاده از آبیاری قطره‌ای در حوزه کشاورزی تأکید کرد: باید الگوی مصرف در جامعه اصلاح شود، اما باید به این باور قلبی برسیم که ارتباط مستقیمی بین پاکی و درستکاری مردم بر روی زمین و بارش باران از آسمان داشته و قوانین عالم فوق علوم آزمایشگاهی است.

وی با توصیه به مردم برای رعایت شرایط خشکسالی در کشور و لزوم صرفه‌جویی آب و برق، بیان کرد: بعضی از مردم در مصرف آب و به‌خصوص برق بی‌توجه هستند، مدیران شهری نیز باید به این مسئله توجه کرده و در تأمین نور خیابان‌ها مسئله صرفه‌جویی را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.