سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گنج‌های نابی که به فراموشی سپرده شده اند

سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمان معادن کشور، قابلیت‌های زیادی بخصوص در سنگ‌های تزیینی ساختمانی دارد که بعلت نبود کارگاه‌های فراوری مناسب به دست فراموشی سپرده شده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، معدن و اکتشافات معدنی در ایران دارای سابقه ای طولانی و پرافتخار می باشد صدها نام بجای مانده از روزگاران گذشته مانند آهنگران، کوه زر و کوه نقره گواه این تاریخ پرگوهر و قدمت آن است.

از آنجایی که نقش معادن و منابع در رشد اقتصادی کشورها انکار ناپذیر است یکی از مهمترین و اساسی ‌ترین پایه‌های اقتصاد هرکشوری منابع معدنی و ذخایر تحت اراضی آن کشور است، معادنی که تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش بسزایی دارند.

سیستان وبلوچستان به جهت ساختار زمین شناسی خاستگاه مناسبی برای مواد معدنی است و تنوع کانی های معدنی شناسایی شده در آن نشان دهنده استعداد بالقوه در بخش معدن است که سهم قابل توجه معادن و ذخایر معدنی در شکل گیری صنایع استان اهمیت بخش معدن را به عنوان زیرساخت توسعه و تامین کننده مواداولیه صنایع بزرگ و پایدار نشان می دهد.

بی توجهی به معادن و استقبال نکردن از ظرفیت های تولیدی، کار را به جایی رسانده که سنگ فرش های خود استان سیستان و بلوچستان هم از معادن استان های دیگر خریداری می شود.

در سند ملی توسعه سیستان و بلوچستان آمده که وجود معادن غنی گشوده و ناگشوده فلزی و غیرفلزی امکان توسعه فعالیت‌های معدنی را فراهم آورده و از اهداف بلندمدت توسعه استان بر استفاده از قابلیت‌های این بخش استوار خواهد بود.

این استان به سبب داشتن یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور‌های افغانستان و پاکستان موقعیت مناسبی برای صادرات دارد.

 سیستان و بلوچستان ذخایر قطعی از سنگ‌های تزئینی و نما شامل گرانیت، مرمر، تراورتن و مرمریت یافت شده که حجم آن‌ها ۱۶ میلیون و ۲۵۳ هزار تن است.

از 37 معدن سنگ نما در سیستان و بلوچستان تنها 4 معدن فعالیت دارند

کهرازهی معاون امور معادن و صنایع معدنی سیستان و بلوچستان  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،گفت:سیستان وبلوچستان با برخورداری ازمعادن غنی سنگ های ساختمانی از مناطق كم نظیر معدنی كشور است اما با این وجود از 37 معدن سنگ نما تنها 4 معدن فعال است.

 کهرازهی  افزود: ۳۳۰ معدن در استان با سرمایه گذاری ۲۸۸ میلیارد تومان با اشتغالزایی شش هزار نفر در استان فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور بیش از ۲۵ نوع آن در معادن سیستان و بلوچستان یافت می‌شود که شامل ۳۷ فقره سنگ تزیینی در استان با ذخیره بیش از ۲۳۷ میلیون تن با استخراج سالیانه ۲۹۸ هزار تن در استان  و از  ۳۷ معدن سنگ ساختمانی موجود در استان تنها ۴ معدن با اشتغالزایی ۱۵۰ نفر فعال هستند.

معادن استان  یکی از بزرگترین ذخیره گاه‌های سنگ‌های تزئینی ساختمانی و نما در ایران است

میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: معادن استان به عنوان یکی از بزرگترین ذخیره گاه‌های سنگ‌های تزئینی ساختمانی و نما در ایران است که از جمله سنگ‌های ساختمانی استان می‌توان به سنگ‌های گرانیت اشاره کرد که بیشترین ذخیره آن در جنوب و جنوب شرق استان واقع شده است.

میرشکار تصریح کرد: ذخیره زمین شناسی معادن سنگ تزئینی استان ۱۵ میلیارد تن برآورد شده که از این مقدار ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتن انواع گرانیت، مرمریت و تراورتن در سال توسط بخش خصوصی شامل شرکت‌های تعاونی و حقیقی استخراج می‌شود.

 وی افزود:مشکل دیگر هزینه‌ای گزاف تعمیر وسایل واحد‌های تولیدی است وامکانات تعمیرات در استان بسیار ضعیف و هزینه‌های تعمیر بسیار بالاست.

میرشکار رییس سازمان صنعت و معدن با بیان این مشکل گفت: از سال ۹۳ تا ۹۵ افت بازار سنگ گرانیت در کشور و افزایش هزینه‌های جاری سالانه موجب تعطیلی و نیمه تعطیلی معادن گرانیت در استان گردیده است به طوریکه در طول سال ۹۳ تاکنون فقط ۴ معدن از ۳۷ معدن پروانه دار فعالند و این امر موجب غیر فعال شدن کارخانه‌های سنگبری استان نیز در این مدت شده است.

تنها ۸ واحد فرآوری  دراستان وجود دارد

میر معاون امور صنایع سازمان صنعت و ومعدن استان مهمترین مشکل معادن سنگ ساختمانی استان را واحد‌های فرآوری عنوان می‌کند وافزود: در استان تنها ۸ واحد فرآوری وجود دارد.

میر ادامه داد: این واحد‌های تولیدی هم فعالیت آن‌ها کمتر از ۲۵ درصد است و درصورت ظرفیت کامل اشتغالزایی به ۱۰۰۰ نفر می‌رسد.

وی تنها ابزار کمک حال واحد‌های معدنی را حمایت سیستم‌های اداری از معادن اعلام کرد.

حال با این ویژگی‌ها که سیستان و بلوچستان را ذخیره گاه سنگ‌های تزیینی ساختمانی می‌دانند تعداد معادن سنگ ساختمانی استان شرایط فعال و مناسبی ندارد.

گزارش از عاطفه گنجعلی بنجار

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: معدن ، اخباراقتصادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.