سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عادل آذر در صحن علنی:

منابع طرح تحول سلامت پایدار نیست/ معافیت‌های متعدد مالیاتی و گمرکی باعث فرار مالیاتی شده است

رئیس دیوان محاسبات گفت: اعمال معافیت‌های متعدد مالیاتی و گمرکی باعث فساد و فرار مالیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 3 بهمن 96) در جریان ارائه گزارش تفریغ بودجه 8 ماهه منتهی به آبان‌ماه سال جاری، اظهار کرد: عملکرد دولت در بخش منابع عمومی در این مدت نشان دهنده آن است که 84 درصد تحقق پیدا کرده است که نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش یافته است.

وی با توجه به بخش درآمدها گفت: عمده درآمد‌ها که بخش عمده‌ای از تمرکز بودجه به آن است، منوط به درآمد‌های مالیاتی است که بر همین اساس ما شاهد ۲۹ درصد عدم تحقق در این زمینه هستیم، اما آن ۳۳۲ هزار میلیارد تومانی که وصول نشده، طی این ۸ ماه چه بوده است؟ دولت باید برنامه‌ریزی و کنترل کند برای اینکه بتواند این پول‌ها را بگیرد.

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه مالیات‌ها هم مربوط به مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌شود، گفت: در بخش مالیات‌های مستقیم عدم وصول به مالیات شرکت‌های دولتی برمی‌گردد. دولت می‌توانست این کار را انجام دهد، اینکه چرا انجام نداده نمی‌دانم. 

آذر با اشاره به اینکه ۱۴ هزار میلیارد ریال مالیات شرکت‌های دولتی است، ادامه داد: در بحث مالیات‌های غیرمستقیم ۴۰۰۰ میلیارد تومان به مالیات ارزش افزوده برمی‌گردد و از آنجایی که در حال ارزیابی عملکرد ۸ ماهه هستیم، دولت باید پاسخ دهد.

آذر با اشاره به دلایل عمده عدم تحقق درآمدهای مالیاتی گفت: یکی از دلایل اصلی این مسئله به عدم اجرای جامع و فراگیر طرح جامع مالیاتی علی‌رغم هزینه‌کرد 721 میلیارد تومان برای اجرای این طرح بر می‌گردد.

رئیس دیوان محاسبات افزود: پیش از اجرای طرح جامع مالیاتی باید به استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش توجه می‌شد اما متأسفانه عدم استقرار این صندوق‌ها مانع اجرای طرح جامع مالیاتی شده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات عدم تحقق درآمدهای مالیاتی عدم اقدام موثر در جلوگیری از فرار مالیاتی است، تصریح کرد: حداقل 200 هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی وجود دارد و اعمال معافیت‌های متعدد مالیاتی و گمرکی و سوءاستفاده از این معافیت‌ها، فساد و فرار مالیاتی شده است.

آذر با اشاره به اینکه در تبصره 19 دولت پیشنهاد واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش غیردولتی را مطرح کرده است، گفت: میزان تحقق واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش غیردولتی تنها 8 درصد بوده است و نتیجه فروش نفت هم خوب بوده و نسبت به سنوات گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم.

رئیس دیوان محاسبات درباره افزایش فروش اوراق مشارکت بیان کرد: متأسفانه اوراق مشارکت و اسناد خزانه از مسیر اصلی خود که ساماندهی بدهی‌های کوتاه مدت دولت بود، منحرف شده و باید فکری به حال آن کرد تا از اهدافش خارج نشود.

وی ادامه داد: پیشنهاد کارشناسان و حسابرسان دیوان محاسبات این است که دولت به جای اوراق مشارکت و اسناد خزانه به سمت صدور صکوک اجاره برود که این ظرفیت بسیار ارزشمندی است و باید جایگزین اوراق مشارکت و اسناد خزانه شود.

آذر درباره عملکرد پولی و بانکی در این مدت گفت: مانده معوقات بانک‌های ما در این مدت 11 درصد است که میانگین جهانی آن 6 درصد است و این مسئله حاکی از بالا بودن معوقات ماست.

رئیس دیوان محاسبات درباره بحث هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر حذف دهک‌های پردرآمد جامعه جدی نشود و به این سمت حرکت نکنیم، تمام بودجه عمومی دولت باید صرف پرداخت هزینه‌های جاری، حقوق کارکنان، صندوق‌های بازنشستگی و یارانه‌های نقدی شود.

وی درباره وضعیت اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: قانون خوبی برای این طرح پیش‌بینی شده اما منابع طرح تحول نظام سلامت پایدار نیست و متأسفانه ردیف بودجه مستقلی برای آن در بودجه سالانه پیش‌بینی نشده است و این مسئله باعث عدم تحقق اهداف طرح می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات در پایان به ماده ۱۰ قانون تنظیم مقررات مالی دولت مربوط به حوادث غیرمترقبه اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که در بودجه ۹۶ پیش‌بینی شده و محاسبه‌ای که ما پیش‌بینی کردیم ۲۰ هزار میلیارد تومان باید اختصاص یابد که دولت ۵۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته، یعنی یک‌چهارم آن، اما آنچه که پرداخت شده ۱۵ درصد بوده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.