سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احتمال پایان توافق اوپک در ماه ژوئن

تحلیلگران اقتصادی از احتمال پایان اجرای توافق کاهش تولیدات نفتی اوپک خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ راشا تودی در مطلبی نوشت: نزدیک به دو هفته گذشته، اظهارات وزیر انرژی امارات متحده عربی موجب افزایش بهای نفت شد.

وی اشاره کرد توافق کاهش سطح تولیدات نفتی اوپک که در پایان سال 2016 با روسیه حاصل شد، می‌تواند پس از ضرب الاجل خود در ماه دسامبر سال جاری میلادی نیز ادامه یابد. با این حال، بهای نفت ممکن است در حال حاضر بیش از حد برای روسیه و اوپک افزایش یافته باشد.

در بازاری که شایعات و اظهارنظرها تاثیر چشمگیری بر عملکرد آن می‌گذارد، افزایش بهای نفت پس از اظهار نظر وزیر انرژی امارات متحده عربی و پیش‌بینی‌ها درباره افزایش تقاضا برای نفت، غافلگیرکننده نیست. با این حال، به نظر می‌رسد بهای نفت بیش از حد افزایش یافته است و اکنون، ممکن است اوپک در صدد پایان دادن به توافق کاهش تولیدات نفتی در نشست تولیدکنندگان بزرگ نفتی در ماه ژوئن که روسیه نیز در آن شرکت خواهد داشت، باشد.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی نیز درباره این مسئله اتفاق نظر دارند. اد مورس، کارشناس اقتصادی در بخش انرژی، به تازگی در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرده است اوپک و روسیه ممکن است «برای کاهش بهای نفت اقدامی کنند»، زیرا آن‌ها از چگونگی واکنش نفت شیل آمریکا به نفت برنت بالای 70 دلار بیم دارند. بر اساس گفته‌های وی، علاوه بر این، نفت شیل تنها تهدید برای گروه اوپک به شمار نمی‌رود. نفت استخراج شده از اعماق دریا و نفت ماسه‌های نفتی کانادایی می‌توانند در صورت افزایش بهای طلای سیاه، برای بازار نفت خطرناک باشند.

اکنون روسیه نیز نگران افزایش بهای نفت است؛ زیرا این مسئله موجب افزایش بهای روبل خواهد شد و به تبع آن، قدرت روسیه در بازار رقابتی صادرات کاهش خواهد یافت. به این ترتیب، بانک مرکزی روسیه اکنون در حال خرید دلار است تا ارزش واحد ارزی این کشور را اندک نگه دارد.

یک تحلیلگر از دویچه بانک نیز پیش از این اعلام کرده بود در صورت رسیدن بهای نفت به 70 دلار در هر بشکه، روند خروج کشورها از توافق اوپک تسریع خواهد شد.

با این حال، رئیس بخش تحقیقات کالا در کومرتس بانک، محطاتانه‌تر این مسئله را بررسی کرد. وی در گفتگو با وب‌سایت اویل‌پرایس گفت: «دستکم عربستان سعودی به روند کنونی خود ادامه خواهد داد. از آنجا که آن‌ها بار دیگر توانستند برتری را در بازار به دست بیاورند، به نظر می‌رسد تلاش کنند دیگر کشورها را نیز متقاعد کنند تا در سال جاری میلادی به تعهدات خود در توافق اوپک عمل کنند. اما درباره روسیه، شرایط همچنان روشن نیست؛ ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد آن‌ها نیز به راهبرد اوپک پایبند بمانند.»

به نظر می‌رسد تیم تحلیلگر بانک آمریکا نیز چنین نظری داشته باشد. این بانک به تازگی پیش‌بینی کرده است که سازمان اوپک و شرکای آن در ابتدای سال 2019، افزایش تولیدات خود را آغاز خواهند کرد. این بانک اعلام کرد این روند، به معنای افزایش جزئی ماهانه تولیدات نفتی خواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.