سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از قاتل ایرانی‌ها در شهر‌های بزرگ تا کشف جدیدترین درمان آرتروز

وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از این موارد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

جدیدترین تکنولوژی برای درمان آرتروز چیست؟

سید کاظم شکوری استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: متاسفانه در چند سال آینده به دلیل پیر شدن جمعیت بیماری آرتروز افزایش پیدا می‌کند و همین مسئله باعث تحمیل هزینه‌های گزافی در حوزه سلامت کشور می‌شود.

شکوری ادامه داد: داروی ارتوکین‌ را بر روی 90 نفر بررسی کرده ایم و خوشبختانه هیچ‌گونه عوارضی در بیماران تا به امروز دیده نشده است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: دارویی برای مفاصل تخریب شده در عارضه آرتروز استفاده می‌شود که در این روش درمانی ابتدا خون مورد نیاز برای ماده سرم گرفته سپس سرنگ حاوی خون بیماران به مدت 9 ساعت انگوبه‌ می‌شود تا پروتئین مورد نیاز به وسیله سلول‌های خونی تهیه و تولید شود.

آلودگی هوا عامل مرگ و میر ساکنان شهرهای بزرگ/ موتور سیکلت‌های قدیمی مهم‎ترین عامل آلودگی هوا

محسن فرهادی معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص روز هوای پاک گفت: امروزه مشخص شده است، یکی از عواملی که در تمام دنیا منجر به مرگ انسان ها می شود، آلودگی هواست؛ یعنی آلودگی هوا سهم زیادی در مرگ و میرها دارد و از سویی به عنوان یکی از پارامترهای بیماری های غیرواگیر محسوب می شود، بنابراین نیاز است که به مقوله آلودگی هوا، به طور جدی توجه شود.

وی گفت: بیشترین عوامل آلودگی هوا، وسایل نقلیه شخصی و موتور سیکلت های قدیمی است.

وی با بیان اینکه شعار روز هوای پاک، قانون هوای پاک، قانون نفس، است، به مردم توصیه کرد: مردم در روزهای سرد سال حتی الامکان از خودروی شخصی استفاده نکنند، چراکه در شهرهای بزرگ وقتی هوا سرد می شود و آلاینده ها افزایش پیدا می کنند، پدیده وارونگی هوا رخ می دهد، ضمن اینکه با اعلام شرایط اضطرار متناسب با هشدار ها عمل کنند تا مشکلی برای سلامتی شان ایجاد نشود.

خطر آسیب شدید شنوایی در نوزادانی که با زردی به دنیا می‌آیند

حمید جلیلوند،اظهار داشت: یکی از بیماری‌های خاص شنوایی که متأسفانه مردم اطلاعاتی کمی در مورد این بیماری دارند، عارضه «نوروپاتی شنوایی» یا "آسيب عصب شنوایی" است.

وی گفت: عوامل زیادی می‌تواند در ایجاد این آسیب دخیل باشند. در این امر از ژنتیک یا وراثت گرفته تا پیرگوشی می تواند نقش داشته باشد. به عنوان مثال از عوامل ایجاد این آسیب، مسمومیت‌ها به ویژه توسط داروهای شیمیایی يا سميت زاى گوش، زردی در کودکان به‌خصوص در کودکانی که به دلیل زردی بستری شوند و خونشان عوض می‌شود، است.

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد: سروصدای بیش از حد و نویزهای صنعتی در محیط‌هایی که کارگران مشغول کار هستند و از محافظ گوش استفاده نکنند همچنین برخى از پیرگوشی‌هایی که با افزایش سن، عصب شنوایی آسیب می‌بیند از دیگر عوامل ایجاد کننده آسیب در عصب شنوایی است.

نجات جان نوزاد اصفهانی با راهنمایی‌های تلفنی کارشناس اورژانس + صوت

 چند روز پیش مادر یک نوزاد 15 روزه در پی انسداد راه هوایی نوزاد خود در اصفهان با اورژانس 115 تماس می گیرد، در این بین تکنسین اورژانس تا رسیدن آمبولانس به محل با راهنمایی‌های خود و مجاب کردن مادر این نوزاد برای اجرای دستورات فوریت‌های پزشکی موجب می‌شود نوزاد از کام مرگ نجات پیدا کند.

اطلاعات ژنتیکی هر فرد معادل یک سوم ارتفاع برج میلاد است

مریم سادات دانشپور‌ مدیر پروژه ژنوم مرجع ایرانیانگفت: ما در مطالعه انجام شده اطلاعات 14 هزار نفر را در مدت 20 سال جمع آوری و بررسی کردیم که نتیجه آن ایجاد ژنوم مرجع ایرانیان بود.

وی ادامه داد: هر فرد دارای 60 میلیون اطلاعات ژنتیکی و ژنوم است که هر ژنوم از 3/3 بیلیون جفت باز تشکیل شده است که اگر بخواهیم اطلاعات ژنتیکی هر فرد را روی کاغذ پرینت‌ کنیم، ارتفاع آن معادل یک سوم برج میلاد خواهد بود.
 
دانشپور‌ افزود: جمع آوری اطلاعات ژنتیکی 14 هزار نفر نشان از بانک اطلاعاتی عظیمی است که در همین راستا ما نیاز به مرکزی برای ساماندهی این اطلاعات ژنتیکی آنالیز و حفاظت آنها داریم.

درمان بیمارى‌ها با ژنتیک، در آینده‌اى نزدیک

 محمد کمالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی شناخت تغییرات ژنتیکی را یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های پروژه ایرانوم‌ در مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه معرفی کرد و افزود: این مرکز توانسته‌ با موفقیت علل ژنتیکی بیماری‌هایی چون ناشنوایی، کم توانی ذهنی، بیماری‌های عضلانی و ارثی را تشخیص دهد.

وی افزود: پایگاه ایرانوم‌ در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 94 کلید خورد و طی 2 سال گذشته داده‌های ژنومیک‌ 800 ایرانی سالم از هشت قومیت فارس، آذری، لر، کرد، بلوچ، عرب، ترکمن و جزایر خلیج فارس را مورد ردیابی قرار دهد تا بتوانیم تغییرات ژنتیکی در نسل‌های مختلف و قومیت‌ها را شناسایی کنیم.

کمالی ایرانوم‌ را انتقال آخرین فناوری روز دنیا به داخل کشور دانست و گفت: به کمک این پروژه امکان دسترسی به داده‌ها به صورت آنلاین برای دانشمندان و محققان کشور فراهم شده است تا بتوانند به کمک آن فعالیت‌های تحقیقاتی را با رویکرد پیشگیرانه ادامه دهند.

۲ درصد معلولیت در ۱/۵ میلیون تولد سالانه کشور

سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه توسعه پروژه ایرانوم را راه پیشگیری و درمان معلولیت‌ها است گفت: از ۱/۵ میلیون تولد سالانه در کشور ۲ درصد معلولیت دارند.

وی با اشاره به اینکه معلولیت‌ها بسته به ژن آنهاست اظهار کرد: درصورتی که اطلاعات مربوط به تغییرات ژنتیکی را داشته باشیم می توانیم از تولد مکرر از یک جنس معلولیت پیشگیری و در طول زمان نسبت به درمان اقدام کنیم.

کیسه اى که خصولتی‌ها برای داروسازان دوخته‌اند

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه نمایندگان با داروسازان از سراسر کشور گفت: بيمه ها از اول تیر ماه پرداختی به داروسازان نداشتند؛ همچنین شرکت های دارویی خصولتی‌ که وابسته به سازمان بیمه سلامت یا تامین اجتماعی هستند مطالبات خود را از داروخانه‌ها طلب کردند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرکت‌های دارویی خصولتی‌ وابسته به بیمه سلامت و تامین اجتماعی قصد دارند با شکایت به مراجع قانونی افزون بر دریافت مطالبات خود، 12 درصد سود از داروخانه‌ها دریافت کنند که این مصداق بی عدالتی است، این درست نیست که سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات داروسازان را نپردازند و شرکت‌های وابسته به آنها مطالبات خود را با چند درصد سود خواستار شوند.

5برابر شدن دانشمندان یک درصدی کشور

ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه وزارت بهداشت 914 شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت و تجاری‌سازی محصولات هستند، اظهار کرد: بودجه تحقیقات و فناوری حدود نیم درصد است که تنها 16 درصد آن اختصاص پیدا کرده است و خوشبختانه باید بگویم در این دولت نفرات برگزیده جشنواره بر اساس ارزشیابی دانشگاه ها انجام شده است.

وی با اشاره به پنج برابر شدن دانشمندان یک درصدی کشور یادآور شد: 135 نفر در رشته‌های علوم پایه در جشنواره علوم پزشکی رازی انتخاب شدند که برگزیدگان حقیقی این جشنواره 11 نفر هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.