سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مصائب خرید خودروهای چینی در بازار ایران/از هزینه نگهداری بالا تا اُفت شدید قیمت پس از استارت زدن

انتقاد و اظهار گلایه از کیفیت قطعات خودروهای چینی به موازات افزایش عرضه و فروش آنها در سالیان اخیر تشدید شده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سالیان اخیر، عرضه و فروش خودروهای چینی در بازار کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

شکل ظاهری زیبا، تعریف آپشن های متعدد و قیمت نسبتا پایین آن(حداقل در مقایسه با قیمت خودروهای خارجی و تولیدات کمپانی های صاحب نام اتومبیل سازی جهان) یکی از دلایل اصلی اقبال عمومی جامعه به خرید چنین خودروهایی محسوب می شود.

با نیم نگاهی به خودروهایی که در سطح معابر سواره روی خیابان ها در حال تردد هستند به این واقعیت مشهود و ملموس پی خواهیم برد که گویی میل به خرید خودورهای چینی به میزان قابل توجهی رو به تزاید است تا جایی که برخی از کارشناسان در توصیف این پدیده از عبارت مانور خودروهای چینی در خیابان های کشور استفاده می کنند.

در این میان، به موازات افزایش اقبال عمومی به خودروهای چینی،ضریب طرح گلایه ها و انتقادات از کیفیت قطعات برخی از اتومبیل های مذکور و هزینه بالای خرید و تهیه آنها نیز تشدید شده است.

عبدالله ولی محمدی،کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به تنوع و گستردگی خودروهای چینی در بازار کشور اظهار کرد:متاسفانه ضریب اعطای خدمات و تسهیل شرایط برای خدمات پس از فروش مناسب و معقول برای خودروهای مذکور به میزان اقبال و تقاضائی که برای آنها وجود دارد رشد پیدا نکرده است.

وی افزود:انتظار می رود به تناسب حجم واردات چنین محصولاتی،آموزش لازم فنی برای تعمیر آنها نیز در دستور کار قرار گیرد اما هم اکنون جز نمایندگی های مربوط،مراکز تعمیراتی تخصصی خودروهای اشاره شده بسیار محدود و اندک هستند.

ولی محمدی گفت:این در شرایطی است که منطق حکم می کند با عنایت به تکثر و تعدد بالای عرضه و فروش خودروهای چینی،مراکز اعطای خدمات تخصصی در اقصی نقاط شهر و جاده ها و شاهراههای پرتردد در ارتباط با اتومبیل های مذبور افزایش یابد.

کارشناس خودرو بیان کرد:نکته حائز اهمیت بعدی به استهلاک بالای برخی از خودروهای مذکور باز می گردد و به نوعی می توان گفت،فرآیند زمانی بروز نارسایی در قطعات اتومبیل ها(حداقل در برخی از مدل های خاص)با سرعت قابل توجهی سر می رسد.

وی افزود:البته در این میان هستند مصرف کنندگان و مالکانی که از خرید این خودروها رضایت کامل دارند و این چنین مطرح می کنند که با عنایت به پولی که پرداخت کرده اند،خودروی مناسبی در اختیار آن ها قرار گرفته است.

سعید مبارکی،یکی از مدافعان و حامیان خرید خودروهای چینی به شمار می رود،وی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به تنوع و امکانات رفاهی مطلوبی که برای خودورهای چینی تعریف و تعبیه شده،بیان می کند:در واقع امر،خرید یک خودروی ژاپنی و کره ای مشابه مختصات اتومبیل های چینی موجود در بازار،مستلزم هزینه کرد هر چه بیشتری است و به تبع باعنایت به تفاوت معنادار قیمت یک خودروی چینی با کره ای،نمی توان انتظار داشت که به طور دقیق اتومبیلی با همان کیفیت بالا سوار شد و به هر حال یکی از عوامل ارزان تر بودن خودروی چینی به نسبت اتومبیل های کره ای ،ژاپنی،آلمانی و ... به کیفیت پایین تر قطعات آن ها معطوف می شود.

مبارکی بیان کرد:البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که در میان خودروهای تولید و عرضه شده از سوی کشور چین،هستند اتومبیل هایی که از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردارند که البته برای خرید آن باید هزینه هر چه بیشتری را صرف کرد.

هزینه بالای خرید قطعات خودورهای چینی،جذابیت قیمت اولیه آن را تحت الشعاع قرار می دهد

رضا داوود اسماعیلی،کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به توجیه برخی از مشتریان خرید خودروهای چینی مبنی بر قیمت پایین این اتومبیل ها در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی دیگر گفت:اگرچه در نگاه اول ما به تفاوت قیمت خرید یک دستگاه اتومبیل چینی در مقایسه با خودرویی کره ای،ژاپنی،آلمانی و...بسیار قابل توجه به نظر می رسد،اما به تدریج این تفاوت با هزینه خرید بالای قطعات معیوب و مستهلک شده،جبران می شود و در مقام عمل به تدریج فاصله موجود با صرف هزینه سنگین نگهداری،پوشش داده می شود.

وی افزود:به نظر می رسد،دستگاه های ذی ربط باید نسبت به ارتقای سطح اعطای خدمات پس از فروش،اقدامات و اصلاحات لازم را مد نظر قرار دهند زیرا وضعیت موجود با قاعده حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تناسب چندانی ندارد و نباید شاهد این عارضه باشیم که مالک یک خودوری چینی بعد از اتمام دوران گارانتی،برای رفع عیب خودوری خود دچار برخی مشکلات و پیچیدگی ها شود.

اُفت بالای قیمت خودروهای چینی

یکی دیگر از مشکلات موجود در بازار خودروهای چینی به اُفتِ قیمت بالای اتومبیل های مذکور معطوف می شود.

به واقع بعد از گذشت مدت کوتاهی از خرید خودروی صفر کیلومتر چینی،چندین میلیون تومان از قیمت آن کاهش می یابد که این قاعده نانوشته در ارتباط با تمامی خودروهای موجود در بازار ایران اعم از خارجی و داخلی مصداق پیدا می کند اما در این میان ضریب و شدت کاهش قیمت اتومبیل های چینی بسیار فراتر از حد معمول و متعارف به نظر می رسد.

در این میان،برخی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند با شرایط موجود،انتظار می رود با افزایش کیفیت خودروهای داخلی و استفاده هوشمندانه از ظرفیت های انسانی در عرصه طراحی خودرو و سرمایه گذاری مطلوب و برنامه ریزی مدون و اصولی،شرایطی فراهم شود تا میل و گرایش عمومی جامعه به خرید اتومبیل های داخلی تقویت شود.

محمد علی اسلامی،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،در این خصوص بیان کرد:اگرچه اکنون طیف وسیعی از مالکان خودرو و متقاضیان خرید اتومبیل در حال استفاده از خودروهای داخلی هستند اما واقعیت امر این است که با عنایت به قدرت خرید محدود و قیمت بالای خودرو در کشور،در عمل انتخاب چندانی در پیش روی متقاضیان خرید وجود ندارد و در بسیاری از موارد انتخاب ها از سر ناچاری است.

وی در پایان گفت:بنابراین انتظار می رود با اتخاذ تدابیر ویژه،شرایط به نحوی مهیا شود که ضریب کیفی خودروهای داخلی با تقویت هر چه بیشتری همراه شود و به موازات آن در بخش طراحی خودرو نیز، برنامه ریزی دقیقی برای پیشرفت هر چه بیشتر،تعریف شود و قطع به یقین در چنین شرایطی شاهد اقبال هر چه بیشتر جامعه به خرید خودروهای داخلی خواهیم بود که این رویکرد به نوبه خود زمینه مناسبی را برای تحول در صنعت خودروسازی کشور رقم می زند که ماحصل آن به حصول دستاوردهای ارزنده اقتصادی منتهی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، صنعت خودرو ، واردات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
به خاطر قطعات کمیاب خودروهای چینی درد سر ساز هستن
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
یه اریزو ۵ دارم حرف نداره، ماشین ژاپنی و کره ای هم داشتم، تفاوتی نداره، حتی بهتره
علی
۲۲:۰۳ ۳۰ دی ۱۳۹۶
توماشینای چینی فقط جیلی و چانگان عالیه بقیشون خوب نیستن
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
من خودم هم ۲۰۶ دارم .
جالب این بود که ۲۰۶ رو تحویل که گرفتم توی دو هفته اول آب روغن قاطی کرد .
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
من خودم هم ۲۰۶ دارم .
جالب این بود که ۲۰۶ رو تحویل که گرفتم توی دو هفته اول آب روغن قاطی کرد .
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۹ دی ۱۳۹۶
من خودم یه پراید مدل ۸۸ دارم .صفرش رو خودم خریدم. . تا حالا ۱۰ بار فقط گیربکس تعمیر کردم.
مسعود
۲۲:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۶
من فقط خودروی خودمو دوست پرادو دارم خیلی دوستش داشتم .البته وضع مالیم خوبه خداروشکر
جعفری
۲۰:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۶
پراید1393خریدم ضبط نداشت گفتن پولش رابحسابتان واریزمیکنیم 3 سال گذشت خبری نیست چیکار کنم راهنمایی کنید
جعفری
۲۰:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۶
پراید1393خریدم ضبط نداشت گفتن پولش رابحسابتان واریزمیکنیم 3 سال گذشت خبری نیست چیکار کنم راهنمایی کنید
جعفری
۲۰:۵۲ ۲۹ دی ۱۳۹۶
پراید1393خریدم ضبط نداشت گفتن پولش رابحسابتان واریزمیکنیم 3 سال گذشت خبری نیست چیکار کنم راهنمایی کنید
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۹ دی ۱۳۹۶
دوستم ماشینی گرفته دوروزبعد متوجه شده سمت راننده کلا رنگ خورده وباز یکی ازدوستام ماشین صفرگرفته.بقول خودش ارزونی استخدام شده.
علی عامریان
۱۸:۴۳ ۲۹ دی ۱۳۹۶
من ماشین x33s خریدم الان یکساله دارم استفاده میکنم...خدایی هم خدمات پس از فروششان عالیه .هم کیفیت ماشیناشون...قبلش یک ۲۰۶ وی۸ داشتم .نه کیفیت داشت نه خدمات پس از فروششون نه برخورد نمایندگیهاشون!!!.هروقت میبردم می گفتن شامل گارانتی نمیشه..برو فابریکش رو بخر...
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۹ دی ۱۳۹۶
چرا خودرو گرون شد ؟
من چطور میتونم یه خودرو بخرم ازدواج کنم
توروخدا قیمت خودرو رو به قبل بر گردونید .
سعید
۱۵:۴۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
خودم ماشین داخلی دارم ولی وقتی سوار ماشین دوستام که خودروشون چینیه میشم حس آرامش بی سرو صدایی که خودرو های چینی البته ناگفته نماند همه مدل هاشم نه ولی اکثریتشونو سوار شدم داره نمونش ۵۳۰ ام وی ام دوستم سوار شدم اتاق بزرگ جا دار مدل ۹۱ با ماشین خودم مقایسه میکنم که مدل ۹۴ با کلی صدا
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۹ دی ۱۳۹۶
خدا به راه راست هدایتشان کنه
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۹ دی ۱۳۹۶
خیلی هم ماشینای خوبی هستند
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۹ دی ۱۳۹۶
ماشینی بسازید داره بدنه صحفه خورشیدی باشد وموتور برق را شارژ کند
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۹ دی ۱۳۹۶
خودرو فقط خودروی ایرانی .
زنده باد ایران .
زمانزاده
۱۳:۴۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
بنده ۴سال ماشین mvm315خریدم خیلی راضیم بدون هیچ خرجی تاحالا.هرچی باشن ازماشین ایران خودرو وسایپا برتره
عبدالملکی
۱۳:۱۸ ۲۹ دی ۱۳۹۶
با سلام. متاسفانه با خرید خودرو چینی و امکاناتش و قیمتش . اشتباه بزرگ زندگیم کردم. مشکل مشترک تمامی ماشینهای چینی 3 چیز هست
اولی گیربکس و صفحه کلاج با هم سازگار نیستند و در موقع سر بالایی و ترافیک با مسافر دود از صفحه بلند میشه. دوم هزینه های بالای آن و کیفیت پایین امکانات و سومی افت قیمت شدید تا 50درصد . هیچ فرقی بین برند چینی نیست از چری و برلیانس و ام جی و لیفان و سانگ یونگ و .... . خواهشمند است این اشتباه منو تکرار نکنید. سپاسگذارم
علي
۱۳:۱۷ ۲۹ دی ۱۳۹۶
يك خودرو ليفان ايكس ٦٠ مدل ٩٢ دارم ٧٠٠٠٠ كيلومتر كار كرده تا حالا بجز هزينه روغن و فيلتر فقط ٨٠ هزار تومان هزينه تعمير داشته حاضر نيستم به هيچ عنوان با ماشين ايراني عوضش كنم خدا را شاهد مي گيرم عين واقعيت را گفتم.
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۹ دی ۱۳۹۶
من نمیدونم چرا اینقدر سنگ سایپا و ایران خودرو رو به سینه میزنید من خودم 4 ساله ماشین چینی دارم هیچ مشکلی هم نداشته اونوقت برای اینکه مردم مجبور بشن تاکید میکنم مجبور بشن از سایپا و ایران خودرو بخرن یک شبه 90 درصد ماشین های چینی تولید داخل رو میان غیر استاندارد و تولیدشون رو متوقف میکنن یکی منو توجیه کنه که ماشین جک جی 5 چی نداره که سمند داره که جی 5 رو غیر استاندارد اعلام کردن تا کی باید جون و مال مردم قربانی به زور زنده نگهداشتن این دو کارخونه بشه بسه دیگه
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۹ دی ۱۳۹۶
داخلیا ک نه اپشن دارن نه کیفیت،
گرونم هستن
ایرانی
۱۱:۱۰ ۲۹ دی ۱۳۹۶
رفیق من 206 تیپ 3 صفر خریده تا حالا 3بار رفته برا تعمیر
پس اقایون تولید کننده دقت کنید این دو روز دنیا زود میگذره و قیامتی هم هست
البته اگه اعتقاد دارید
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۹ دی ۱۳۹۶
ماشین های چینی خیلی از ماشین های داخلی بهترن
مصطفی
۱۰:۵۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
اگه بده چرا میارین ؟ ویا تو قرار داد هاتون آپشن خدمات پس از فروش رو نمیزارین که ملت از ایران خودور و سایپا مانده و از بنز و آوودی وهیوندا و.... مونده وقتی این خودروها رو خریدن گرفتار نشن
وقتی ایران هنوز پیکان 40 سال پیش رو تولید میکنه و از پراید با این همه قتل دل نمیکنه
شما باشین چیکار میکنین
.........
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۹ دی ۱۳۹۶
5 سال هست یکیش رادارم فوق العاده هست حتی ژاپنی هم ...
امین
۱۰:۲۱ ۲۹ دی ۱۳۹۶
یه ایینه بغلش شرف‌ داره به کل لگنای سایپا و ایرانخودرو .
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۹ دی ۱۳۹۶
باز با این حال از خودروی ایرانی بی کیفیت بهتر هستن. بین بد و بدتر ، گزینه بد گزینه بهتریه