وی افزود: برای استاندارد کردن گازهای خروجی از اگزوز خودروها و همچنین پالایش آلایندهها میتوانیم با مدیریت صحیح این مشکلات را حل کرد.
شفیع پور با بیان اینکه راهکاری برای رفع آلودگی هوا وجود دارد، گفت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، پرمصرف و فاقد هرگونه ایمنی از جمله عواملی هستند که میتوانند به رفع آلودگی هوا کمک کنند.
وی درباره سوخت استاندارد و تاثیر آن در آلودگی هوا نیز افزود: در بخش تولید سوخت و منبع انرژی استاندارد وزارت نیرو، وزارت نفت و پالایشگاهها نقش مهمی را ایفا میکنند.
رئیس سابق مرکز امور بینالملل و کنوانسیونهای سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناس محیط زیست با اشاره به متولیان رفع آلایندگی در جامعه تاکید کرد: در عرصه مدیریت ترافیک، مدیریت شهری شهرداری و در عرصه صنایع، فعالان اقتصادی میتوانند در رفع آلایندههای هوا نقش آفرینی کنند.
وی درباره بلندمرتبه سازیها که مانع ورود باد به شهر می شوند، گفت: ما نمیتوانیم باد تولید کنیم، اما میتوانیم از ساخت و سازها و بلندمرتبه سازیها در دامنههای شهر و عرصههای خاک که جریان طبیعی باد را منحرف و محدود میکنند، جلوگیری کنیم.
شفیع پور با بیان اینکه اگر هم ابری در آسمان تشکیل شود به علت تبخیر نمیتوانیم از آن بهرهای ببریم، تصریح کرد: توسعه در شهر تهران در حال انجام است، جزایر حرارتی در حال شکل گرفتن هستند و همین ها باعث میشوند ابرهایی با گرمای بسیار زیاد در ارتفاع خیلی بالا با تبخیر مواجه شوند که با این برآورد چیزی نصیب شهر نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه در عصر حاضر با پدیده نو ظهور ریزگردها مواجه هستیم، گفت: چالش ریزگردها که عامل اصلی آن خود ما هستیم نیز جزء عوامل طبیعی نبوده و تغییر اقلیم نیز در آن تاثیر گذاشته است، اما این چالش را ما ایجاد کردهایم و میتوانیم آن را بر طرف کنیم.
رئیس سابق مرکز امور بینالملل و کنوانسیونهای سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناس محیط زیست گفت: در 8 سال دفاع مقدس زمانی باور داشتیم در بیرون دشمنی وجود دارد با تلاش توانستیم بر آن فائق آییم. اگر قبول کنیم معضلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا دشمن ما است و آن را باور کنیم، با تمرین و هدایت درست میتوانیم بر آن پیروز شویم.
انتهای پیام/
اگر شهر ما بجای توسعه افقی که ناشی از ساخت و سازهای خانه های چند طبقه معمولی می باشد چند آسمانخراش با امکانات و مقاومت بالا بسازیم با حریم مناسب و پارکینگ های مناسب بدلایل زیر آلودگی هوا کم می شود 1- طول و عرض شهر کم می شود در نتیجه مسافتی که خودرو می پیماید بسیار کمتر و ترافیک و آلودگی هوا کمتر می شود 2- به دلیل کم بودن نقاط مختلف شهر اولا امکانات ایجاد خطوط مترو بیشتر می شود یعنی بجای اینکه خطوط مترو ما 40 کیلومتر با دهها ایستگاه بشوند کمتر از 10 کیلومتر می شوند که ما می توانیم 4 خط بجای یک خط دراز ایجاد کنیم 3- اگر مراکز اداری و فروشگاههایی با امکانات پارکینگ مناسب داشته باشیم از معضل پارک خودرو در کنار خیابان نیز جلوگیری می شود که از ترافیک های خود ساخته جلوگیری می شود 4- ....کارشناسان ما نبایستی جو زده باشند و فقط یه عامل رو ببینند و دهها عامل دیگر را نبینند به نظر من بلند مرتبه سازی به شرط داشتن حریم مناسب و وجود امکانات مختلف از آلودگی هوا کاهش می دهد