سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت مطرح کرد؛

موتور سیکلت‌های قدیمی مهم‎ترین عامل آلودگی هوا/ در زمستان از خودروی شخصی استفاده نکنید

فرهادی از ضرورت خودداری از استفاده از خودرو‌های شخصی در هوای سرد زمستان خبر داد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن فرهادی معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص روز هوای پاک گفت: در واقع روز هوای پاک یک روز نمادین است و هوا فقط با یک روز نمادین پاک نمی شود، بلکه این روز تلنگری است تا در این باره کمی بیشتر توجه کنیم و برای تنفس مردم هوا را پاک نگه داریم.

وی در خصوص برنامه های روز هوای پاک گفت: در سال های گذشته سازمان محیط زیست یکسری برنامه های نمادین را به صورت مجزا ترتیب می داد، اما در سال جاری طی جلسه مشترک با این سازمان، برنامه های مشترکی پیشنهاد داده و هماهنگ شد.

فرهادی ادامه داد: در دفتر سازمان محیط زیست اجلاس مشترکی با حضور نماینده وزارت بهداشت، تشکیل شد، در این اجلاس تاکید شد که هوا را خودمان آلوده می کنیم و می توان ضمن رعایت توسعه پایدار، هوای پاک و سالمی هم داشته باشیم.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: امروزه مشخص شده است، یکی از عواملی که در تمام دنیا منجر به مرگ انسان ها می شود، آلودگی هواست؛ یعنی آلودگی هوا سهم زیادی در مرگ و میرها دارد و از سویی به عنوان یکی از پارامترهای بیماری های غیرواگیر محسوب می شود، بنابراین نیاز است که به مقوله آلودگی هوا، به طور جدی توجه شود.

وی گفت: وزارت بهداشت به عنوان تنها متولی سلامت مردم در کشور برای بحث آلودگی هوا مسئولیت هایی دارد، یکی از این مسئولیت ها هشدار دادن به هموطنان در مواقعی است که پدیده آلودگی هوا و ریزگردها در کشور رخ می دهد، تا مردم برای مقابله با آن و حفظ سلامتی شان آماده شوند، چراکه مردم باید در این زمینه آگاه باشند و آموزش لازم را دریافت کرده باشند؛ در این راستا اقدامات اورژانس، بیمارستان ها و تجهیز سیستم بهداشت و درمان نیز نقش اساسی ایفا می کند.

  ضرر اقتصادی ناشی آلودگی هوا

وی گفت: وظیفه دیگر وزارت بهداشت در زمینه هوای پاک، محاسبه مدلینگ شده بیماری های منتسب به آلودگی هواست، یعنی باید محاسبه شود که چه تعداد مرگ و میر و آسیب جسمی و جانی برای مردم پیش آمده است تا ضمن ریشه یابی این موضوع و محاسبه ریالی آن، ببینیم، تا چه میزان سد راه توسعه پایدار کشور است.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت یکی از دستگاه های اجرایی کشور است که وظیفه خود را سال های 94 و 95 به خوبی انجام داده است و نظرات خود را در قالب 2 کتاب تحت عنوان محاسبه بار بیماری های ناشی از آلودگی هوا منتشر کرده و به مقامات مسئول هم ارائه داده است.

وی گفت: روز 29 دی ماه که روز هوای پاک نام‌گذاری شده است، ضمن فرهنگسازی و آموزش به منظور داشتن هوای پاک، می خواهیم یک میراث ارزشمند را تبلیغ کرده و ترویج دهیم تا نسل آینده به اهمیت داشتن هوای پاک واقف شوند و جهت حفظ آن در تلاش باشند.

فرهادی با بیان اینکه ضرر اقتصادی ناشی آلودگی هوا زیاد است، گفت: به هر میزانی که از تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا کاسته شود، به همان میزان، می توان از ضرر اقتصادی کاست که نشان دهنده موفقیت برنامه های ما خواهد بود.

وی درخصوص بیشترین میزان آلاینده ها تصریح کرد: بیشترین آلاینده ذرات معلق pm2.5 است و هرچه این ذرات کوچکتر باشد، در عمق ریه های انسان بیشتر نفوذ می کند و اقدامی که در این راستا توسط وزارت بهداشت در دست انجام است، محاسبه میزان آلاینده های موجود در شهرهای بزرگ کشور است و این کار با نمونه برداری در جریان است و توسط مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می شود.

وی گفت: بیشترین عوامل آلودگی هوا، وسایل نقلیه شخصی و موتور سیکلت های قدیمی است.

وی با بیان اینکه شعار روز هوای پاک، قانون هوای پاک، قانون نفس، است، به مردم توصیه کرد: مردم در روزهای سرد سال حتی الامکان از خودروی شخصی استفاده نکنند، چراکه در شهرهای بزرگ وقتی هوا سرد می شود و آلاینده ها افزایش پیدا می کنند، پدیده وارونگی هوا رخ می دهد، ضمن اینکه با اعلام شرایط اضطرار متناسب با هشدار ها عمل کنند تا مشکلی برای سلامتی شان ایجاد نشود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۸ دی ۱۳۹۶
جایگزینی اتومبیل های بنزینی با اتومبیل های برقی و هیبریدی پژوهش بر روی حامل های انرژی پاک برای هر جایی که قرار است انرژی مصرف شود اعم از خودرو - موتورسیکلت - کوره آجرپزی - کارخانه - نیروگاه برق و ... پژوهش بر روی موتور بدون آلودگی- اگر من رئیس جمهور بودم برای ساختن آن جایزه بزرگی تعیین می کردم جا انداختن فرهنگ نزدیکی محل سکونت به محل کار در حال حاضر مدیریت آلودگی هوا در کشور ما حالت فردی را دارد که به مرگ مغزی دچار شده دلیلش هم این است که با این درجه خطرناک از آلودگی هر روزه صدها اتومبیل بنزینی جدید به خیابانها اضافه می شوند در حالی که ما باید اتومبیل بنزینی را فقط برای صادرات تولید کنیم.