وی تأکید کرد: این حادثه نشان داد که باید حواسمان به حوزه مهندسی باشد تا بتوانیم در محاسبه طراحی و اجرا درست عمل کنیم.
رجبی با اشاره به اینکه حادثه پلاسکو یک وضعیت اضطراری محلی بود. وقتی دوربینها مستقر میشوند و برای یک ماجرا پخش مستقیم در نظر گرفته میشود افکار عمومی به آن معطوف و به یک بحران ملی تبدیل میشود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تأکید کرد: باید از دستاوردهای جدید جهت مدیریت بحران استفاده کنیم و بتوانیم سطوح مختلف خود را که نیازمند بازبینی است، تغییر دهیم.
وی تأکید کرد: باید در موضوع ساختمان مسئولیت پذیر باشیم و در مقابل تمامی حوادث به طور کامل مسئولیت کامل را بپذیریم و بتوانیم آن را حل کنیم.
رجبی با اشاره به اینکه اولین حوزه مسئولیت پذیری آن است که چرخه تولید را برای حضور افراد ذیالصلاح مهیا کنیم، افزود: چرخه تولید مسکن باید برای حضور افراد غیر ذیالصلاح بسته شود و ما بتوانیم مانع ورود این افراد در بخش مسکن شویم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، تأکید کرد: هنوز بسیاری از شهرداریها استفاده از افراد با صلاحیت را یک الزام ملی نمیدانند و همچنان شاهد حضور افراد بدون صلاحیت در این بخش هستیم.
وی با تأکید بر اینکه نمیتوانیم مهندسانی را که هنوز سه سال از دوره مهندسی آنها گذشته است را با عنوان یک مهندس باصلاحیت وارد ساخت و ساز کنیم، بیان کرد: باید متناسب با نیاز جامعه، از مهندسان با تخصص استفاده کنیم و راه را بر مهندسان غیر ذیالصلاح ببندیم.
رجبی با بیان اینکه باید بنای مسئولیت پذیری را در حوزه مهندسی ساختمان به ویژه در زلزله کرمانشاه روشن کنیم، گفت: باید در آییننامه کنترل کیفیت ساختمان مسئولیت نظام مهندسی ساختمان مشخص شود و بتوانند مهندسان نظارت ساختمانهای خود را تضمین کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، یادآور شد: هرچه زمان میگذرد مشکلات و نواقص ملی ساختمان مشخص میشود و به مرور زمان این نواقص بیشتر خواهد شد.
وی در ادامه به تفاوت نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: در نظام فنی و اجرایی مقررات ملی به صورت نشریات فنی اجرا میشود و در این نظام شرایط عمومی و قراردادهای همسان بعد از 22 سال مشخص شده است، اما در نظام مهندسی بعد از 22 سال همچنان درگیر مسائل حاشیهای هستند و این نظام نتوانسته است قانون نظارت فنی را به صورت کامل اجرا کند.
رجبی اظهار کرد: ورود مسائل حاشیهای در نظام مهندسی از جمله درگیری و اختلاف اعضای هیأت مدیره باعث شده است که این نظام در سطح وزارتخانه تنها به مسائل حاشیهای بپردازد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه با اشاره به ابلاغ لغو دریافت 5 درصدی مبلغ حق نظارت واریزی صاحبکار به حساب سازمان نظام مهندسی استانها از سوی وزیر راه و شهرسازی، گفت: نامه دیروز وزیر راه و شهرسازی درباره لغو دریافت 5 درصد حقالزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمانهای نظام مهندسی ساختمان درگیری پیش خواهد آورد، این موضوع جزء مسائل سازمان نظام مهندسی است و ما تصمیم میگیریم 5 درصد را بگیریم و یا نگیریم.
وی تأکید کرد: مهندسان ناظر میتوانند در مجامع تخصصی، حقوق ناظران خود را هر میزان که لازم است تعیین کنند و این موضوع نباید مشکلی را در بخش مهندسی ایجاد کند.
رجبی با بیان اینکه باید مسائل را از سطح کلان و برای مملکت حل کنیم، گفت: متأسفانه تمام انرژی خود را صرف درگیری مسائل حاشیهای میکنیم و همین موضوع باعث شده است که مسائل را پیچیده در نظر بگیریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه متأسفانه نظام مهندسی اعتماد به نفس خود را از دست داده است، گفت: به دلیل آنکه اعتماد به نفسی در این بخش نداریم، نمیتوانیم از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم و متناسب با نیازهای خود اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: لازم نیست با یکدیگر در هیأت مدیره لجبازی کنیم، بلکه قانون به ما اجازه داده است که در هیأت مدیرهها دریافت 5 درصد حق کمیسیون را تصویب کنیم.
رجبی تأکید کرد: متأسفانه در حوزه کلان و عمومی نمیتوانیم با یکدیگر صحبت کنیم به اعتقاد بنده در یکسال اخیر وزارت راه و شهرسازی تبدیل به مونولوگ شده و ما تبدیل به دیالوگ شدهایم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور افزود: خوشایند نیست که ابلاغیههایی که از سوی وزیر راه و شهرسازی به ما میشود، ما خلاف این ابلاغیهها اقدامات را انجام دهیم. باید شرط امانتداری را رعایت کنیم، زیرا میشود مسائل نظام مهندسی را با صحبت حل کرد.
وی با تأکید بر اینکه از فردا آموزش را تعطیل میکنیم، گفت: باید با یکدیگر صحبت کنید، اینجا جای این حرفا نیست؛ اما به دلیل آنکه تا به امروز نتوانستهایم با وزارت راه و شهرسازی صحبت کنیم مجبور هستیم همزمان با سالگرد پلاسکو این صحبتها را بیان کنیم.
انتهای پیام /