سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برومندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

احتمال آتش سوزی نفتکش سانچی با عقب رفتن کشتی چینی بعد از تصادف

نماینده کمیسیون امنیت ملی در کمیته پیگیری حادثه نفتکش سانچی گفت: کشتی چینی بعد از تصادف به سمت عقب حرکت می‌کند که همین موضوع چه بسا موجب جرقه و آتش‌سوزی شده است.

محمد مهدی برومندی نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای رسیدگی به موضوع نفتکش سانچی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان اینکه در تصادف کشتی چینی با این نفتکش هیچگونه اقدام عمدی در کار نبوده است، گفت: بنده به عنوان کسی که در اتاق عملیات و فرماندهی اطفای حریق بوده و شاهد تلاش‌های بین‌المللی برای این مشکل بوده‌ام، قویا تمامی شایعات را در فضای مجازی نسبت به این حادثه تکذیب می‌کنم.

وی تصریح کرد: امروز در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس بنده گزارشی را از حضورم در چین و اقداماتی که درباره حادثه نفتکش سانچی اتفاق افتاد ارائه کردم.

برومندی با بیان اینکه تمامی حواشی ایجاد شده مانند حرکت نفتکش به سمت کره شمالی را تکذیب می‌کنم، افزود: کره جنوبی اعلام کرد که بار این نفتکش متعلق به آنها بوده است؛ ما هفته‌ای یک میلیون متر مکعب میعانات نفتی به این بندر توسط همین شرکت ملی نفتکش ایران صادر می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند مانند کشتی چینی بعد از تصادف فرار کنند، بیان کرد: خدمه کشتی کریستال چینی در ساعت 8 شب که این حادثه رخ داده در خوابگاه‌های خود در انتهای کشتی حضور داشتند و بعد از برخورد با نفتکش از طریق قایق‌های فشاری خود که سریعا بر روی آب باز می‌شود از کشتی‌شان خارج شدند.

نماینده مردم مرودشت ادامه داد: کشتی چینی با طولی بیش از 150 متر از دماغه خود به پهلوی نفتکش سانچی برخورد کرده است و متأسفانه بعد از تصادف به سمت عقب حرکت می‌کند که همین موضوع چه بسا موجب جرقه و آتش‌سوزی شده است.

نماینده کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی به موضوع نفتکش سانچی تأکید کرد: عمق فاجعه و ضربه کشتی چینی به نحوی بوده که دماغه کشتی چینی بعد از عبور از تمام جداره‌های محافظ با عمق 5 متر وارد مخزن میعانات گازی شده است.

وی تصریح کرد: نفتکش سانچی با وجود پیشرفته بودن اما دارای قایق‌های فشاری نبوده بلکه باید قایق‌های خود را با جرثقیل آن هم در زمان 20 دقیقه‌ای به آب می‌انداخته‌ است.

برومندی تأکید کرد: تمامی شایعات درباره خاموش بودن رادار، حمله موشکی، دزدی یا گروگان‌گیری یا ... را تکذیب می‌کنم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه 40 درصد تصادف‌های دریایی دنیا در این منطقه رخ می‌دهد گفت: حدود 3 ماه پیش یک ناو آمریکایی با یک کشتی تجاری در همین منطقه تصادف کرد که 10 آمریکایی طی این حادثه کشته شدند.

نماینده مردم مرودشت با اشاره به اینکه چینی‌های معتقد بودند که هر لحظه نفتکش منفجر می‌شود اظهار کرد: آنها اعلام کردند به دلیل نشت سموم خدمه نفتکش در همان لحظات اولیه کشته شده‌اند اما بنده شخصه با مقامات چینی در این مورد وارد بحث شدم.

نماینده کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی به موضوع نفتکش سانچی تصریح کرد: ما به امید نجات حتی یک نفر یا بازگرداندن پیکرهای خدمه این نفتکش اصرار به وارد شدن در این نفتکش داشتیم، لذا درخواست حضور نیروهای خودمان را در این منطقه دادیم.

وی با تأکید بر اینکه طبق قوانین بین‌المللی ورود نظامیان کشور به کشورهای دیگر دارای محدودیت‌هایی است گفت: در نهایت نیروی دریایی و مسئولان این موضوع را حل کردند و اشخاص با لباس شخصی در چین حضور یافتند.

برومندی بیان کرد: 12 تکاور برای انجام این عملیات انتخاب شدند و با توجه به اینکه حتی برخی از این تکاوران پاسپورت نداشند بعد از انجام تشریفات قانونی به چین فرستاده شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در روز شنبه یعنی یک روز قبل از غرق شدن نفتکش سانچی تفاهم‌نامه بین سفیر ما و فرمانده عملیات چینی امضا شد تا با انجام یک همکاری مشترک برای ورود به نفتکش سانچی انجام شود.

نماینده مردم مرودشت ادامه داد: همان روز یک گروه 4 نفره چینی وارد نفتکش شده و پیکر دو نفر از خدمه و جعبه سیاه را خارج کردند، متأسفانه ورود به  طبقات نفتکش به دلیل وجود سموم گازی و ظرفیت 30 دقیقه‌ای اکسیژن امدادگران ورود به طبقات نفتکش امکان‌پذیر نبود.

نماینده کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی به موضوع نفتکش سانچی با بیان اینکه تکاوران کشورمان روز یکشنبه به 300 متری نفتکش سانچی رسیدند ،گفت: در این کشتی تکاوران ما و گروه‌های امداد و نجات چین آماده انجام یک عملیات بودند که متأسفانه با آتش گرفتن دو مخزن دیگر و حرارت بیش از 800 درجه محل این عملیات غیر ممکن شد و نهایتا نفتکش سانچی غرق شد.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۰۶ ۲۷ دی ۱۳۹۶
گزارش خوب و فنی به این میگن ...دم این نماینده مجلس گرم
خدا همشون رو رحمت کنه....آفرین خلاصه مفید و کامل گزارش فنی داده...