سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صفر تا صد ابهاماتی که درباره حادثه تصادف کشتی «سانچی» دارید!

واقعیت حادثه هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و شایعات اطراف این ماجرا مثل هدف قرار گرفتن از سوی موشک‌ها واقعا تنها در حد همان شایعه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: حادثه تصادف کشتی «سانچی» ساعت حدود هشت شب رخ داد، زمانی که اغلب نوبت کشیک افسر سوم کشتی یا بعبارتی کم تجربه ترین افسر کشتی می باشد. در چنین زمان‌هایی کاپیتان کشتی هوشیار و در وضعیت آماده باش کامل قرار دارد و حتی در جهت یابی نظارت دقیق دارد. اینکه در کشتی سانچی به وضوح چه اتفاقاتی رخ داده که در نهایت به حادثه منجر شده، متاسفانه تا باز نشدن و بررسی دقیق جعبه سیاه نمی توان اظهار نظر نمود.

نفتکش ایرانی سانچی پس از حدود ۸ روز سوختن به روی آب، به‌طور کامل در آب‌های چین غرق شد. برای بررسی دقیق‌تر این حادثه با کاپیتان سعید مایلی که ۱۵ سال سابقه دریانوردی را در کارنامه دارد به گفتگو نشسته وابعاد فنی این حادثه را مورد بحث قرار دادیم.

کانال شانگهای کابوس دریانوردی

کاپیتان سعید مایلی به اسپوتنیک گفت :مکانی که نفتکش ایرانی دچار حادثه شد دقیقا در ورودی کانال «شانگهای» است، جایی که بدترین ناوبری را برای کشتی‌ها در چین دارد. این کانال بسیار پرتردد است و صدها کشتی و قایق‌های بزرگ و کوچک در مسیرهای مختلف در حرکت هستند؛ در اینجا همیشه نقطه به نقطه کشتی‌های ماهیگیری حضور دارند. تمام این عوامل باعث می شود که امکان مانور کمتر و هدایت کشتی سخت‌تر شود؛ مسیر این کشتی(سانچی) نیز کمی مایل به شمال شرقی در مسیر کره بود و به احتمال قوی به دلیل همین عوامل امکان تغییر مسیر ناگهانی و شدید را نداشته، در چنین شرایطی هر لحظه احتمال می رود که کشتی از یک مانع عبور کند اما به مانع دیگری برخورد نماید. اینها را عرض کردم تا بگویم ناوبری در این منطقه همیشه سخت بوده و خواهد بود.

دو کشتی قطعا یکدیگر را در رادار دیده اند

کاپیتان مایلی در خصوص چگونگی عملکرد رادار و امکان محو شدن مانع بزرگی مانند کشتی در این حادثه توضیح داد: امکان محو شدن مانعی تا این اندازه بزرگ در رادار طرفین به هیچ وجه امکان نداشته و بی شک دو کشتی یکدیگر را دیده اند. در کل با اینکه موانع در رادارها اغلب شناسایی می شوند، اما به هر حال وقوع تصادم‌ها نیز گریز ناپذیر است. به عنوان مثال شرکت ملی نفت سال گذشته در مسیر سنگاپور دچار حادثه شد و با یک کشتی متعلق به خط کشتیرانی ام اس سی برخورد کرد، یا حوادثی که حتی مربوط به مشکلات ماشین آلات فنی کشتی می باشد و خطای انسانی که مهم ترین عامل حوادث دریایی به شمار می آید.

لزوم اقدام هماهنگ دو کشتی برای جلوگیری از برخورد/ضعف شدید دریانوردان چینی

کاپیتان مایلی ادامه داد: در اصلاح تخصصی وضعیتی داریم به نام close quarter situation یعنی وضعیت تقریبا تنگاتنگ که در چنین شرایطی یک کشتی به تنهایی نمی تواند عمل کند و لازم است که حتما دو کشتی و با هماهنگی هم اقدام نمایند. وضعیت فوق بسیار پیچیده است و در اینجا مشکل چند برابر نیز می شود، چراکه دریانوردان چینی بسیار دریانوردان ضعیفی هستند و از دانش زبان انگلیسی کمی برخوردار می باشند. خوب اینجا باید منتظر نتایج بررسی جعبه سیاه بود تا مکالمات بین دو کشتی روشن گردد و ببینیم که اساسا دو کشتی در این وضعیت تلاشی برای ارتباط گیری و تغییر مسیر با هماهنگی یکدیگر داشتند.

کشتی چینی جان خود را نجات داد اما…

به گفته این دریانورد باتجربه، جلوی کشتی مستحکم ترین بخش آن بحساب می آید و دیواره های عمودی که بالاترین مقاوت را در تصادفات دارد در جلوی کشتی قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینجاست که کشتی چینی با نوک به بدنه نفتکش سانچی اصابت کرده و این وضعیت حکایت از آن دارد که احتمالا تلاش کرده با جلوی کشتی به نفتکش برخورد نماید تا میزان آسیب وارده به خود را به حداقل برساند، که این واقعا اسفناک است. اگر هر دو تلاش می کردند تا با کمترین زاویه به هم برخورد نمایند، هرگز این اتفاق رخ نمی داد و نهایتا دیوارهای دو کشتی فرو می رفت.

او گفت: نفتکشها دو جداره هستند و بعد از دیواره اولیه، لایه های محافظتی وجود دارد و بعد از آن محفظه اصلی است؛ اما در این حادثه، شدت ضربه وارد شده بسیار بالا بوده، تاجایی که لایه های محافظتی را از بین برده و به محفظه اصلی بار که حاوی ۱۳۶ هزار تن نفت خام و میعات گازی بوده برخورد کرد و گاز قابل اشتعال بلافاصله نشت کرده است.

جداشدن کشتی چینی از سانچی، اشتباه و عامل جرقه احتمالی بوده است

مایلی گفت: اشتباه دیگری که احتمالا از سوی کشتی چینی انجام گرفته و صحت آن بعد از بررسی جعبه سیاه مشخص می شود، اقدام به جداشدن از بدنه نفتکش ایرانی بعد از تصادم است. با جداکردن بدنه کشتی‌ها از یکدیگر و با ساییده شدن دو جداره آهنی جرقه زده می شود و منبع اشتعال ایجاد می گردد و در نتیجه انفجار صورت می گیرد.


بیشتر بخوانید: ماجرای زندگی کاپیتان ۴۵ ساله «سانچی» +عکس


وی ادامه اد: برخی همکاران دریانورد در واحد تحقیقات که در آن منطقه حضور داشتند از انفجارهای پراکنده در نفتکش گزارش داده اند و کل نفتکش یکجا منفجر نشده است، اما در پاسخ به این سوال که خدمه کشتی چقدر فرصت دارند تا خود را نجات دهند باید بگویم تمام آن بستگی به انفجار اولیه دارد. در این مورد نیز متاسفانه انفجار اول بقدری مهیب بوده که در همان انفجار اول تمامی سرنشینان کشتی متاسفانه کشته شدند و تمام این مدت نیز ما تنها با امید به معجزه دلگرم بودیم.

اگر خدمه ۲۰ دقیقه تا انفجار اول زمان داشتند می توانستند نجات پیدا کنند

کاپیتان مایلی اظهار کرد: اگر فاصله زمانی میان برخورد دوکشتی تا زمان وقوع انفجار بیشتر از نیم ساعت باشد، سرنشینان کشتی می توانند خود را نجات دهند، چراکه عملیات گریز با قایق‌های نجات حدود ۲۰ دقیقه زمان می برد و البته دستور کاپیتان در این اقدام تعین کننده است و تا قبل از این دستور همه تلاش می کنند تا کشتی را حفظ کنند. این تصمیم حقیقتا برای کاپیتان بسیار سخت است.
اینکه چرا سرنشینان سانچی موفق به گریز از کشتی نشدند باز با بررسیهای بیشتر روشن می شود، آیا زمان کافی برای فرار از کشتی بوده و به اشتباه در نفتکش مانده اند؟ یا انفجار بقدری سریع رخ داده که دیگر زمانی برای اقدام به گریز باقی نمانده است؟ اینها از مواردی است که قطعا بررسی می شود.

نیروهای امداد رسان

کاپیتان مایلی در ادامه افزود: چند روز اول حادثه نیروهای امدادی چین حضور داشتند، اما از روز پنجم امداد رسان‌های ژاپن نیز وارد عمل شدند و به گفته دوستانی که در آن منطقه حضور داشتند، علی رغم تعداد کم کشتی‌های امداد رسان، بشدت برای کنترل آتش تلاش می کردند. متاسفانه حجم آتش زیاد و امکان نزدیک شدن به منبع آتش بسیار سخت بوده است؛ بعلاوه انفجارهای پی در پی تلاش امدادگران را بی ثمر گذاشت.


بیشتر بخوانید: چرا پرچم پاناما روی نفتکش ایرانی نصب بود؟


او ادامه داد: مفاهیم غیرت و از خود گذشتگی نزد اقوام و ملتهای مختلف تعاریف گوناگونی دارد، و ما نمی توانیم بگوییم که چینی ها در امدادرسانی کم گذاشتند. به هر حال آنها نیز انسان هستند و هر انسانی طبیعتا از آن حجم آتش و کشتی که هر لحظه دچار یک انفجار جدید می شود دچار هراس می شوند. آنها تنها توانستند در بخشی که هنوز در آتش فرو نرفته نبود، وارد شده و دو جسد در بخش عرشه به همراه جعبه سیاه را بیرون بکشند.

کاپیتان مایلی گفت: تمام خدمه کشتی شاهدان عینی این ماجرا هستند و از آنجایی که کشتی متعلق به کمپانی دولتی بوده و چین می خواهد که خود را هرچه بیشتر از تقصیرات مبری نماید، تا به این لحظه اجازه مصاحبه و درج خبر به هیچ یک از این افراد داده نشده است.

واقعیت حادثه هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و شایعات اطراف این ماجرا مثل هدف قرار گرفتن از سوی موشکها واقعا تنها در حد همان شایعه است.

منبع:مهر

انتهای پیام/

اطلاعات تازه درباره  حادثه تصادف کشتی سانچی

برچسب ها: نفتکش ، کشتیرانی ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
seed
۱۹:۰۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
سلام . بجای اینکه به همدیگه بگیم به خانواده ی شهداخدا صبر بدهند . باید به مسئولین فشار بیاوریم که چرا پیگیری نمیکنن این موضوع سانچی رو بیخیال گرفتن خودشونو حالا هم که کشتی دیگه توی دریایی سرخ اینها ( کشتی نفت کش ) مگه نباید نیروی دریایی کشورمون اسکرت کنن که هیچ اتفاقی براشون نیافته ..‌‌. به فکر باشین یک حرکتی بکنین
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
خداصبرتان بدهد
نادر
۰۸:۴۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
خدا از باعث و بانی این حادثه نگذره.جوونای مارو میکشن.اینا دیگه جون مردمم واسشون ارزش نداره
خدیجه پنق
۲۰:۰۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
خداب بازماندگانشان صبروعنایت بدهد روحشون شاد تسلیت سانچی...
ناشناس
۲۳:۲۵ ۳۰ دی ۱۳۹۶
سلام خدا به همه خانواده های این شهدای عزیز صبر جمیل عطا بفرمائید.برا همه این عزیزان.ناراحتم.شهید میلاد عنایتی اصلا یه لحظه از ذهنم بیرون نمره بچه خردسالش داره من خودمم بچه 15ماهه دارم همون هم سن بچه این.شهید.چی می کشه خانواده وزن اینا.خدا بهشون صبر بده.بخدا افسرده شدم بعد این حادثه.از صبح.تا شب فقط گریه میکنم.همه کلافه شدن از دستم
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۹ دی ۱۳۹۶
ضمن تسلیت ب ملت عزیز ایران...
لطفا بررسی کنید
سجاد
۱۶:۵۸ ۲۹ دی ۱۳۹۶
با سلام و عرض تسلیت ب ملت ایران
کاظم
۱۰:۰۳ ۲۹ دی ۱۳۹۶
خدا به خانوادهاشون صبر بده
کاظم
۱۰:۰۳ ۲۹ دی ۱۳۹۶
خدا به خانوادهاشون صبر بده
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۷ دی ۱۳۹۶
روح دریادلان شاد و یادشان گرامی
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۷ دی ۱۳۹۶
با سلام . دوراز اخلاق انسانی است که با تصور اینکه انها مرده اند . اتش نشانان چین اتش را خاموش نمی کردند . مثل این است که فردی سرطان دارد با علم به اینکه او خواهد مرد . پزشکان از معالجه او دست بکشند
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۷ دی ۱۳۹۶
روحشون شاد خدا به خانواده و بازماندگانشون صبر بده
سبحان
۰۸:۰۲ ۲۷ دی ۱۳۹۶
خدا صبری به خانواده های شهدا عنایت کند شادی روحشان بخوانید الفاتحه و صلوات..
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۷ دی ۱۳۹۶
دوستان خیلی شلوغش نکنید این یک اتفاق بود و در همه جای جهان می افتد- خدا به بازمانده گانشان صبر بدهد.
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۷ دی ۱۳۹۶
این حادثه به ما آموخت که منتظرکمک بیگانگان نباشیم
ناشناس
۰۰:۰۲ ۲۷ دی ۱۳۹۶
روح شهدای دریادل سانچی شاد
علی
۲۳:۱۰ ۲۶ دی ۱۳۹۶
درودبرکاپیتان مایلی عزیز. من احدی ازهموطنان کرمانی هستم که یکی ازدلاورمردان این خطه ازخدمه کشتی ایرانی بوده اوازنخبه های دانشگاهی بود همه ماداغدارهستیم.چراجعبه سیاه کشتی چینی مهروموم نشده آیاجعبه سیاه درکشتی چینی موجودنیست؟ تمام اطلاعات موجوددرجعبه سیاه کشتی چینی هم موجوداست
مبارز
۲۲:۲۰ ۲۶ دی ۱۳۹۶
خدا کنه دشمنان وحسودان ملت ایران دراین حادثه نقشی نداشته باشند وعمدی در کار نبوده باشد آیا کشتی چینی یه آلت قتاله بوده؟
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۶ دی ۱۳۹۶
خونوادهاشون الان چه حالی دارن.خدابهشون صبر بده.چین واقعا نامرده.
اوین
۲۲:۰۰ ۲۶ دی ۱۳۹۶
اگه واقعا تصادفی رخ داده پس چرا هیچ عکسی از کشتی فله برچینی توفیلم نیست .
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۶ دی ۱۳۹۶
روحشون شاد .اقذامی برای بیرون اوردن پیکر این عزیزان صورت میگیرد ؟ تا یکم از این درد مصیبت کم بشه
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۶ دی ۱۳۹۶
من به عنوان یک ایرانی به خانواده های این عزیزان تسلیت عرض میکنم ایکاش این حادثه تلخ اتفاق نمی افتاد دوباره ملت ایران داغدار شد
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۶ دی ۱۳۹۶
خدا کنه همه چی زودتر روشن بشه
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۶ دی ۱۳۹۶
خیلی ساده لوحانه است که این امر را با تصادفی بودن و غیر عمدی بودن در این دنیای پیشرفته توجیه نمود. باید موضوع کاملا مشخص شود و مقابله به مثل شود والا این روند ادامه دارد.
اکبر
۲۰:۰۲ ۲۶ دی ۱۳۹۶
فقط ایکاش قایق نجات بودمینداختن توآب ودورمیشدن .خدا رحمت کنه عمدی نبوده اگرم امریکا میزد کشتی میرفت هوا درصورتیکه چندروزداشت میسوخت .دیرکمک شد چین کم لطفی کرد
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۶ دی ۱۳۹۶
مسئولان هر چه زودتر باید جزئیات این حادثه رو مشخص کنند
صادق
۱۹:۳۷ ۲۶ دی ۱۳۹۶
اگه تصادف شده پس چرا هیچ عکسی از کشتی چینی مشاهده نشده
حسین
۱۹:۰۵ ۲۶ دی ۱۳۹۶
به نظر من از قصد بوده بوسیله آمریکاهی ها
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۶ دی ۱۳۹۶
لطفا عکسی هم از کشتی چینی بفرستید تشکر
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۶ دی ۱۳۹۶
به نظرم کم کاری شد اگه امداد رسانان ایران بودن حتما میتونستن نجات بدن یا حداقل پیکر پاکشان را بیرون بکشن اخه چطور ممکنه بعد برخورد شدید کشتی را بیرون بکشن شاید واقعا میخواستن به هم وطنان ما صدمه بزنن چرا نمیزارن مصاحبه انجام بگیره جعبه سیاه را لطفا زودتر بررسی کنید ما منتظریم
رضا
۱۷:۴۸ ۲۶ دی ۱۳۹۶
آیا واقعا الآن که نه آتشی هست و نه انفجاری باز هم باید عنوان کرد که به پیکرهای پاک هموطنان مان دسترسی نداریم؟ حتما باید روی عرصه کشتی و در سطح آب باشند که براحتی قابل انتقال باشند؟
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۶ دی ۱۳۹۶
قلب انسان به درد میاد خدا روح این عزیزان رو شاد و مورد آمرزش قرار بده و به بازماندگانشان صبر جمیل عطا کنه به زبان گفتن آسونه خیلی دردناکه
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۶ دی ۱۳۹۶
سلام فقط خدا به خانواده محترمشان صبر بده ان شاءالله. و کارکنان سانچی هم مورد مغفرت خداوند قرار گیرند
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۶ دی ۱۳۹۶
داغ شدیم
بی نام
۱۶:۴۰ ۲۶ دی ۱۳۹۶
یاران چه غریبانه .....رفتند ازاین خانه ....
آیا اقداماتی برای بعد ازغرق شدن کشتی در حال انجام هست یا نه ؟ آیا امیدی برای کشف اجساد وجود دارد؟
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۶ دی ۱۳۹۶
تسلیت به پرسنل نفتکش سانچی روحشان شاد همیشه به یادشون هستیم
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۶ دی ۱۳۹۶
همه ایران در این حادثه عزادار شدن...خدا رحمت کند همه رفتگان را و خداوند به خانواده هاشون صبر عطا کند...
همشهری
۱۴:۴۳ ۲۶ دی ۱۳۹۶
روحشون شاد یادشون گرامی باد
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۶ دی ۱۳۹۶
چه غریبانه یاران رفتند روحشون شاد
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۶ دی ۱۳۹۶
خیلی غم انگیز است هنوز باورش برای همه ی ما سخته که هموطنان عزیزمون غریبانه جان خود را از دست دادند روحشون شاد
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۶ دی ۱۳۹۶
چه غریبانه در آتش و در آب جان خود را از دست دادند روحشون شادیادشون گرامی باد
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۶ دی ۱۳۹۶
خدا به خانواده هایشون صبر بده
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۶ دی ۱۳۹۶
خدا رحمتشان کند روحشان شاد خدا بهشون صبر بدهد خیلی سخته ما هم در غم شما شریک هستیم
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۶ دی ۱۳۹۶
من هنوز سوال دارم
آیا راه دیگری برای تردد کشتی ها نیست و حتماً باید از این مکان پرتردد و پر خطر گذشت؟
اینهمه جان که تلف شد و اینهمه محصول که آتش گرفت
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۶ دی ۱۳۹۶
خداوند بزرگ صبر جمیل اعطا بفرماید ما همه بسیار ناراحت شدیم من عاشق وطنم ایران هستم