سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در تیتر امشب تشریح شد؛

بررسی زوایای مختلف حادثه نفتکش سانچی/هیچ سیگنال شرایط اضطراری از کشتی ایرانی ارسال نشد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شرایط در لحظه انفجار به گونه ای بوده که افسر مستقر در کابین فرماندهی نفتکش سانچی نتوانسته علامت شرایط اضطراری را ارسال کند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه تیتر امشب در خصوص ابعاد مختلف حادثه کشتی سانچی تصریح کرد : کشتی فله بر چینی با 64 هزار تن بار از روبه رو با ناحیه سینه سمت راست کشتی سانچی تصادم کرده و ضربه سبب شکافتن دیواره مخزن و انفجار و حریق شده است.

وی ادامه داد:در زمان وقوع حادثه یعنی ساعت 8 شب ، افسر سوم کشتی مسئول ناوبری نفتکش بوده است؛ ساعت کاری ملوانان تا ساعت 5 عصر است و قاعدتا خدمه در حال استراحت بوده اند و احتمالا یکی از دانشجویان نیز در کنار افسر سوم فعالیت  داشته است.

راستاد افزود:فاصله بین خوابگاه ها و محل اصابت در حدود 80 متر بوده است و شدت انفجارها از فیلم هایی که کشتی های عبوری گرفته اند، نشان می دهد به احتمال قوی خوابگاهها در همان انفجار اولیه  با مشکل مواجه شده اند.

این مقام مسئول گفت:در زمان وقوع شرایط بحرانی نخستین اقدام ، فشار دادن دکمه شرایط اضطراری است که در این حادثه هیچ سیگنالی فرستاده نشده و شرایط در لحظه انفجار به گونه ای بوده که افسر مستقر در کابین فرماندهی نتوانسته علامت خطر را ارسال کند.

راستاد در خصوص جعبه سیاه گفت: این جعبه به صورت هارد کامپیوتر تمام پیغام ها و گفتگوهای فرماندهی کشتی را ثبت و ضبط می کند ولی در کنار آن، اطلاعات میدانی و مصاحبه با شهود نیز موثر است.

وی افزود:رمز گشایی جعبه سیاه در حدود 3 ماه طول خواهد کشید و با حضور ذینفعان حادثه در چین بررسی خواهدشد.

راستاد گفت:کشتی سانچی ،  مدرن  و بدون نقض و دارای استانداردهای کنواسیون های بین المللی بوده است. 

مدیرعامل سازمان امور بنادر و دریانوردی در خصوص احتمال یافتن پیکر خدمه تصریح کرد:با توجه به حریق یک هفته ای امید چندان به پیدا شدن پیکرها نیست. آزمایش دی ان ای از اعضای خانواده ها برای شناسایی 3پیکر کشف شده، گرفته شده است.

 در ادامه گزارش کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در این خصوص اظهار داشت: با توجه به شواهد ،حادثه در تاریکی و در ساعت 8 شب به وقت چین به وقوع پیوسته است . وقوع تصادم در ساعت 10 به دفتر نمایندگی ما اعلام و کمیته اضطرار بلافاصله تشکیل شد.

وی ادامه داد کارشناسان چینی در ابتدا اعلام کردند کسی توان خروج از کشتی را نخواهد داشت.

کیان ارثی افزود:به محض برخورد ، با توجه به اینکه احتراق میعانات گازی پایین است انفجار عظیمی رخ می دهد ولی ما با امید برای نجات خدمه عملیات خود را آغاز کردیم. ما بک کشتی به محل اعزام کردیم اما فاصله طولانی کار را سخت کرد ضمن اینکه  شرایط سخت ، سوخت رسانی به هلیکوپتر کمک از طریق هوا را غیر ممکن می کرد.

وی در خصوص اینکه گفته شد رادارهای کشتی قبل از حادثه قطع شده تصریح کرد: در بحث رادارها به قطعیت فعلا نمی توان اظهار نظر کرد و باید جعبه سیاه رمز گشایی شود و مشاوره ای از کارشناسانی از هلند و دیگر کشورها  گرفتیم.

کیان ارثی گفت:مقصد اصلی این کشتی کره جنوبی بوده است و طبق قراردادی که با کره ای ها داشتیم هرماه چندین نفتکش را با محوریت تحویل در مبدا به این کشور اعزام می شود و منطقه حادثه یکی از نقاط پر تردد دریایی است.

این مقام مسئول گفت:فردا موقعیت غرق شدن کشتی اعلام خواهد شد و در این دو روز دقیقا این موضوع مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.