سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از چاق ترین استان های کشور تا روزانه هزار مزاحم تلفنی برای اورژانس تهران

وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از این موارد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

چاق‌ترین و لاغرترین مردم ایران در کدام شهر ساکنند؟

استوارسرپرست دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت به شیوع چاقی در مناطق شهری و روستایی اشاره کرد و افزود: مطالعه انجام شده در سال گذشته نشان می‌دهد که در مناطق شهری شیوع چاقی بیش از مناطق روستایی است، در مناطق شهری ۲۴ و روستایی ۱۹ درصد مردم از چاقی رنج می‌برند البته باید توجه داشت که شیوع ۱۹ درصدی چاقی در مناطق روستایی آمار بالایی است و این بدان معناست که سبک زندگی مردم در مناطق روستایی نیز دستخوش تغییر شده و به سمت سبک زندگی نادرست رفته است.

سرپرست دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت درخصوص  چاق‌ترین استان‌ها در کشور گفت: عمدتا در استان‌های شمالی و مرکزی شیوع چاقی بیشتر گزارش شده است و بیشترین جمعیت چاقی مربوط به استان‌های مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، گیلان، گلستان و سمنان است، همچنین کمترین شیوع چاقی مربوط به جنوب شرقی کشور و استان‌های هرمز‌گان و سیستان و بلوچستان است، شیوع چاقی در خانم‌ها و آقایان بر اساس همین توزیع جغرافیایی مشاهده می‌شود که احتمالا میزان شیوع چاقی در این استان‌ها به سبک زندگی مردم مرتبط است.

این برندهای آبلیمو تقلبی را نخرید + اسامی

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه ای لیست محصولات غیر مجاز در سطح عرضه را اعلام کرد.

 پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ها در سال ۹۷

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بودجه حوزه سلامت در سال ۹۷  گفت: پیشنهاد ما برای تعرفه ها در لایحه بودجه ۹۷، افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل بود، این میزان در شورای عالی بیمه تعیین شد اما سازمان برنامه بودجه آن را ابلاغ نکرد البته با وجود افزایش ۱۰ درصدی به طور قطع در حوزه درمان کسری خواهیم داشت.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در مجموع بودجه حوزه سلامت در سال ۹۷ وضعیت خوبی ندارد، عنوان کرد:‌ با این وضع بودجه‌ای نگرانی‌هایی وجود دارد ما به دلیل کمبود بودجه در حوزه سلامت در سال ۹۷، ۲ انتخاب بیشتر در وزارت بهداشت نداریم یا باید خدمت‌های داده شده به مردم را کم کنیم یا خدمت بدهیم و بدهکارتر شویم.

 

۲۰ درصد دانش‌ آموزان ٧ تا ١٨ ساله چاق هستند

عليرضا رييسی با بيان اينكه ۱۴ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در ایران در معرض اضافه وزن هستند، گفت: تعداد اين كودكان در برخی استان‌ ها مثل گیلان، اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی بيشتر است و به۲۰ درصد هم می‌ رسد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تعداد کودکان دچار اضافه وزن در کشور دو برابر شده است و ۲۰ درصد دانش‌ آموزان ٧ تا ١٨ ساله دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وی با بيان اينكه ٦٠ درصد جمعيت بالاي ١٨ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند، تاكيد كرد: مهمترين علت اضافه وزن در كشور، نداشتن تحرک بدنی است.

وی گفت: طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، ١٠ درصد انرژی روزانه باید از قند ساده تامین شود که درحال حاضر معتقد است كه بايد اين مقدار به ۵ درصد کاهش یابد.

۶۰ درصد ایرانی‌ها چاق هستند

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بيان اينكه ۶۰ درصد مردم کشور اضافه وزن دارند و چاق هستند، گفت: چاقی و اضافه وزن مردم، ممکن است آنها را دچار مشکلات مفصلی و استخوانی، دیابت و مشکلات قلبی و عروقی كند.

 وی با بيان اينكه۷۰ درصد مردم کشور تحرک بدنی کافی ندارند، گفت: بايد گفت كه اعتدال و تنوع در برنامه غذایی مردم کشور وجود ندارد.

 عبداللهی بیان كرد: در سال ۹۵ رهنمودهای غذایی را بررسی کردیم و باید با کمک آموزش و پرورش و رسانه‌ ها، هرم غذایی ایرانی در میان مردم جا بیفتد، در همین زمینه پوستر هرم غذایی در تمام مدارس توزیع شده است.

 وی افزود: درحال حاضر ۴۸ درصد خانوارها، ۵ واحد میوه و سبزی را در روز مصرف می‌کنند که این دستاورد نشان از اثربخشی فرهنگ‌ سازی از طریق بسیج ملی تغذیه دارد.

اسامی ۱۱ استان آنفلوآنزاخیز ایران

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: مطالعات وزارت بهداشت نشان می دهد موارد شدید بیماری  آنفلوآنزای فصلی نسبت به سال گذشته بیشتر بوده و باید به مسئله واکسیناسیون توجه بیشتر کرد.

وی افزود: آنفلوآنزای فصلی در برخی استان ها به نسبت جمعیت شان گسترش بیشتری داشته و لازم است مردم به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند.

وی این استان ها را به ترتیب چهارمحال و بختیاری، قزوین، اصفهان، خراسان جنوبی، ایلام، یزد، زنجان، کرمان، کردستان، همدان و آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر نگرانی در زمینه این بیماری وجود ندارد و در کل آنچه مشاهده می شود با سال گذشته از لحاظ گستردگی بیماری تفاوتی ندارد.

نرم افزارى كه اورژانس را به سرعت بر بالين فرد مى‌رساند + دانلود

رئيس اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان اورژانس كشور عنوان كرد: به منظور افزايش سرعت رسيدن بر بالين بيماران و حادثه ديدگان كه نياز به خدمات فوريت هاى پزشكى نرم‌افزاری را در اورژانس طراحی و تکمیل کردیم تا محل حادثه را دقیق‌ به مركز پيام اورژانس اعلام کند.

آقابگلويى افزود: يکی ديگر از مزيت هاى استفاده از اين اپليكشن آن است كه آدرس افرادی که قدرت تكلم خود را به دليل شوک يا مصدوميت از دست داده اند يا به علت معلولیت يا مواردى چون كهولت سن قادر به اعلام آدرس نیستند، اين نرم‌افزار به سرعت آدرس را به مركز پيام اورژانس اعلام مى كند.

وى ادامه داد: در ابتدای راه اندازى نرم‌افزار، اطلاعات شخصى مانند سن، سوابق پزشکی، گروه خونى، نوار قلب و براى بيمارى هاى خاص اطلاعات همزمان با آدرس محل حادثه برای همکاران ۱۱۵ ارسال می‌شود.

روزانه هزار مزاحم تلفنى با اورژانس تماس مى‌گيرند

پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران گفت: پيش از راه اندازى موتورلانس ها زمان رسيدن بر بالين بيمار در تهران ٢٢ دقيقه بود كه با راه اندازى اين موتورلانس ها اين زمان به ١٠ تا ٢٢ دقيقه كاهش پيدا كرده است و به استاندارد جهانى رسيده ايم.

صابريان عنوان كرد: بیش‌ترین ماموریت موتورلانس ها در آذرماه بوده که ۱۹ هزار و ۵۵۷ ماموریت گزارش شده است، هر موتورلانس تقریبا روزانه ۷ تا ٩ ماموریت انجام می‌دهد كه اين تعداد ماموريت خارج از شرايط ويره مانند روزهاى آلوده هواست.

رئيس اورژانس تهران با بيان اينكه روزانه ٥ هزار و ٥٠٠ تا ٦ هزار تماس تلفنی با اورژانس داریم که از اين تعداد حدود هزار مورد آن مزاحمت است، گفت: از مردم خواهش می‌کنيم تا اين كار را انجام ندهند زيرا جان شمار بسيارى به خطر مى افتد.

فرمول به دست آوردن اضافه وزن

افشین استوار  مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: از نظر پزشکی فرد چاق به کسی می گویند که وزنش برای قد او زیاد باشد، شاخص نمایه توده بدنی (BMI ) تعیین می کند که فرد چاق است یا خیر؟.

وی ادامه داد: این نمایه از طریق تقسیم وزن به مجذور قد به متر بدست می آید، اگر این شاخص بین 18 تا 25 بود وزن فرد طبیعی است. اگر بین 25 تا 30 بود فرد دارای اضافه وزن است و اگر بالاتر از 30 بود فرد چاق محسوب می شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.