سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبدیل تپه پوستچی شیراز به موزه

رئیس دانشگاه هنر شیراز از تبدیل تپه پوستچی به سایت موزه تخصصی تبدیل می‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علیرضا عسکری رئیس دانشگاه هنر شیراز اظهار کرد: با تهیه طرح مطالعات باستان شناسی و گردشگری دهکده پیش از تاریخ، تپه ۷ هزار ساله پوستچی به یک سایت موزه تخصصی و کارگاه باستان شناسی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرار است این محوطه باستانی به محلی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود، ادامه داد: با تهیه این طرح بی شک اتفاقات خوبی در محوطه باستانی پوستچی خواهد افتاد و امیدواریم با حمایت مسوولان شهری، این محوطه هرچه سریع‌تر سروسامان گیرد.

رئیس دانشگاه هنر شیراز بیان کرد: تپه پوستچی تنها دهکده باقی مانده از ۷ هزار سال قبل در دشت‌های مرودشت و شیراز است و یافته‌های باستان شناسی پیش از تاریخ به دست آمده از این محوطه نشان می‌دهد که فارس می‌تواند منشا فرهنگی برای خلیج فارس و کشور‌های عربی باشد.

رئیس دانشگاه هنر شیراز تصریح کرد: این محوطه از نظر معماری، تجارت و بافندگی از اهمیت خاص و ویژه‌ای بهره‌مند است و در واقع نشان می‌دهد که شیراز در ۷ هزار سال قبل چگونه شکل گرفته است.

عسکری با بیان اینکه تپه پوستچی تنها محوطه باستانی و پیشرفته تاریخی شهر شیراز است، ادامه داد: این محوطه یک سرمایه علمی و هویتی است و باید حفاظت و مراقبت شود.

این باستان شناس گفت: تپه پوستچی در واقع پیشینه مناسبی برای شهر شیراز است به طوری که بشر ۷ هزار سال قبل نخستین بار یکجانشینی را در این منطقه (دشت شیراز) تجربه می‌کند.

عسکری با اشاره به اینکه محوطه تپه پوستچی چهار هکتار است، اضافه کرد: یکی از عمده‌ترین مسایل درخصوص این منطقه، تملک تپه است که امیدواریم هرچه سریع‌تر این مشکل حل شود.

حسین علی عرب سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی نیز گفت: راه اندازی کارگاه‌های باستان شناسی و مطالعاتی، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و موزه تخصصی، کارگاه مرمت و حفاظت آثار در طرح جامع مطالعات باستان شناسی و گردشگری دهکده پیش از تاریخ شیراز (تپه پوستچی) آماده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این طرح اجرا شود.

وی به جلسات متعددی که در شورای شهر شیراز درخصوص نحوه اجرای این طرح برگزار شد، اشاره کرد و افزود: اعضای شورای شهر به ویژه کمیسیون گردشگری شورا نسبت به تهیه و اجرای این طرح رضایت کامل دارند و امیدواریم با حمایت شورای شهر و شهرداری شیراز، شاهد تبدیل تپه پوستچی به یک دهکده گردشگری و مطالعاتی باشیم.

عرب با بیان اینکه در حال حاضر دو فصل کاوش در محوطه انجام شده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده، سومین فصل کاوش محوطه آغاز خواهد شد که در این فصل، ترانش‌های جدید با عمق بیشتر ایجاد خواهد شد.

تپه پوستچی یکی از محوطه‌های باستانی فارس است که طی دو فصل کاوش که در این محوطه در دوسال اخیر انجام شد، آثار فرهنگی و تاریخی متعددی کشف شد که قدمت شهر شیراز را به ۷ هزار سال قبل نسبت می‌دهد.

از ویژگی‌های این تپه، وجود دیوار‌های چینه‌ای (خشت خام) به عرض ۵ متر و همچنین سکو‌های خشتی است که حکایت از بافت روستایی و زندگی در این محوطه پیش از تاریخ یعنی زمانی که هنوز فلز اختراع نشده بود، دارد.

تپه باستانی پوستچی در بولوار رحمت شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/ن

 تپه پوستچی به سایت موزه تخصصی تبدیل می شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.