سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز صبا:

وجود داستان از مهمترین مزیت‌های تولید انیمیشن در کشور ماست

لیوانی گفت: از نظر قصه هیچ کمبودی در بخش ساخت انیمیشن احساس نمی‌شود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال ۱۳۹۰ انیمیشن به عنوان یک بخش مستقل برای نخستین بار در جشنواره سیما مورد داوری قرار گرفت که شامل کلیه تولیدات مرکز صبا و شبکه‌های سیما تا آن تاریخ می‌شد. اما به دلیل زمان‌بر بودن تولید انیمیشن قرار بر این شد که به خلاف سایر تولیدات، انیمیشن به صورت دوسالانه در جشنواره جام­ جم شرکت داشته باشد؛ لذا دومین دوره آن مربوط به سال ۱۳۹۲ می‌شود.

جشنواره جام­ جم امسال در واقع سومین دوره‌ای است که تولیدات پویانمایی را مورد قضاوت قرار می‌دهد. از ۱۸۹ اثر رسیده به دبیرخانه بخش پویانمایی چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم ۵۳ انیمیشن برای بخش داوری راه یافته است.

محمدرحیم لیوانی، مدیر مرکز پویانمایی صبا در گفت‌وگویی از برنامه‌ها و اهداف این دوره از جشنواره گفته است که در ادامه می‌خوانید:

*** به عقیده شما بر اساس چه ضرورت و نیازی جشنواره تلویزیونی برگزار می شود؟

با توجه به تکثر شبکه‌ها از یک سو و افزایش تولیدات تلویزیونی از سوی دیگر باید در دوره‌های مختلف ارزیابی مشخصی از برنامه‌های پخش شده وجود داشته باشد و جشنواره تلویزیونی جام جم فرصتی مغتنم برای ارزیابی و کارشناسی تولیدات محسوب می شود.

همچنین قرار گرفتن تولیدات در بوته نقد به برنامه‌ساز فرصتی برای دیده شدن قرار می دهد. به عنوان مثال در بخش پویانمایی از کارشناسان خبره در زمینه انیمیشن سازی دعوت می شود تا به کارنامه تولیدات مرکز در زمینه انیمیشن امتیاز داده شود. نگاه به درون زمینه ساز برنامه ریزی های آینده ماست و امیدواریم بتوانیم از این فرصت استفاده مقتضی بریم.

*** چرا آن قدر نگاه و ارزیابی افراد در خارج از مجموعه برای شما اهمیت دارد؟

از آنجا که ما در کوران تولید هستیم و با توجه به نیاز آنتن بیشترین دغدغه ما پرکردن آنتن با تولیدات داخلی متناسب با فرهنگ و آداب و رسوممان است بنابراین ارزیابی دقیقی از کارهایمان نداریم. معمولا کسانی که درون قطار نشسته‌اند نه سرعت قطار را تشخیص می دهند و از مسافت باقیمانده یا طی شده باخبرند. در زمینه تولیدات انیمیشن انتخاب ناظر خبره و کارشناس برایمان اهمیت دارد.

*** اصولا جشنواره تا چه اندازه در شناسایی استعدادها و آینده دوستان اثرگذار است؟

به یاد داشته باشید جشنواره تلویزیونی، جشنواره حرفه‌ای‌هاست و اساسا تولید پویانمایی در انحصار حرفه‌ای هاست. در این جشنواره تولیداتی ارزیابی می شود که پخش پیش تر از شبکه ها پخش شده‌اند. بنابراین هدف از برگزاری جشنواره تلویزیون ارزیابی آثار و تولیدات است. در این جشنواره به دنبال ارزیابی مسیر، سرعت و دقت هستیم.

موضوع استعدادیابی در زمینه پویانمایی به سایر بخش‌های سینمایی از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سپرده شده است. تمرکز اصلی کار انیمیشن در جشنواره تلویزیونی بر مجموعه های و سریال های تلویزیونی است.

*** در دوره قبلی جشنواره شما داور بودید و اکنون دبیر بخش پویانمایی هستید، علاقه شخصی شما نسبت به این کار چگونه است ؟

داوری خیلی شیرین تر است. چون شما فارغ از دغدغه آثار را می بینید و داوری می کنید. اصولا داورها بخش اعظم کارها را از قبل دیده اند. اما وقتی در مدتی کوتاه حجم بسیار زیادی از آثار را می بینید؛ لذت بخش است و این قضاوت را به ما نشان می دهد که از دوره قبل تا حالا چقدر پیشرفت کرده ایم. در حوزه پویانمایی این پیشرفت خیلی محسوس است. تولید انیمیشن کاری بلند مدت است به طوری که یک مجموعه ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان نیاز دارد. همین طولانی بودن زمان روند تغییرات را محسوس می کند.

*** آیا بخش خصوصی از شما جلوتر هستند؟

در زمینه تولید پویانمایی بخش خصوصی و مرکز صبا هم گام با یکدیگر قدم برمی دارند. بر اساس آمار از ۱۹۷ اثری که به صورت سریال و مستند تولید می شود. ۱۸۵مجموعه و برنامه مهر مرکز صبا را دارد و تنها ۱۲ اثر در شبکه ها تولید شده اند. اما هیچ یک از ۱۸۵ اثر مرکز صبا در داخل این مرکز تولید نشده اند. به عبارت دیگر مرکز صبا هدایت تولید انیمیشن در کشور را بر عهده دارد و بخش خصوصی برای ما کار می کنند. برون سپاری و فعال شدن بخش خصوصی به بهترین شکل در مرکز صبا انجام شده است. امیدواریم در طول سال های دیگر این حرکت به بلوغ برسد.

*** آیا نظرات مخاطبان در جشنواره موثر است به عبارت دیگر آیا با یک جشنواره مردمی روبه‌رو هستیم.

جشنواره کاملا مردمی است. چرا که در طول پخش برنامه‌های پویانمایی مرکز تحقیقات سازمان دائما در حال رصد تعداد مخاطبان و واکنش‌های آنهاست. درصد مخاطبان برنامه های پویانمایی در طول پخش و بعد از آن اعلام می شوند. تمامی نظرسنجی ها با توجه به سن و جنس اعلام می شود. به علاوه بناست بخشی به جشنواره مردم اختصاص یابد.

*** این فاصله که در برگزاری جشنواره قبلی با این جشنواره ایجاد شده خوب بوده یا بد؟

برای پویانمایی طبیعی است چون همان طور که گفتم زمان تولید یک مجموعه پویانمایی معمولا بین ۱۸تا ۲۴ ماه طول می کشد بنابراین اگر بخواهیم ارزیابی درستی داشته باشیم یک فاصله دو ساله فاصله بسیار مناسبی است تا بتوانیم حجم مناسبی از تولیدات را در جشنواره داشته باشیم.

*** انتخاب آثار به چه شکلی و اساس آن چگونه است؟

تمام آثاری که از سال ۱۳۹۳ تا نیمه ۱۳۹۶ از یکی از شبکه های سیما پخش شده باشند فرصت دارند تا در جشنواره ما شرکت کنند. تاکنون ۱۹۷ مجموعه و سریال به دستمان رسیده که به عقیده من عدد خوبی است. ارتقای بخش پویانمایی تنها در بخش کمی نیست بلکه کیفیت کارها بسیار خوب است که باعث می شود کار در این بخش را به فال نیک گرفت.

*** سرعت ارتقای انیمیشن را مدیون چه فاکتورهایی می دانید؟

از مهمترین مزیت های تولید انیمیشن در کشور ما وجود داستان است. به طوری که از نظر قصه هیچ کمبودی در این بخش احساس نمی شود. نکته دیگر دانش بنیان بودن صنعت انیمیشن است. دانش بنیان بودن پویانمایی از یک سو باعث می شود تنها افراد متخصص وارد کار شوند و از سوی دیگر ریسک‌پذیری در بخش پویانمایی وجود ندارد. مشاغل دانش بنیان به سرمایه گذار این امکان را می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن به سود دست پیدا کنند به علاوه این فرصت را ایجاد می کند تا فعالیت خود را به زمینه های دیگر نیز وارد کند. به عنوان مثال وقتی انیمیشن شکرستان تولید شد در کنار آن تولید عروسک های مقبول جامعه نیز در برنامه قرار گرفت. همچنین تولید بازی های کامپیوتری با مقبولیت یافتن کاراکترهای یک کارتون اقدامی کاملا سودده به شمار می رود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.