سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

وضعیت آشفته در نظام مهندسی و کنترل ساختمان ها / شهرداری موظف بر کنترل مضاعف بر ساختمان‌ها است

آخوندی گفت: نظام مهندسی و کنترل ساختمان وضعیت آشفته تری نسبت به نظام فنی – اجرایی کشور دارد و توزیع مسئولیت در آن بیشتر مشهود است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری گفت: ما مهندسان در موقعیتی هستیم که باید ارزیابی مناسبی از نظام اجرایی ساختمان در ایران اعم از نظام فنی و اجرایی کشور و نظام مهندسی و کنترل ساختمان داشته باشیم.

وی ادامه داد: نیاز داریم تا در حوزه مهندسی تغییرات ساختاری ایجاد کرده و باید به این نکته توجه کنیم که هرگونه تغییر ساختاری نیاز به اجماع دارد و باید بر مبنای این اجماع انجام شود.

آخوندی با تاکید بر دشوار بودن اجماع در ایران ، گفت: مشکلی که ما در حوزه مهندسی داریم مربوط به پذیرش مسئولیت حرفه‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما مهندسان که معادلات ریاضی را حل می‌کردیم در حال حاضر با معادله گنگی در حوزه طراحی، اجرا، نظارت مواجه هستیم، به همین دلیل ضرورت دارد تا نظام فنی و اجرایی کشور و همچنین نظام مهندسی و کنترل ساختمان را مورد بازنگری قرار دهیم.

وی با تشریح وضعیت فعلی نظام فنی و اجرایی کشور افزود: در نظام فنی و اجرایی کشور از مرحله تایید صلاحیت که شامل تایید صلاحیت مشاور، پیمانکار، ناظر تا تحویل محصول و بهره‌برداری با یک سیستم بوروکراتیک روبرو هستیم که کار را ارجاع می‌دهد، صلاحیت را تشخیص می‌دهد و نظارت می‌کند. هر بنگاهی که می‌خواهد صلاحیتی بگیرد به سازمان برنامه و بودجه می‌رود و درخواست صلاحیت می‌کند که در سیستم اداری بسته به درخواست صلاحیت به آن فرد صلاحیت داده می‌شود.

آخوندی ادامه داد: حال اگر در این زمینه اشتباه یا تخلفی صورت گیرد، ریسک اشتباه را در نظام فنی و اجرایی چه کسی می‌پذیرد؟ هم‌اکنون اینگونه است که اگر تخلف، ثابت شود به عنوان تخلف اداری محسوب می‌شود در حالی که نتیجه تخلف در طراحی میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد که در بحث نظارت و اجرا نیز با این مشکلات روبرو هستیم.

وی وضعیت فعلی ارجاع کار به نظام فنی و مهندسی را تشریح کرد و گفت: در سیستم طراحی مهندس طراح در دفتر مهندسی شروع به طراحی می‌کند، سوال اصلی این است که این مهندس تا چه میزان حق اعمال مهندسی دارد؟ آیا مسئولیت وی فقط در حد آیین‌نامه‌ها است؟

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر به یک مورد پیچیده ای برسیم که آیین نامه ها کفایت نکنند یا مهندس راهکاری برای حل مشکل پیدا کند، آیا مهندس بر اساس قانون، می تواند قضاوت کند؟ مسلما در قانون فعلی پاسخ منفی است. بنابراین ابتکار و نوآوری کجا جای دارد؟

آخوندی با تاکید بر اینکه اگر نظام تجویز دارای اشکالاتی باشد، راه کاری برای برون رفت از آن وجود ندارد، به تشریح مشکلات و چالش های موجود در حوزه ارجاع کار پرداخت و اظهار کرد: در ارجاع کار چه در حوزه پیمانکاری، چه مهندسی، چه ارجاع اساس فعالیت و اقدامات بر اساس یکسری مدارک اداری و مراحل بوروکراتیک کارها انجام می شوند و رقابت نیز بین کسانی است که دارای مدارک بوروکراتیک هستند.

وی در ادامه، یادآور شد: هنگامیکه کار ارجاع شد، اگر نتیجه منجر به کیفیت محصول نهایی مهندسی نشود و در عمل محصول نهایی فاقد کیفیت باشد مانند آنچه در زلزله اخیر در کرمانشاه شاهد بودیم که هیچیک از ساختمانهای درمانی کارآیی لازم را نداشتند، تضمین محصول نهایی که در این حوزه ساختمان است را چه کسی می پذیرد؟

آخوندی گفت: مشکلی که در نظام فنی- اجرایی داریم این است که از مرحله تایید صلاحیت تا اجرا، نظارت و بهره‌برداری، اساسا سیستم بر اساس مسئولیت حرفه‌ای بنیان‌گذاری نشده است بلکه بر اساس کار بوروکراتیک طراحی شده است که این آفتی است که باید در صدد حل آن برآییم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پیشنهاد جناب آقای خرم مبنی بر اینکه نظارت نوبه ای باشد نیز دارای اشکالاتی است زیرا نظارت نوبه ای و تصادفی نظارت صحیحی نیست.

آخوندی با تاکید بر اینکه مشکل نظام فنی- اجرایی کشور به شکل بنیادین در حوزه طراحی تا اجرا و بهره‌برداری و مهندسی اصولا نظام تجویزی است، گفت: در مهندسی دو سیستم داریم که شامل سیستم عملکردگرا و سیستم تجویزی است. در نهایت مهندس باید مسئولیت حرفه ای آنچه را که اجرا می کند، بپذیرد.

وی ادامه داد: در سیستم تجویزی، مهندس می گوید که موظف است تا فرآیندی را رعایت کند که برای وی بر اساس قانون و آیین نامه ها تعریف شده است و نتیجه اش که محصول نهایی است را نمی پذیرد. در حالیکه اگر نتیجه و محصول نهایی آن بیمارستانی باشد که در زلزله کارآیی نداشته باشد این نظام مسئولیت پاسخگو نیست، زیرا محصول نهایی کارآیی ندارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنابراین اشکال کار بنیادین در پذیرش مسئولیت حرفه‌ای مهندسی است و باید به این سمت برویم که در بنیاد سیستم و نظام فعلی که مسئول محصول نهایی را نمی پذیرد، شک کنیم. به همین دلیل باید از سیستم تجویزی به سمت سیستم عملکردی متمایل شویم.

آخوندی همچنین گفت: مهم نسیت که مهندس پایه چند دارد بلکه مهم آن است که مسئولیت کاری را که به وی ارجاع شده ست بپذیرد و برای این منظور باید ریسک مسئولیت خود را به فردی حقوقی که بیمه است منتقل کند و باید مسئولیت حرفه ای خود را در قبال کاری که انجام می دهد بپذیرد.

وی تاکید کرد: قطعا صلاحیت مهندس را باید بیمه تضمین کند نه یک کارمند و اصولا باید صلاحیت با قدرت پذیرش مسئولیت حرفه ای همراه باشد که این نظام عملکردی است که باید جایگزین نظام تجویزی شود و اینکار با اجماع به سرانجام خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که هم اکنون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مانند نظام فنی- اجرایی کشور با آشفتگی‌ها و معضلاتی جدی روبه‌روست، گفت: نظام مهندسی و کنترل ساختمان وضعیت آشفته تری نسبت به نظام فنی – اجرایی کشور دارد و توزیع مسئولیت در آن بیشتر مشهود است که متاسفانه هیچیک از دست اندرکاران فعالیت مهندسی مسئولیت محصولی را که ارایه می دهند، نمی پذیرند.

وی اظهار داشت: مشکلات در حوزه نظام مهندسی و کنترل ساختمان از آنجا شروع شد که به طراح ساختمانی اعلام کردند که برود و برای طرحی که ارایه می دهد، ۲۰ تا ۳۰ امضا بیاورد. مگر می شود یک ساختمان را ۲۰ نفر طراحی کرده باشند و از روز نخست نیز واضح بوده که این یک کار وارونه ای است.

آخوندی ادامه داد: در نظارت نیز همینگونه است و می گویند که محدوده نظارت مشخص است در حالیکه در نظارت لیستی وجود دارد که پای آن را باید ۵۰ نفر امضا کنند. آیا می شود در یک پروژه، ۵۰ مهندس، پروژه را نظارت کنند. معلوم است که این بنیان وارونه ای دارد.

این مقام مسئول در حوزه سیاستگذاری مسکن و شهرسازی افزود: می گویند می خواهند با اینکار اشتغال ایجاد کنند و توزیع کار داشته باشند، آیا از روش نادرستی که هم اکنون مرسوم است کار حرفه ای و مهندسی بیرون می آید؟، آیا از این سیستم می توانیم ارتقای مهندسی را خواستار باشیم؟. معلوم است که محصولی باکیفیت از این روند معیوب حاصل نخواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان های نظام مهندسی و کنترل ساختمان استان ها می خواهند کنترل مضاعف کنند که به قول علما این اول قصه است. آیا سازمان نظام مهندسی وظیفه کنترل مضاعف دارد؟، آیا سازمان می تواند مسئولیت حرفه ای کار مهندسی را قبول کند؟

آخوندی تصریح کرد: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان انجمنی حرفه ای است که برای تنظیم و تنسیق امور مهندسان تاسیس شده است. مگر سازمان می تواند مسئولیت حرفه ای بپذیرد که می خواهد کنترل مضاعف هم داشته باشد؟

وی ادامه داد: بنده چندین سال عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بودم. بر همین اساس نیز می گویم که کنترل مضاعف بدین معناست که هیات‌مدیره سازمان اگر اتفاقی در هر نقطه از کشور در حوزه ساخت و ساز رخ دهد را باید بر اساس این گفته که می خواهد کنترل مضاعف داشته باشد باید بپذیرد. چگونه هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان می تواند مسئولیت کنترل مضاعف را بپذیرد؟

آخوندی تاکید کرد: اساسا وظیفه کنترل مضاعف در ساختمان های شهری برعهده شهرداری است.

 

انتهای پیام/

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
هدایت اله آقازیارت
۰۱:۱۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
ناظر درسال یک بار هم به ساختمان سر نمی زند ولی دستمزرااولین روز مالک پرداخت میکند و هیچ وقت جواب گوی تلفن هم نیستن لطفن رسیدگی کنید متشکرم
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
مشكل اصلي ساخت و ساز پيمانكارها هستن نه مهندسين ناظر پيمانكاري كه هيچ يك از نيروهاش اموزش نديدن و هيچ مسيوليتي بعد از اتمام كارش متوجه اون نيست معلومه چه جوري كار ميكنه اون وقت تمام تقصير ها ميوفته گردن مهندس ناظر
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۱ دی ۱۳۹۶
چرا یک کارگر شرکت پتروشیمی.. با مدرک دیپلم ماهی ۳ میلیون تومان حقوق مادام العمر میگیرد و با ۲۰ سال کار و ۳۰ روز حقوق بازنشسته میشود ولی یک مهندس ناظر نظام مهندسی نهایتا سالی ۵ میلیون تومان کار نظارت میگیرد با مسیولیت سنگین یعنی حقوق یک مهندس ناظر به ماهی ۵۰۰ هزار تومن هم نمیرسد
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۱ دی ۱۳۹۶
اعضای هیات مدیره و کارکنان نظام مهندسی باید پروانه اشتغال خود را به اداره راه و.شهرسازی تحویل دهند
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۱ دی ۱۳۹۶
اعضای هیات مدیره و کارکنان نظام مهندسی باید پروانه اشتغال خود را به اداره راه و.شهرسازی تحویل دهند
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۱ دی ۱۳۹۶
چرا مهندسان پایه 3 جوان جذب هیات مدیره نظام مهندسی نمیشوند ؟
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۱ دی ۱۳۹۶
چرا مهندسان پایه 3 جوان جذب هیات مدیره نظام مهندسی نمیشوند ؟
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۱ دی ۱۳۹۶
اغلب مهندسان بیکار که ۴ سال یا پنج سال یا ۶ سال درس خواندند, راننده آژانس و مسافرکش تاکسی شدند
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۱ دی ۱۳۹۶
اغلب مهندسان بیکار که ۴ سال یا پنج سال یا ۶ سال درس خواندند, راننده آژانس و مسافرکش تاکسی شدند
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۰ دی ۱۳۹۶
شهرداری باید نظارت خود رو بر این موارد بیشتر کنه
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۹ دی ۱۳۹۶
باید به وضعیت بافت های فرسوده در تهران رسیدگی شود
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۹ دی ۱۳۹۶
شهرداری باید بیشتر بر انها نظارت کند
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۹ دی ۱۳۹۶
باید طرحی تصویب شود که مهندسان ناظر و مجری نظام مهندسی به شکل ماهانه از سازمان نظام مهندسی حقوق دریافت کنند تا زیر دین مالکان ساختمان نباشند و مطیع بساز و بفروش ها نباشند
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۹ دی ۱۳۹۶
به وضعیت بافت های فرسوده هم رسیدگی شود
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۹ دی ۱۳۹۶
چه کسی باید رسیدگی کند؟
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۹ دی ۱۳۹۶
چرا شهرداری بر ساخت و سازهای غیر مجاز نظارت نمی کند
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۹ دی ۱۳۹۶
صندوق کارآفرینی امید به هر مهندس بیکار, مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با دوره تنفس دوساله بدهد
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۹ دی ۱۳۹۶
باید رسیدگی شود
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۹ دی ۱۳۹۶
نرم افزار ارجاع کار نظارت در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۸ دی ۱۳۹۶
چرا بیمه تامین اجتماعی مهندسان فاقد بیمه بیکاری و پاداش ازدواج است ؟؟؟
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۸ دی ۱۳۹۶
باید نظارت دقیق بر آنها شود
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۸ دی ۱۳۹۶
نصب دستگاه کارت ساعت در کارگاه ساختمانی برای حضور و غیاب ناظران ومجریان ساختمان
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۸ دی ۱۳۹۶
به وضعیت بافت های فرسوده هم رسیدگی شود
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۸ دی ۱۳۹۶
نصب دستگاه کارت ساعت در کارگاه ساختمانی برای حضور و غیاب ناظران ومجریان ساختمان
ناشناس
۰۷:۴۶ ۱۸ دی ۱۳۹۶
۱۰ ماه از سال ۹۶ گذشت ولی هنوز افزایش تعرفه های نظام مهندسی در بخش نظارت و اجرا ابلاغ نشده که تنها منبع درآمد بسیاری از مهندسان است
ناشناس
۰۷:۲۴ ۱۸ دی ۱۳۹۶
چرا پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری جز خدمات بیمه مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی نیست ؟
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۸ دی ۱۳۹۶
باید کنترل صورت بگیره
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۶
مهندس ناظر و مجری باید به طور تمام وقت سر ساختمان حضور داشته باشند از صبح تا عصر که کارگران ساختمانی کارشان به اتمام می رسد ولی در عمل چنین چیزی مشاهده نمیشود
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۶
مهندس ناظر و مجری باید به طور تمام وقت سر ساختمان حضور داشته باشند از صبح تا عصر که کارگران ساختمانی کارشان به اتمام می رسد ولی در عمل چنین چیزی مشاهده نمیشود
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۷ دی ۱۳۹۶
نظارت بیشتر صورت بگیرد
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۷ دی ۱۳۹۶
باید بیشتر کنترل وبررسی بشه
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۷ دی ۱۳۹۶
رونق بخش مسکن یعنی ایجاد اشتغال پایدار برای مهندسان و کارگران ساختمانی
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۷ دی ۱۳۹۶
کی ساماندهی میشود این وضعیت
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۶
برای ساماندهی وضعیت نظام مهندسی باید در یک سامانه اینترنتی از همه مهندسان بیکار که تا کنون کار نظارت یا اجرا نگرفتند ثبت نام به عمل آید جهت اعطای وام خوداشتغالی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۷ دی ۱۳۹۶
برای ساماندهی وضعیت نظام مهندسی باید در یک سامانه اینترنتی از همه مهندسان بیکار که تا کنون کار نظارت یا اجرا نگرفتند ثبت نام به عمل آید جهت اعطای وام خوداشتغالی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۷ دی ۱۳۹۶
اعضای هیات مدیره باید همگی مهندس عمران و دارای پروانه نظارت یا اجرای نظام مهندسی باشند
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۷ دی ۱۳۹۶
اعضای هیات مدیره و کارکنان باید همگی مهندس عمران و دارای پروانه نظارت یا اجرای نظام مهندسی باشند
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۷ دی ۱۳۹۶
مسئولان باید جلوی ساخت وسازهای غیر مجاز را بگیرند وبا انها برخورد جدی کنند
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۶ دی ۱۳۹۶
ساخت های غیر مجاز باید هرچه زودتر گرفته شود
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۶ دی ۱۳۹۶
باید کنترل ونظارت بشه
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۶ دی ۱۳۹۶
مهندسان بیکار باید شناسایی شوند و تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار گیرند
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۶ دی ۱۳۹۶
باید کنتر ونظارت بیشتر شود
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۶ دی ۱۳۹۶
مهندسان بیکار باید شناسایی شوند و تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار گیرند
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۶ دی ۱۳۹۶
ساختمانهای غیر مجاز که می سازند را باید جلوشونو گرفت وبرخورد جدی شود
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۶ دی ۱۳۹۶
ساختمانهای غیر مجاز که می سازند را باید جلوشونو گرفت وبرخورد جدی شود
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۶ دی ۱۳۹۶
ایجاد صندوق بیمه بیکاری مهندسان ضروری است
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۶ دی ۱۳۹۶
باید بیشتر بررسی ونظارت بیشتر شود
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۶ دی ۱۳۹۶
برای ارتقای پایه یا تمدید پروانه نظارت و اجرای مهندسان بالای ۶۰ سال باید ضوابط سخت گیرانه تری اعمال شود مثلا تست سلامت, ,تست بینایی سنجی, اکو قلب,....
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۶ دی ۱۳۹۶
برای ارتقای پایه یا تمدید پروانه نظارت و اجرای مهندسان بالای ۶۰ سال باید ضوابط سخت گیرانه تری اعمال شود مثلا تست سلامت, ,تست بینایی سنجی, اکو قلب,....
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۶ دی ۱۳۹۶
مسئولان باید جلوی ساخت وسازهای غیر مجاز را بگیرند وبا انها برخورد جدی کنند
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۶ دی ۱۳۹۶
مسئولان باید جلوی ساخت وسازهای غیر مجاز را بگیرند وبا انها برخورد جدی کنند
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۶ دی ۱۳۹۶
در هیچ یه نفر, داشتن چندشغل برای یک نفر مجاز نیست چون لاجرم فرصت های شغلی از دست سایر افراد گرفته میشود,متاسفانه سازمان نظام مهندسی با برگزاری ۲ بار آزمون نظارت و اجرا در یکسال و صدور تعداد زیادی پروانه اشتغال برای مهندسان به بزرگترین سازمان نیمه دولتی تبدیل شده ولی دریغ از حتی یک نفر خروجی از این سازمان که بازنشسته شود تا یک جوان بیکار جای او را پر کند,
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۶ دی ۱۳۹۶
در هیچ یه نفر, داشتن چندشغل برای یک نفر مجاز نیست چون لاجرم فرصت های شغلی از دست سایر افراد گرفته میشود,متاسفانه سازمان نظام مهندسی با برگزاری ۲ بار آزمون نظارت و اجرا در یکسال و صدور تعداد زیادی پروانه اشتغال برای مهندسان به بزرگترین سازمان نیمه دولتی تبدیل شده ولی دریغ از حتی یک نفر خروجی از این سازمان که بازنشسته شود تا یک جوان بیکار جای او را پر کند,
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۶ دی ۱۳۹۶
باید بررسی بشه وبانظارت بیشتر .
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ دی ۱۳۹۶
عضویت افراد دیپلمه در هیات مدیره شرکتهای مجری حقوقی یا شرکتهای نظارت حقوقی نظام مهندسی ممنوع شود, عضویت افراد با مدرک غیرمرتبط با صنعت ساختمان در این شرکتها ممنوع شود مثلا مهندس نساجی یا لیسانس حسابداری نباید عضو هیات مدیره شرکتهای سهامی خاص و پیمانکاری ساختمان شود
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۵ دی ۱۳۹۶
چرا نباید مهندسان پایه ۳ جوان و خلاق امکان کاندیدشدن برای انتخابات بازرسان و اعضای هیات مدیره نظام مهندسی را نداشته باشند که باعث میشه که فرصت اشتغال را از دست جوانان گرفته بشه
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۵ دی ۱۳۹۶
ایجاد صندوق بیمه بیکاری مهندسان ضروری است
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۵ دی ۱۳۹۶
برخی مجریان و ناظران, بیش از متراژ و تعداد سقف مجاز کار میگیرند
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۵ دی ۱۳۹۶
مهندس بازنشسته که حقوق دایمی و مادام العمر از دولت میگیرد, نباید از پروانه اشتغال نظام مهندسی استفاده کند و حق چند مهندس بیکار و بی پول را بگیرد
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۵ دی ۱۳۹۶
بله
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۵ دی ۱۳۹۶
کی ساماندهی میشود این وضعیت
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۵ دی ۱۳۹۶
آیا سه سال زمان, برای رسیدن به یک اجماع در جهت اصلاح قانون نظام مهندسی کافی نیست ؟؟
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۵ دی ۱۳۹۶
شهرداری باید نظارت خود رو بر این موارد بیشتر کنه
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۵ دی ۱۳۹۶
آیا سه سال زمان, برای رسیدن به یک اجماع در جهت اصلاح قانون نظام مهندسی کافی نیست ؟؟
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۵ دی ۱۳۹۶
مهندسان بیکار باید شناسایی شوند و تحت پوشش سازمان های حمایتی قرار گیرند
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۵ دی ۱۳۹۶
سیستم توزیع کار در سازمان نظام مهندسی باید اصلاح شود - ظرفیت کار مجاز نظارت 8000 و 12000 و 16000 و 20000 متر مربع برای مهندسان پایه 3 و 2 و 1 و ارشد باید برچیده شود و از دم به هر مهندس ناظر فقط 1000 متر کار نظارت بر اساس تعرفه متری 10 هزار تومان داده شود - میشود 10 میلیون تومان دستمزد و به اندازه یکسال برای هرمهندس , کار و درآمد ایجاد میکند
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۴ دی ۱۳۹۶
مقایسه سهم ریالی مهندس ناظر در یک آپارتمان متری 2 میلیونی
ناظر متری 4000 تقریبا 0.2 درصد
املاکی متری 40000 تقریبا 2 درصد
کابینتی و کمد ساز 40000تقریبا2 درصد
شهرداری متری 200000 تقریبا 10درصد
بیمه متری 10000 تقریبا 0.5 درصد
پیمانکار بساز بفروش غیر مهندس تقریبا 15 درصد
پارکت فروش متری5000تقریبا0.3درصد
حال اگر خدایی ناکرده اتفاقی ناگوار تو ساختمان بیفته با انصافترین حداقل 30 الی 40 درصد ناظر مقصر میشه واسه0.2 درصد سهم...
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۴ دی ۱۳۹۶
باید بررسی بشه
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۴ دی ۱۳۹۶
مهندسان بازنشسته از سازمان نظام مهندسی باید شروع به کار نشوند
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۴ دی ۱۳۹۶
مهندسان بازنشسته از سازمان نظام مهندسی باید شروع به کار نشوند
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۴ دی ۱۳۹۶
باید سیستم ارجاع کار نوبتی مهندسان مجری نظام مهندسی, احیا شود و همچنین به جای دادن ۸۰۰۰ متر سهمیه نظارت به یک مهندس پایه ۳ میتوان به ۸ نفر مهندس هرکدام ۱۰۰۰ متر کار نظارت داد