سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت سالگرد درگذشت بنیانگذار رویان؛

سنگ اندازی در برابر پیشرفت های رویان/گورابی: پس از مرگ دکتر کاظمی عده‌ای علاقمند بودند رویان زمین بخورد

رئیس سابق پژوهشکده رویان گفت: عده‌ای سعی دارند مانع پیشرفت رویان شوند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۱۴ دی ماه سالگرد درگذشت بزرگ‌مرد علم و فناوری، مرحوم سعید کاظمی آشتیانی است؛ وی یکی از نوابغ علمی کشور بود که علاوه بر تاسیس و مدیریت پژوهشکده رویان، مدیریت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران را نیز بر عهده داشت؛ به جرات می‌توان گفت، عرصه درمان ناباروری و تولید سلول‌های بنیادی به وجود کاظمی مدیون است.

کاظمی آشتیانی که بود 

کاظمی آشتیانی در اولین روز سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد؛ پس از گذراندن تحصیلات متوسطه و اخذ مدک دیپلم، موفق به قبولی در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۳۵۸ شد؛

وی هم‌زمان به تدریس ادبیات و بینش اسلامی در مدارس هم مشغول بود،گرچه با انقلاب فرهنگی و حضور وی در دفاع مقدس، مدتی در تحصیل او وقفه افتاد، اما سرانجام  توانست در سال ۱۳۶۹ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیوتراپی  از دانشکده علوم توانبخشی اخذ کند؛ وی توانست هفت سال بعد، در اسفند ماه ۱۳۷۶، تحصیلات دکتری خود را هم در رشته علوم تشریحی، با گرایش جنین‌شناسی در دانشگاه تربیت مدرس به اتمام برساند.

 کاظمی آشتیانی دوران موفقی را در جهاد دانشگاهی گذراند؛ وی که از سال ۶۳ و در حین تحصیل وارد جهاد دانشگاهی شده بود، در سال ۱۳۷۱ به ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب و عضو شورای علمی جهاد دانشگاهی کشور شد و  تا پایان عمر به فعالیت در جهاد دانشگاهی ادامه داد.

شاید بتوان گفت؛ اوج فعالیت کاظمی در جهاد دانشگاهی، راه‌اندازی پژوهشگاه رویان بود؛ کاظمی در آبان ماه سال ۱۳۷۷ با حکم علی منتظری، رئیس جهاد دانشگاهی، با حفظ سمت به عنوان ریاست پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی منصوب شد.

یکی از ویژگی‌های بارز کاظمی آشتیانی، توجه وی به کاربردی کردن دانش و فناوری در حوزه بهداشت و درمان بود؛ کاظمی آشتیانی برخلاف بسیاری از استادان در این کشور، وقت گرانبهای خود را محدود به مقاله نویسی و شرکت در همایش‌ها و کنگره‌های بی‌فایده نکرد و در تلاش دائم برای عملی کردن علم خود بود.

ویژگی‌های علمی و شخصیت ممتاز مرحوم کاظمی چنان بود که مقام معظم رهبری درباره او فرمودند: دکتر کاظمی از رویش‌های مبارکی بود که آینده درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند.

انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی، تدریس در دانشگاه‌ها، برگزاری چند دوره جشنواره بین‌المللی رویان، نگارش کتاب، راه اندازی گروه‌های پژوهشی در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی، داوری جشنواره‌های علمی، سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته و چاپ مقالات متعد در مجلات علمی داخلی و خارجی، راه اندازی گروه‌های پژوهشی در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی، از اقدامات کاظمی آشتیانی است.

باروری آزمایشگاهی در انسان، شبیه سازی تولیدمثلی در حیوانات اهلی، انجماد سلول جنسی و جنین انسان،  تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی، مهندسی بافت، تولید پروتئین‌های نوترکیب،  تولید و جداسازی انواع سلول‌های بنیادی جنینی بزرگسالان و بندناف، تولید جنین‌های دامی  تولید بزهای تراریخت، طب پیوند با استفاده از سلول درمانی،  بانک‌های خصوصی و عمومی سلول‌های بنیادی بند ناف و بانک سلول‌های بنیادی جنینی و پرتوان القایی از جمله  فعالیت هایی که است که به همت پژوهشگران رویان عملیاتی شده است.

حمید گورابی رئیس سابق پژوهشکده رویان در گفت و گو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه فعالیت‌های کاظمی در عرصه‌هایی بود که به راحتی کشور‌های غربی در اختیار ایران قرار نمی‌دادند؛ گفت: خصوصیتی که دکتر کاظمی داشت این بود که بدون کمک دولتی و با کمک خیرین توانست مجموعه‌ای را ایجاد کند تا با کاری جهادی، متخصصان در زمینه‌هایی ورود پیدا کنند که کشور به آن نیازمند بود.

عرصه جدید سلول های بنیادی در ایران

گورابی افزود: معضل ناباروری در آن زمان علاوه بر مشکلات پزشکی، مشکلات فرهنگی زیادی را هم به همراه داشت، چرا که بسیاری از زوج‌ها برای درمان ناباروری باید مدتی در خارج از کشور زندگی می‌کردند و گاهی می‌دیدیم که بسیاری از آن‌ها هم در این مدت از یکدیگر جدا شدند.

وی با ذکر اینکه در ابتدای تاسیس رویان، به تعداد انگشتان یک دست متخصص با توانایی علمی قابل قبول داشته ایم؛ گفت: امروز هشتاد مرکز در ایران در زمینه ناباروری فعالیت می‌کنند؛ خط این موفقیت را دکتر کاظمی طراحی کرد، اما خصوصیت خوب ایشان این بود که به این موضوع قناعت نکرد؛ در نتیجه پژوهش‌ها به سمت عرصه‌های جدیدی چون سلول‌های بنیادی و شبیه سازی رفت.

دکتر کاظمی به موفقیت‌هایش قناعت نمی‌کرد

گورابی با اشاره به اینکه در عرصه سلول‌های بنیادی با کشور‌های مطرح دنیا در حال رقابت هستیم، گفت: با وجود این‌که ۱۲ سال از درگذشت دکتر کاظمی می‌گذرد، اما همچنان مباحثی که دکتر مطرح کرد، جدید است.

رئیس سابق پژوهشکده رویان با اشاره به اینکه پس از مرگ او، عده‌ای علاقمند بودند فعالیت‌های رویان زمین بخورد؛ گفت: در سال‌های اخیر هم به جای این‌که نسبت به فعالیت‌ها و موفقیت‌های رویان یک دید ملی داشته باشند و موفقیت آنها موفقیت کشور دانسته شود، عده‌ای سعی دارند مانع پیشرفت این مرکز شوند؛ اگر عده‌ای با موفقیت‌های رویان خوشحال نمی‌شوند، حتما یک نقصی در نگرش ملی کشور وجود دارد.

گورابی یادآور شد: حرکت مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی، حرکت در جنبش نرم افزاری بود که رهبری بار‌ها برآن تاکید داشته اند؛ دکتر ثابت کرد که می‌توان علوم نوین را در کشور اجرایی کرد، همچنین وی نشان داد که اخبار این موفقیت‌های علمی چگونه می‌تواند جامعه را به رشد علمی کشور امیدوار کند؛ امروز همه باید تلاش کنیم تا این حرکت که دکتر بانی آن بودند، ادامه پیدا کرده است و محکم‌تر از قبل به پیش رود.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.