سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی مطرح شد:

تولید داخلی 95 درصد از داروهای دامی کشور/ شیوع آنفولانزای مرغی عامل نابودی بخشی از  اشتغال و تولید

با شیوع گسترده آنفلوآنزای پرندگان، بخشی از اشتغال و تولید کشور به خطر می‌افتد.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در حوزه آبزیان، صنعت پرورش ماهی در قفس است و این مورد با توجه به اقتصاد مقاومتی از اولویت های سازمان است و نظارت ویژه‌ای به این صنعت شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: با توجه به محدودیت آب‌های شیرین، توسعه پرورش ماهی در آب‌های دریایی شور پرورشی تا پایان برنامه ششم باید به 200 هزار تن برسد.

رفیعی پور تصریح کرد: خوشبختانه توانسته ایم با اقدامات دامپزشکی در زمینه آبزیان،  تولید میگو را از 16 هزار تن به 27 هزارتن در سال 96 افزایش دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: به هر حال حوزه سلامت به عنوان حاکمیت قانونی برای ما محسوب می‌شود و باید در زمینه  آبزیان نظارت های خود را بیش از پیش افزایش دهیم.

رفیعی پور اظهار داشت: بیماری آنفلوانزای پرندگان در فصل‌های سرد سال تشدید می شود و این بیماری در سراسر دنیا هم شیوع دارد.

وی افزود: این بیماری جزء بیماری های هزار چهره و بسیار خطرناک است و موج جدید این بیماری  نگرانی‌های  ما را افزایش می‌دهد.

پرداخت 130میلیارد تومان به مرغداران خسارت دیده

رفیعی پور در خصوص خسارت مرغداران در اثر آنفولانزای مرغی گفت: قرار است 130 میلیارد تومان اعتبار در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قرار گیرد تا به مرغداران پرداخت شود.

وی در ادامه به پرداخت 130 میلیارد تومان خسارت به مرغداران اشاره کرد و یادآورشد: در حال حاضر 30 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در اختیار سازمان دامپزشکی قرارگرفته است و قرار است 130 میلیارد تومان اعتبار در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قراربگیرد که از این طریق این صندوق آن را به مرغداران خسارت دیده پرداخت کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور تاکنون در زمینه بیماری آنفلونزای حاد پرندگان موفق عمل کرده است و  با شناسایی و رصد دقیق توانسته‌ایم کانون‌های آلوده به این بیماری خطرناک را شناسایی و کنترل کنیم.

رفیعی پور گفت: توصیه های ما به مرغداران این است که موارد بهداشتی و قرنطینه‌ای را با دقت انجام دهند تا شاهد شیوع  این بیماری نباشیم ، باید کانون های آلوده را شناسایی کنیم.

خسارت 2000 میلیاردی در اثر شیوع آنفولانزای مرغی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد:  15 استان درگیر این بیماری بودند اما طی برآورد انجام شده شیوع این بیماری 1500 تا 2000میلیارد تومان خسارت وارد می کند.

وی افزود: 96 درصد داروهای مورد نیاز در حوزه دامپزشکی در داخل کشور تولید می‌شود که البته 90 درصد ماده اولیه آن وارداتی است. در همین راستا بین 35 تا 40 درصد واکسن‌های طیور و 90 درصد واکسن‌های دامی تولید داخلی است.

رفیعی پور با بیان اینکه آنفلوآنزای پرندگان در دنیا به عنوان یک بیماری هزار چهره شناخته می‌شود،گفت: قرار است هر ساله  100 میلیارد تومان در حوزه بهداشتی به پیشگیری تخصیص یابد که از این مقدار 35 درصد به پرداخت غرامت اختصاص خواهد یافت. تا این لحظه نیز 50 میلیارد تومان از مقدار تعیین شده، تحقق یافته است.

کاهش 18 درصدی تب برفکی 

وی در ادامه در خصوص  تب برفکی اظهار داشت: به دلیل نبود بودجه، سال سختی را از نظر تب برفکی سپری کردیم.

وی به بیماری تب برفکی پرداخت و ادامه داد: کانون‌های شیوع تب برفکی از هفت هزار و 994 مورد در سال 95 به 6 هزار و 540 مورد در سال جاری کاهش یافته و با نزول 18 درصدی مواجه بوده است. ضمن اینکه واکسیناسیون در فاز پاییزه سال جاری، برای دام سنگین به صورت رایگان انجام گرفت

رفیعی پور در خصوص اعتبارات این سازمان ادامه داد: سهم بودجه در حوزه دامپزشکی 352 میلیارد تومان در سطح ملی و 520 میلیارد در سطح استانی به ثبت رسیده است.

وی گفت: در این بین افزایش 35 درصدی اعتبارات مربوط به خرید واکسن بود که اگر ما واکسن داشته باشیم بسیاری از مشکلات ما در این حوزه قابل پیشگیری است.

افزایش 11 هزار تنی آبزیان در مدت 3 سال

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: کشورمان  یک دهه از بیماری لکه سفید خسارت دیده است و تعداد تلفات از ده‌ها هزار تن در سال‌های گذشته به چهار یا پنج هزار تن رسیده است و با اقدامات صورت گرفته توسط  این سازمان میزان تولید آبزیان در سال 96 به 27 هزار تن رسید. در حالی که این مقدار در سال 94 حدود 16 هزار تن بود.

تردد برای جابجایی واکسن عامل انتقال آنفولانزای مرغی

در ادامه این برنامه علی‌صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت:  ویروس آنفولانزا،  شهریور سال گذشته وارد کشور شد که چندین شهر از جمله قم، تهران، اراک، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و البرز در شبکه ریلی انفجار این بیماری قرار دارند.

ماکنعلی تصریح کرد: در شرایط فعلی تردد بیش از حد وسایل حمل‌ونقل برای جابجایی واکسن و حتی تخم مرغ باعث انتقال ویروس آنفلونزای پرندگان می‌شود همچنین تراکم بیش ازحد مرغ ها هم باعث انتقال ویروس می‌شود.

وجود  مرغداری های غیر مجاز عاملی موثر در شیوع آنفولانزا

وی وجود مرغداری های غیر مجاز در انتقال ویروس را مهم دانست و  ادامه داد: متاسفانه  مرغداری‌های غیرمجاز که مسائل زیست‌محیطی و استاندارد را  رعایت نمی کنند باعث افزایش  بیماری می‌شوند و امروزه شاهد مشکلاتی از قبیل خروجی هواکش‌های مرغداری ها به هم چسبیده هستیم که این امر هم می توانند باعث بیماری شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: امیدواریم با برنامه ریزی‌های مشخص بتوانیم به سمتی برویم که این بیماری را کنترل کنیم و تا چندسال آینده چنین بیماری گزارش نشود.

ماکنعلی تصریح کرد: طی یک ماه گذشته به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان قیمت این محصول  به 17 هزار تومان افزایش یافته تا جایی که ستاد تنظیم بازار دستور واردات 20 هزار تن تخم‌مرغ را صادر کرد و اکنون ترکیه یکی از بازارهای وارداتی تخم‌مرغ به کشور است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآورشد: این هراس وجود دارد که با شیوع گسترده آنفلوآنزای پرندگان، مرغداری‌ها درگیر این بیماری شوند و دیگر توان تولید را نداشته باشند و بخشی از اشتغال و تولید کشور به همین دلیل از بین برود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.