سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

خصوصی سازی مدارس بر مردم به ویژه قشر محروم فشار وارد می‌کند/ کاهش 30 درصدی اعتبارات عمرانی در بودجه سال 97

حاجی بابایی گفت: خصوصی سازی در آموزش و پرورش مورد رضایت مردم نبوده و تنها فشار بیشتری را بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

حمیدرضا‌ حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان در گفت‌ و گو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص بودجه سال 97 آموزش و پرورش، عنوان کرد: آموزش و پرورش در بودجه سال آینده، وضع فوق‌العاده‌ای ندارد و حدود 35 هزار میلیارد تومان برای این وزارت خانه پیش بینی شده است که این میزان به همراه بودجه هزینه و درآمد و نسبت به کل بودجه عمومی که 425 هزار میلیارد تومان برآورد شده سهمی حدود 2/8 درصد دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نسبت به بودجه عمومی بدون هزینه‌ها و درآمد‌ها کار را بسنجیم باز سهم بودجه آموزش و پرورش کمتر از 10 درصد است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان تصریح کرد: در طول پنج سال گذشته بودجه آموزش و پرورش بیش از پنج درصد کاهش پیدا کرده است، از طرفی آموزش و پرورش به دلیل کسری که امسال و سال گذشته داشته است، قسمتی از بدهی‌ها به سال بعد منتقل خواهد شد در نتیجه اگر بودجه آموزش و پرورش در سال 96 و 97، 110 درصد تخفیف پیدا کند باز هم شاهد بدهی آموزش و پرورش خواهیم بود. یعنی در پایان سال 96، چهار هزار میلیارد و در پایان سال 97 هم چهار هزار میلیارد بدهی خواهد داشت که مجموعا هشت هزار میلیارد می‌شود.

حاجی بابایی‌ تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد توجه به آموزش و پرورش توجه از نوع اولویت در دولت نبوده است و متاسفانه رسالتی که پشت پرده این نگاه به آموزش و پرورش بوده، مسئله خصوصی کردن آموزش و پرورش و به اصطلاح مدرسه فروشی است یعنی بگوییم اعتبارات و بودجه کم است و باید دانش‌آموزان را به مدارس خصوصی بفرستیم که اکنون خصوصی سازی در آموزش و پرورش مورد رضایت مردم نیست و بیشترین فشار بر مردم از ناحیه خصوصی سازی در بر مردم تهران و مراکز استان آمده است.

مشکلات استانی کردن بودجه آموزش و پرورش

رئیس فراکسیون فرهنگیان به مسئله استانی کردن بودجه آموزش و پرورش در سال 97 هم اشاره و اظهار کرد: اگر بودجه آموزش و پرورش استانی شود، آسیب‌هایی به نظام تعلیم و تربیت وارد خواهد شد و دلیلش‌ این است که اولا در استان‌ها به دلیل مشکلات عمده اگر تخفیف اعتبار در تهران 110 درصد باشد در استان‌ها 100 درصد هم تخصیص پیدا نمی‌کند و آموزش و پرورش با مشکل جدی مواجه می‌شود.

وی افزود: دومین مسئله در نقد استانی کردن بودجه، تحمیل هشت هزار میلیارد بدهی آموزش و پرورش در سال 96 و 97 به استان‌ها بوده که استانداران را در چالش جدی قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد:‌ اکنون عملکرد آموزش و پرورش در تمام استان‌ها یکسان است و اگر بودجه استانی شود، شاهد 31 نوع عملکرد خواهیم بود که اعتراض و نگرانی به دنبال داشته و بی عدالتی در استان‌ها شکل می‌گیرد.

حاجی‌بابایی بیان کرد: وقتی رئیس سازمان مدیریت کشور و وزیر آموزش و پرورش به دنبال مسائل آموزش و پرورش هستند و با مشکلاتی مواجه می‌شوند، چطور ممکن است مدیر کل استان بتواند از عهده تخفیف اعتبار و پرداخت آن به معلم بر بیاید.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس افزود: این نوع حرکت آموزش و پرورش را به خصوصی سازی سوق می‌دهد و کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند که مغایر با اصل 30 و 42 قانون اساسی است.

کاهش 30 درصدی اعتبارات عمرانی در بودجه سال 97

وی در مورد تخفیف اعتبارات به فضاهای آموزشی در بودجه سال 97 گفت: متاسفانه در بودجه سال 97 نسبت به سال 96، 30 درصد اعتبارات عمرانی کاهش یافته و با توجه به وضع مدارس و استاندارد نبودن آن در برخی نقاط کشور، ظلم بزرگی در حق تعلیم و تربیت است.

حاجی‌بابایی افزود: در سال 96 تخفیف اعتبارات آموزش و پرورش به مدرسه سازی نگران کننده بوده و کم انجام شده است.

آموزش و پرورش باید در برنامه ششم اولویت داشته باشد

رئیس فراکسیون فرهنگیان بیان کرد: در نگاه تعلیم و تربیت باید در برنامه ششم اولویتی‌ قائل شویم و یکی از این مسائل آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی یادآور شد: دولت اول باید بودجه آموزش و پرورش و دفاعی را تامین کند پس از آن به مسائل بعدی پرداخته و آنها را اولویت بندی کند و در چنین حالتی آموزش و پرورش نیاز نیست تا سهم کسی را بگیرد بلکه باید سهم خودش به خودش پرداخت شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۲ دی ۱۳۹۶
مدارس غیر انتفاعی ؛ خصوصی ؟؟!!
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۲ دی ۱۳۹۶
همه مدارس باید یکسان باشد . یا خصوصی یا دولتی .
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۲ دی ۱۳۹۶
وزارت آموزش و پرورش باید با ایجاد یک شبکه تعاملی برروی اینترنت و با استفاده از بهترین آموزگاران کشور تدریس استاندارد و دسترس پذیر در اقصی نقاط کشور بوجود آورد.
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۲ دی ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی با بررسی رفع بشه
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۲ دی ۱۳۹۶
یعنی تمام مدارس خصوصی میشود ؟