سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد ؛

بهبودیافتگان دیروز؛ کارآفرینان امروز/ مرکز کارآفرینی که بهبودیافتگان از اعتیاد آن را بنا کرده‌اند

بیکاری، این بزرگ‌ترین تهدید بر سر راه معتادان بهبودیافته‌ای است که از کمپ‌های ترک اعتیاد به جامعه برمی‌گردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ سودای مرگی که مصرف آن در انسان حالت غیر عادی ایجاد می کند و این حالات عموما حالتی لذت بخش  و به صورت کاذب و موقت ایجاد می شود که البته این لذت سبب تداوم استفاده از مواد مخدر و در نهایت اعتیاد می شود.

بروز ناهنجاری ها و رفتاری مانند سوء ظن و بدبینی می شود که در نهایت فرد معتاد نسبت به خانواده و اطرافیان خود بدبین شده و از خانه و خانواده فاصله گرفته و دور شود.

 

اهمیت و نقش  مراکز ترک اعتیاد

اما وجود برخی موسسات رهایی و رویش مجدد و یا  همان مراکز ترک اعتیاد، توانست این افراد را دوباره به زندگی و آینده امیدوار کند و حتی مسیر را  برای اشتغالزایی و داشتن پشتوانه مالی فراهم کند .

در یکی از مراکز ترک اعتیاد  با برگزاری کلاس‌ها و دوره های آموزش فنی و حرفه ای مسیر درآمد زایی بهبود یافته گان را فراهم کرد . ما هم برای اینکه از نزدیک اقدامات این مرکز را شاهد باشیم سری زدیم تابا مسئولان این مرکز و بهبود یافته گان مصاحبه ای داشته باشیم .

امید کهن پور یکی از مسولان این مرکز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت : تمام تلاش این مجموعه بر این است تا دربیماران این مرکز احساس توانمند  و مفید بودن تقویت شود و ذهنشان  از احساس پوچ بودن رها شود تا دوباره مستقل شوند و زندگی کنند.

وی به مشکلات این افراد بعد از بهبودی اشاره کرد و گفت : یکی از مشکلات این افراد اشتغال و نداشتن امنیت مالی و  ناتوانایی آنها است که اگر شرایط برای بهبود یافته گان فرام نشود ،فرد دوباره در آغوش اعتیاد قرار می گیرد.

کهن پور ادامه داد : در این مرکز آموزش‌های متعددی برای توانمند سازی افراد و ایجاد درآمد زایی آنها با کمک و مشاوره بسیج سازندگی طرح هایی مانند حصیر بافی ، ماشین جوجه کشی برای تولید جوجه و پرورش آن ،  چرم و کیف دوزی به ما پیشنهاد شد.

بعد از شنیدن صحبته های کهن پور به سراغ مدیر عامل مرکز ترک اعتیاد رفتیم تا از اهداف راه اندازی این مجموعه مطلع شویم. 

قزلسفلو مدیر عامل مرکز ترک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت : یکی از اهداف ما از راه اندازی این مجموعه دعوت دوباره افراد بیمار به زندگی سالم ؛رهایی همیشگی از دام اعتیاد ، ایجاد شغل و در نهایت کسب در آمد و برگشتن  آنها به جامعه است.

 

ایجاد اشتغال و تحقق یکی از اهداف  اقتصاد مقاومتی

کهن پور در خصوص راه اندازه یک کارگاه کوچک کیف دوزی صحبت کرد و ما هم مشتاق شدیم تا فعالیت بهبود یافته گانی که در این مجموعه کار می کنند را ببینیم.

کهن پور افزود : ما برای راه اندازی این کارگاه کوچک ، ۳۰ میلیون تومان به صورت شخصی و از صندوق مرکز  وام  دریافت کردیم که تا کنون هیچ پرداختی نداشتیم.

وی ادامه داد : در این کارگاه ۴ نفر کار می کنند که یک نفر عامل فروش و سه نفر دیگر دوزنده کیف هستند.

کهن پور گفت : روزانه ۵۰ کیف تولید و وارد بازار می شود که اگر شرایط بهتر و فضای بیشتری داشته باشیم می توانیم افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

 

حمایت لازمه ادامه اشتغالزایی 

قزلسفلو هم در خصوص مشکلات این کارگاه صحبت کرد و گفت : علاوه بر پرداخت نشدن پول دریافتی از صندوق مرکز ،نداشتن کارشناس فنی حرفه ای برای آموزش دادن و به روز بودن دانش مربوط به این حرفه و صادر کردن گواهی نامه معتبر از نهادهای مربوطه برای اشتغالزایی است که اگر دولت و نهاد های مربوطه با ما تعامل و همکاری نداشته باشند و حمایت نشویم ، این کارگاه تعطیل خواهد شد.

قزلسفلو ادامه داد : باید بیش از این بین مراکز سم زدایی و فنی و حرفه ای تعامل برقرار شود و ما بیشتر از تجهیزات و کارشناسان این نهاد برای اشتغال بهبود یافته گان استفاده کنیم.

البته با افرادی که در این مجموعه کار می کردند هم مصاحبه کردیم تا بیشتر با آنها و کارشان آشنا شویم.

بهرامی  گفت : حدود ۶ ماه است که در این کارگاه مشغول هستم که البته قبلا بیکار بودم و الان ۴ سال است پاک هستم و با کار کردن در این جا خرج خانواده را تامین میکنم.

عامری دیگر جوان بهبود یافته که عامل فروش تولیدات بود گفت : ما ابتدا در مرکز و در یک محیط کوچک این کار انجام می دادیم اما با پشتکار و پیگیری مسئولان این مرکز توانستیم کار کنیم و آرزو دارم روزی برسد که بهبود یافته گانی مثل خودم مستقل شوند و روی پای خود بایستند و برای خودشان کار کنند.

آرزوی قشنگ جواد عامری ، آرزوی بسیاری از بهبود یافته گان امروز  است که امید داریم با حمایت مسئولان و خیرین بتوان امید به زندگی را در این افراد زنده کرد.

نقش مراکز فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال برای رفع مشکلات این کارگاه باعث شد تا به سراغ مسئول فنی و حرفه ای شهرستان گنبکاووس برویم تا مصاحبه ای با عباسی مسئول این نهاد داشته باشیم و از اقدامات آنها برای کاهش مشکلات این کارگاه جویا شویم.

عباسی مسئول فنی و حرفه ای شهرستان گنبد کاووس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت : با توجه به نیاز سنجی در هر مجموعه  با کمک مسئولین همان مرکز آموزش‌ها بر اساس نیاز ارائه می شود.

عباسی افزود : بعد از آموزش گواهی نامه و مجوز مهارت نیز صادر می شودو افراد می توانند از مزایای این مجوزها برای اشتغالزایی استفاده کنند.

وی ادامه داد : اعزام مربی و تامین ابزار و وسایل و تجهیزات و آموزش های مستمرو همچنین مواد اولیه و مصرفی از اقدامات مهم این نهاد است که به مراکز سم زدایی و ترک اعتیاد ارسال می شود.

عباسی گفت :یکی از سیاست های نظام و دولت واگذاری بخش دولتی به بخش خصوصی است که در این مرکز نیز اجرا می شود که ماهم بر اساس نیاز برخی از این واحدهای خصوصی برخی افراد را بر اساس رشته آموزشی به این واحد ها اعزام می کنیم.

وی در پایان گفت : تمام تلاش کارکنان این مرکز این است تا بتوانیم شرایط بهتر و مساعدتری را برای بهبود یافته گان این شهرستان فراهم کنیم تا آنها هم دوباره به آغوش خانواده و جامعه برگردند.

باید مراقب رفتار و کلاممان باشیم تا افراد بیمار که به عنوان معتاد در جامعه شناخته شدند تحقیر ، توهین و بی توجهی نشود چرا که آغوش اعتیاد همیشه باز است.

 

گزارش از گنجا محمودی

انتهای پیام /گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.