سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

چگونه ساز و کار حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر مشخص می‌شود؟

یکی از پیشنهادهای مطرح شده در بودجه ۹۷، قطع یارانه ۳۰ میلیون نفر است، امری که باید ساز و کار حذف آن به روشنی مشخص شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قطع یارانه افراد و خانوارهای ثروتمند و برخوردار از بضاعت مالی از موضوعاتی است که در سالیان اخیر به کرات از سوی کارشناسان، صاحب نظران اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفته شده است.

در این میان، امتناع و ملاحظات دولت باعث شده تا سالیان متمادی این ضرورت به تاخیر اُفتد و حداقل اینکه حذف افراد و گروه های یارانه بگیر بسیار کُند و محدود انجام پذیرد.

به هر ترتیب، بنابر پیشنهاد مطروحه در لایحه بودجه سال 97، مقرر است یارانه 30 میلیون از افرادی که به نوعی عدم نیاز به یارانه آنها مُحرز می شود، قطع و از لیست و دایره دریافت‌کنندگان یارانه خارج شود.

طرحی ضروری، مهم و اساسی که با حُصول آن ، اداره کشور تاحدودی تسهیل می شود اما نحوه اجرای آن و برخی از سوابق ثبت شده از گذشته نیز می تواند باعث نگرانی ها و تردیدهایی در این خصوص شود.

مجید شیخی، پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به هزینه های سنگین و سرسام آور پرداخت یارانه به عموم مردم برای اقتصاد کشور، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی حذف افراد و خانوارهای برخوردار از بضاعت مالی از دایره دریافت کنندگان یارانه، به موضوع حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه معطوف می شود.

وی افزود: در صورت افزایش کمک ها و حمایت ها از اقشار تحت پوشش بهزیستی،کمیته امداد و اشتغالزایی هر چه بیشتر و بهبود و ارتقای حوزه سلامت و بهداشت عمومی این طرح (حذف یارانه بگیران)گامی مثبت و موثر در بهبود شرایط عمومی محسوب می شود.

شیخی تصریح کرد: اما باید ساز وکاری اندیشیده شود و در قِبال آن ضمانت اجرایی لازم برای حصول و تحقق وعده ها نیز لحاظ شود تا در نهایت همچون طرح بیمه سلامت که با تبلیغات بسیاری اجرایی و عملیاتی شد، با برخی بن بست ها و محدودیت های موجود، مواجه نشود.

پژوهشگر اقتصادی گفت: طرح وعده ها و عملیاتی نشدن آن به اعتماد عمومی آسیب می زند و نباید این نکته خطیر را از نظر دور داشت که حفظ اعتماد عمومی مردم به دولت، از ضروریاتی است که پیش از این نیز از سوی دلسوزان نظام به کرات مورد تاکید قرار گرفته شده است.

تجربه تلخ ارائه و اعطای سبد کالا فراموش نشود

محمد اسماعیلی،کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به لزوم تبیین و شفافیت هر چه بیشتر برای ملاک و شاخص حذف افراد و خانوارها از گردونه دریافت کنندگان یارانه، اظهار کرد: باید این موضوع به روشنی برای عموم مردم واکاوی شود و به احتمال زیاد پس از تصویب نهایی، شاهد تحقق این امر نیز خواهیم بود.

وی افزود: یکی از ملاک های قابل توجه در ارزیابی بنیه مالی خانوارها به محل سکونت آنها معطوف می شود و هر فرد یا گروهی که در فلان نقطه گران قیمت تهران یا کلانشهرها سکونت دارد،  از وضعیت مالی بهتر و قوی تری نسبت به خانوارهای ساکن در شهرهای اقماری و حاشیه نشین برخوردار هستند.

اسماعیلی بیان کرد: ارزیابی منابع مالی خانوارها یا سرپرستان آنها، مولفه دیگری محسوب می شود که به نوبه خود می تواند کمکی شایان و قابل توجهی به تفکیک کردن خانوارهای برخوردار و غیر برخوردار کند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از سوی دیگر شغل و فعالیت افراد و خودروهایی که از آن استفاده می‌کنند و  یا اتومبیل هایی که در مالکیت سرپرستان خانوارها قرار دارد؛ می تواند تا حدودی حصول این امر را تسهیل کند.

وی در خاتمه یادآور شد: نبایداین نکته را از نظر دور داشت که محال است تصمیمی اتخاذ شود و در پِیِ آن نظر تمامی افراد،گروه ها و جامعه هدف تامین شود. به هر حال در پس هر طرح و تصمیمی عده ای ناراضی وجود خواهد داشت، اما  با تدبیر هوشمندانه تعداد افراد ناراضی به حداقل ممکن کاهش یابد.

در نظرگرفتن درس های لازم از تجربه ارائه و اعطای سبد کالا در سال های آغازین فعالیت دولت یازدهم از موضوعاتی است که عدم تکرار آن اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. سبد کالایی که بسیاری از خانوارها و دهک های پایین و ضعیف جامعه از آن برخوردار نشدند و البته کم نبودند خانوارهایی که با وجود برخورداری از بضاعت مالیِ مطلوب، موفق به دریافت آن شدند و باید برای جلوگیری از تکرار آن تجربه ، در ارتباط با قطع یارانه افراد برخوردار و ارتقای سطح حمایت ها و پشتیبانی از خانوارهای کم برخوردار نهایت تلاش و ابتکار لازم لحاظ شود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۱ دی ۱۳۹۶
چرا جا مانده ها را ثبت نام نمی کنید
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۱ دی ۱۳۹۶
ای وای فکر کنم از منم قطع بشه
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۱ دی ۱۳۹۶
اون کارگری که یه روز کار میکنی وده روزبیکاره چی میشه نه سبدکالابهش تعلق میگیره نه چیزایی دیگه فقط بخاطراینکه داره بیمه کارگری پرداخت میکنه بیکارنیست وازنظردولت نیازمندنیست
هادی
۰۸:۱۷ ۱۱ دی ۱۳۹۶
اگه قراره به فقرا داده بشه96 درصد مردم ایران جزء فقرا هستند. برید یارانه اون 4 درصد را قطع کنید.
مصطفی
۰۷:۳۳ ۱۱ دی ۱۳۹۶
مگه یارانه ما به تفاوت انرژی نبود
آب برق گاز بنزین گران کردن حالا میخوان قطع کنن
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۱ دی ۱۳۹۶
45هزارتومن رو دادین گفتین بنزین ، برق ، اب، گاز، رو ازادمیکنیم، هرکس خواست به مقدار استفاده کنه،ولی الان ثابت شده
جواد
۰۱:۱۰ ۱۱ دی ۱۳۹۶
ما یک خانواده شش نفره هستیم بنا هستم الان چهل روزه کار گیرم نیومده ،این روزهارو به سختی وبا همین یارانه سر میکنیم، پیش زن وبچه هام شرمنده ام دوست دارم زمین باز بشه برم تو زمین تا ازاین وضع راحت بشم،
قادر
۰۰:۴۷ ۱۱ دی ۱۳۹۶
یارانه روحذف نکنید مگراینکه ازجنازه من ردبشین
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۱ دی ۱۳۹۶
من 13ساله که مستأجر هستم دو تا بچه مدرسه‌ای هم دارم بازاریاب هستم درامدم ماهی زیر 1ملیون
شما بگید من باید چطور زندگیمو اداره کنم
ghader
۰۰:۴۲ ۱۱ دی ۱۳۹۶
جناب اقای نوبخت یارانه چراحذف بشه یارانه اون وقت میتونه حذبشه که بنزین گاز و... به حالت قبل برگرده یعنی بنزین 400تومن بشه
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
با سلام از اول بنا بود با گران کردن حاملهای انرژی یارانه را به همه بدهید چرا حالا می خواهید قطع کنید یارانه حق همه است البته بهتر به کم درامد ها بیشتر بدهید
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۰ دی ۱۳۹۶
خواهشمندیم یارانه رو حذف نکنید
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۰ دی ۱۳۹۶
بسیاری از مردم که عزت نفس دارن با همین یارانه زندگیشون میچرخه
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه اون بابک زنجانی را قطع کنیدبزارید بسوزه
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه مانع پیشرفت مملکت هست و فقط باید به فقرا پرداخت بشه
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
خدا کمکمون کنه
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
تو رو خدا ما رو از نون خوردن نندازید
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
تو رو خدا ما رو از نون خوردن نندازید
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه حق مسلمه هر ایرانیه
همه توی منابع ملی سهیم هستن
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۰ دی ۱۳۹۶
مردم حق دارن تجمع قانونی داشته باشن
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۰ دی ۱۳۹۶
من یک مغنی هستم سالی ماهی یک چاه می کنم یک دانشجوی آزاد دارم که هر سال هم شهریه ها زیاد می شودیک دانش آموزراهنمایی که مریضه و خرج دوا ودکترش هم زیاده حالا می خواهید حذف کنید خودتان می دانید صلاح مملکت خویش خسر وان دانند ماراضی به رضای خداوند هستیم روزی دست اوست
sadegh
۱۹:۵۳ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه مال تمام افراد یک کشور هست و هنر دولتمردان باید این باشه که به طور مساوی بین همه تقسیم بشه.
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
مگر قرار نبود یارانه حمایتی حامل های انرزی باشه یعنی باحذف یارانه ها باید پول آب و برق و گاز و تلفن تقریبا پنجاه درصد کم بشه...بنزین 1500بشه ...آخه سالی 100گرون کنین یا لااقل حقوقم افزایش بدین اینجوری زیر فشار میمیریم بخدا. رحم کنین.
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
وای نه رحم کنید
بنده خدا
۱۹:۴۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
به خاطر رضای خدا به تعاونی عطر گل یاس ناجا بگویید که سپرده ما بازنشستگان مظلوم ناجا که چهارسال پیش بافریب ازمان گرفتند پس بدهند و بارها از شهرستان تا تهران دنبال آن رفته ایم به حرفمان گوش نمیدهندمعلوم است مدیران آن از خدا نمترسند.
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
ما یک خانواده سه نفره ایم ۱۳سال مستاجر ایم یه بچه ناز ۱.۵ ساله دارم که با دوا و دکتر گیرمون اومده با نخوردن ها و نپوشیدن ها ونگشتن ها ما با در امد خودمون و یارانه فقط می تونیم قبوض و کرایه خانه و خوردوخوراکمون را بدیم اگه چیزی کمی هم پس انداز کنیم با این همه تورم و گرانی هر ساله فکر نمی کنم بتونیم خونه بخریم با این که تو یه شهرستان هستیم ولی خونه اینجا خیلی گرون هست
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۰ دی ۱۳۹۶
بدبختی اینه که اون کسانی که اختلاس کردن یارانه انها قطع نمیشه
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
وای پس قطعی شد
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۰ دی ۱۳۹۶
لطفايارانه راحذف نكنيد خاهش ميكنم ما چند ماه يك بارحقوق ميگيريم كارگر شركت خصوصي هستيم بدجور دستمون خاليه خدايابه فريادمون برس ماكارگرها فقط خداراداريم
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
افزایش یارانه باید باشه نه اینکه قطع کنید
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
افزایش یارانه باید باشه نه اینکه قطع کنید
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
چرا باید قطع بشه این یارانه ؟
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
چرا حقوق کارگرا وکارمندارو زیاد نمینید ؟
ugd
۰۸:۲۱ ۱۱ دی ۱۳۹۶
چی بگم والا
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۰ دی ۱۳۹۶
چرا حقوق کارگرا وکارمندارو زیاد نمینید ؟
حسین
۱۷:۳۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
من خانواده ام شش نفرند حقوقم دو میلیون دوتا بچه بزرگم لیسانس گرفته اند وبیکارهستند آیا خدا را خوش میاد یارانه اشان راقطع کنید وبا این اوضاع نمیتوانم براشون زن بگیرم یارانشان راقطع کنیدچه دلخوشی دارند شما را به خدا حذف نکنید
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
لطفا کسانی که ازدواج کرده اند سهم آنان را از پدر ها جدا کنید -اگر یارانه پدرها حذف شود ما چکار کنیم؟
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
سال آینده حقوق کارمندان 10 درصد افزایش میابد ولی با افزایش مالیات و حق بیمه ها !؟
داداش
۱۶:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
باسلام چرا باید یارانه قطع شود؟؟ باید بیشتر هم شود با این تورم .به جای نفری چهل و پنج هزار باید چهارصدو پنجاه هزار پرداخت کنید
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۰ دی ۱۳۹۶
چرا یارانه را قطع میکنید هشتاددرصد مردم به یارانه زنده اند حذف نکنید
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۰ دی ۱۳۹۶
حدف یارانه چراااا؟
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
شاید کسانی هستند با این یارانه میتونن پول آب.برق .گاز را پرداخت کنند توروخدا قعطع نکنید
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
منه یه باز نشسته باید چیکار کنم با این همه گرونی ؟
چرا یارانه هارو حذف میکنید چرا ؟
علی ش
۱۵:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
هزینه های سنگین و سرسام آور پرداخت یارانه به عموم مردم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



جناب مجید شیخی::
اختلاس های هزارهزار میلیاردی و حقوقهای نجومی هزینه هاش سنگین و سرسام آورتر نیست!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟؟!؟!
علی ش
۱۵:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
هزینه های سنگین و سرسام آور پرداخت یارانه به عموم مردم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



جناب مجید شیخی::
اختلاس های هزارهزار میلیاردی و حقوقهای نجومی هزینه هاش سنگین و سرسام آورتر نیست!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟؟!؟!
علی ش
۱۵:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
هزینه های سنگین و سرسام آور پرداخت یارانه به عموم مردم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



جناب مجید شیخی::
اختلاس های هزارهزار میلیاردی و حقوقهای نجومی هزینه هاش سنگین و سرسام آورتر نیست!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟؟!؟!
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۰ دی ۱۳۹۶
وای خدای یارانه ما قطع نشه خدایی نکرده به خدا به پولش احتیاج داریم
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه ها نباید حذف بشه
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۰ دی ۱۳۹۶
اب و برق و حامل های انرژی رو چند برابر کردید چرااا؟
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۰ دی ۱۳۹۶
اب و برق و حامل های انرژی رو چند برابر کردید چرااا؟
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه ها باید افزایش یابد نه اینکه قطع کنید
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه به جای افزایش داره قطع میشه روز به روز مشکلاتمون زیاد میشه
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه هارو قطع نکنیددددددددددددددددددددددددددددد
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه هارو حذف نکنید به خدا شاید یکی محتاج همین یارانه است .
ابراهیم
۱۳:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
همش استرس ایایارانه ام قطع میشه یانمیشه؟
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
همش استرس ایایارانه ام قطع میشه یانمیشه؟
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۰ دی ۱۳۹۶
حذف نکنید این یارانه هارو
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یک خانواده ۵نفره هستیم بنده به عنوان یک سرپرست خانوار روزی ۱۲ساعت توی یک شرکت خصوصی۱۶سال هست که کار میکنم حالا شما بفرمائید من که از استراحت خودم میزنم وبا ۱۲ساعت کار ۲تومن میگیرم با آن کسی که ۷.۵ساعت داره کار می‌کنه و۳.۵تا۴میلیون در ماه میگیره برابره؟آن کسی که زیاد کار می‌کنه با دیگران یکی نیست ؟
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه هارو افزایش بدهید لطفا
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه ها حذف نشه
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۰ دی ۱۳۹۶
باسلام.خدایا به فریادمون برس
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه هارو حداقل افزایش بدهید
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
از وقتی شنیدم یارانه میخواد حذف بشه دیگه احساس میکنم من تو غریبه هستم . البته اوضاع من در حد صفر نیست ماشین و خونه دارم ولی از پس خورد و خوراک و پوشاک و سوخت و آب و برق و گاز بر نمیام ! خیلی سخته .
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
اگر یارانه قطع شود باید حاملهای انرژی و اب و برق و گاز ارزان شود
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۰ دی ۱۳۹۶
اگر یارانه قطع شود باید حاملهای انرژی و اب و برق و گاز ارزان شود
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه قطع بشه وضعیت خیلی بد میشه
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۰ دی ۱۳۹۶
ای وای از گرانی
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۰ دی ۱۳۹۶
خدایا به فریادمون برس
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
توروخدا یارانه حذف نکنید
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
بنده با شش سر عائیله دارای 4فرزند کودک و محصل ،در سال 96 2500000تومان ماهانه حقومم و 270000تومان یارانه ماهانه دریافت میکنم ، اگه در سال 97با افزایش 10درصدی حقوم معادل 250000تومان مواجه بشم ، بر فرض اینکه همه چیز مثل سال 96 باشه و افزایش قیمت کالاهانباشه ، اگه یارانم قطع بشه مبلغ 20000تومان با افزایش حقوق و قطع یارانه در سال 97 نسبت به سال 96 در آمدم کم خواهد شد
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۰ دی ۱۳۹۶
لطفا مردم را درک کنید
امیر
۰۹:۳۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
چرا یارانه مردم را میخواهید حذف میکنید ؟
علی
۰۹:۳۰ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه ما ماه پیش حذف شد چرا ؟
شهروند
۰۹:۲۸ ۱۰ دی ۱۳۹۶
با سلام و خوشبختانه اکثریت مردم دارای کدملی هستند . با بررسی گردش مالی می توان تشخیص داد که چه کسانی مستحق دریافت یارانه هستند .
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه هارو خواهش میکنم حذف نکنید
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
یارانه ها نباید حذف بشه خواهش میکنم
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
من حتی به این 45 هم راضیم چون میتونم حداقل پول برق زندگیمو بدم
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۰ دی ۱۳۹۶
من حتی به این 45 هم راضیم چون میتونم حداقل پول برق زندگیمو بدم
هادی
۰۸:۴۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
با سلام ،خب همه چیز رو گرون کردید. بعدشم قرار بود یارانه با گران شدن حامل های انرژی افزایش پیدا کنه یعنی الان باید یارانه هر نفر250 هزار تومن باشه!
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۰ دی ۱۳۹۶
توروخدا یارانه هارو حذف نکنی ما به همون 45 تومن هم پول اب را میدهیم .لطفا حذف نکنید