افخمی اظهار داشت: ایجاد سوال «بعد چه شد» تنها قاعده حفظ مخاطب است؛ ولی اصلا کار ساده ای نیست، چون ممکن است برخی از مخاطبان علاقهای به شنیدن ادامه داستان شما نداشته باشند. روزانه میلیونها مخاطب در جهان در انتظار خوراک هستند و بیشتر از 30 ثانیه به شما وقت نمی دهند؛ چون کنترل تلویزیون دستشان است و اگر قصه آنها را جذب نکند خیلی راحت شبکه را عوض می کنند.
کارگردان فیلم روباه افزود: خلق لحظه ای که در آن مخاطب طوری گرفتار شود که هم نتواند از خیرش بگذرد و هم نتواند آن را حدس بزند سخت است. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی امکان دسترسی راحت تری برای جلب مخاطب وجود دارد. فضای مجازی یکی از بسترهایی است که این امکان را برای شما فراهم می کند اما به همان میزان نگه داشتن مخاطب سخت تر شده است؛ چرا که او گزینههای متعددی برای انتخاب دارد و خیلی راحت می تواند شما را کنار بگذارد.
وی در ادامه به شرایط سهل الوصول و در عین حال سخت و دشوار برای فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: امروزه مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده اند. زمان ما حجم کتاب ها و اطلاعاتی که درباره سینما موجود بود، از یک قفسه با ده ردیف کتاب بیشتر نمی شد اما امروز اوضاع تغییر کرده است و اطلاعات منحصرا در دست مدارس نیست. اگر زبان بلد باشید که کار برایتان خیلی راحت است؛ اگر هم بلد نباشید با همین زبان فارسی 100 برابر اطلاعاتی که زمان ما بود را میتوانید به دست بیاورید.
افخمی با اشاره تسهیل شرایط ساخت فیلم برای همگان بیان کرد: از نظر امکانات شرایط برای ساخت فیلم مهیاتر از قبل شده، برای همین هر کس می تواند فیلم بسازد و هر کسی می تواند از طریقی که خودش کشف کرده است، مخاطب شما را بدزدد.
وی افزود: شما یا می توانید فیلم بسازید یا نمی توانید. اما آن کسی که بلد نیست با انواع و اقسام شیوه ها توجیه می کند. مثلا می گوید فیلم من را 20 سال دیگر می فهمند و ... .
کارگردان شوکران در خصوص شیوه های تمرین و کسب مهارت گفت: هر چیزی که به صورت الگو درآمده باشد، دیگر به درد نخواهد خورد؛ چون ما در سینما به حرف تازه نیاز داریم. شما هیچ الگویی را نمی توانید تعقیب کنید، چون شخصیت تازه ای هستید و با میلیون ها آدم دیگر فرق می کنید. اگر در این زمینه حرف تازه ای داشته باشید، معلوم می شود که این کاره هستید یا نیستید.
انتهای پیام/