سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حوزه گردشگری در زمره ٣ اقتصاد پویا در دنیا قرار دارد/ نتوانستیم از بیمارستان‌ها و پزشکان خوب کشور استفاده کنیم

 

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه ۷ دی‌ماه با حضور کارشناسان به بررسی، اما و اگر‌های توسعه گردشگری سلامت پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اما و اگرهای توسعه گردشگری سلامت موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 7 دی‌ماه بود که با حضور ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمد جهانگیری، رئیس انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت برگزار شد.

 جهانگیری با اشاره به توسعه گردشگری سلامت اظهار کرد: حوزه گردشگری در زمره ٣ اقتصاد پویا دنیا قرار می‌گیرد که حدود ٩ درصد تولید ناخالص داخلی و ٨ درصد اشتغال دنیا را در بر می‌گیرد و در این میان حوزه گردشگری سلامت، یکی از ١٠ برند اصلی گردشگری در دنیا محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آمار گردشگران حوزه سلامت در کشور ما چقدر بوده است، گفت: از سال‌های ٩٢ تا ٩٥ در این حوزه رشد ٢٠ درصدی داشته ایم و بالاترین آن حدود ٥٠٠ هزار نفر در سال بود که این آمار مربوط به سال ٩٤ می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: بیشترین این افراد مربوط به کشور‌های عراق، آذربایجان، افغانستان و حوزه خلیج فارس می‌شود و این مسئله در خصوص آذربایجان به دلیل لغو روادید بود.

رئیس انجمن توسعه خدمات گردشگری ایران تصریح کرد: برابر سند چشم انداز ٢٠ ساله ما باید آمار خود در حوزه گردشگری را به ٢٠ میلیون نفر برسانیم.

وی اذعان داشت: در حوزه سلامت گردشگری، در سال جاری کاهش ١٠ درصدی را تجربه کردیم.

جهانگیری بیان کرد: ٥ بیمارستان کشورمان اعتباربخشی بین المللی دارد و این بدان معناست که به لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار داریم و از این تعداد، ٢ بیمارستان ما موفق به کسب بالاترین رتبه در این بخش بوده اند و تقریبا ٣ بیمارستان در دنیا وجود دارد که موفق به کسب چنین رتبه‌ای شده اند.

رئیس انجمن توسعه خدمات گردشگری ایران افزود: این مسئله نشان دهنده این است که به لحاظ کیفی در جایگاه خوبی قرار داریم.

در ادامه برنامه ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین راستا بیان کرد: در ٣٠ سال گذشته بسیاری از پزشکان خارجی در شهر‌های کوچک ما وجود داشتند و برخی از مراکز استانی کشور با پزشک خارجی اداره می‌شد.

وی ادامه داد: در آن سال‌ها مردم ما برای جراحی‌های پیش پا افتاده به خارج از کشور اعزام می‌شدند و شاید بتوان یکی از علل اصلی آن را در درآمد نفتی بالا و ارتباطات بین المللی برشمرد.

حریرچی با بیان اینکه حفظ توریسم درمانی مربوط به سیستم پزشکی است، گفت: حفظ توریسم درمانی یک چهارم و یا یک سوم کل گردشگری حوزه سلامت را تشکیل می‌دهد و کاهش آن تا حدودی به روابط بین الملل و کاهش تزریقاتی که دشمن به کار برده است، مربوط می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: از گنجی که داریم یعنی بیمارستان‌ها و پزشک‌های خوب نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به مسئله رقابت پذیری بسیار مهم است، افزود: به عنوان مثال یک کشور مجاور ما برنامه‌ای دارد که اگر بیمار ویزای درمانی داشته باشد، شرکت هواپیمایی اصلی آن بلیط را با ٣٠ درصد قیمت می‌دهد.

حریرچی ادامه داد: تمام این کار‌ها در حوزه سلامت گردشگری انجام می‌شود، به همین منظور ایران نیز با انجام اقداماتی مهم در این حوزه شرایط را برای رفاه ایرانی فراهم خواهد کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مطرح کردن سخنانی مبنی بر پررنگ بودن نقش دلالان در این حوزه یک سوء تفاهم است، گفت: دلالان با مراکز درمانی کاری ندارند و در این میان برخی مراکز درجه ٢ و ٣ کشور تن به این کار می‌دهند و تقریبا مراکز دولتی ما از این موضوع، بری هستند.

در ادامه برنامه محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارتباط تلفنی بیان کرد: امروزه گردشگری جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد چرا که چرخه اقتصادی آن پویاست.

وی رقابت پذیری را یکی از یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در این حوزه برشمرد و افزود: توجه به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که می‌تواند مشاغلی در حوزه‌های دیگر از جمله صنعت حمل و نقل و هتلداری را فعال کند.

خدایی بیان کرد: اکنون اقداماتی در راستای حذف دلالان در این حوزه در حال انجام است و سعی می‌کنیم گروه‌هایی تشکیل شود تا واسطه غیر مستقیمی در جریان کار نباشد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت تبلیغات در این حوزه اذعان داشت: برندینگ یکی از مسائل اساسی در جذب گردشگران در سراسر دنیاست، اما در کشور ما با توجه به شوایط سیاسی، تا کنون در این حوزه ضعیف عمل شده است.

وی یادآور شد: شناسایی کامل بازار‌های هدف نیز حائز اهمیت است و به بهبود برنامه ریزی‌های کیفی کمک می‌کند علاوه بر این موضوع، آخرین آمار ما در حوزه سلامت گردشگری ٢٧٠ هزار نفر در سال بوده است.

حريرچی قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اکثر کسانی که در گردشگری سلامت به ایران می آیند درآمد اقتصادی بالایی ندارند گفت: هند جراحی قلب را با قیمت2 الی 3 هزار دلار انجام می دهد، این در حالی است که در بخش خصوصی ما این عمل با قیمت10-20 هزار دلار صورت می گیرد که البته این روند جواب نمی دهد، قیمت های بخش خصوصی در برخی موارد بالا است.

 وی با بیان اینکه در خصوص استانداردهای درمان به هیچ وجه چشم پوشی نمی‌کنیم اظهار کرد: قیمت اصلی در محل ارائه خدمت باید رقابت‌پذیر باشد و از طرف دیگر هم باید قیمت های جانبی را کنترل کرد.

 قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هدفمان جذب 3 میلیون گردشگر است عنوان کرد : باید رتبه اول گردشگری سلامت را کسب کنیم که متاسفانه با این هدف فاصله داریم.

 وی با بیان اینکه هر گردشگر سلامت 4 الی 6 هزار دلار هزینه دارد ادامه داد: وظیفه نظام سلامت، آموزش است که این امر صورت گرفت و از سوی دیگر امکانات تکنولوژیک و استانداردهای لازم را تامین کرده ایم.

 حريرچی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری سلامت مهمترین نقص در شرکت های تسهیل‌گر است افزود: باید دلالان را ساماندهی و منافع آنها را از لحاظ اخلاقی و قانونی تامین کرد.

 قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه انحصار با قیمت بالا جواب نمی دهد و باید با قیمت پایین تر رقابت کرد اظهار کرد: شرکت های تسهیل‌گر باید شناسنامه دار شوند و در کشورهای خارجی باید دفتر داشته باشند تا آنها را مورد حمایت مالی قرار دهیم.

 وی با اشاره به اینکه 40 درصد ظرفیت بخش خصوصی در تخت بیمارستانی خالی است گفت: بخش خصوصی باید وارد میدان شود لذا، این بخش باید بازار منطقه را در نظر بگیرد.

 محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه برنامه با اشاره به اینکه رقبای ما از طریق آژانس های کشور های مبدأ اقدام می کنند افزود: باید میان آژانس های کشورهای مبدا و مقصد ارتباط برقرار شود.

 وی با اشاره به اینکه دو و نیم میلیون نفر گردشگر ورودی در حوزه زیارت داریم خاطرنشان کرد: باید جذب توریست به درستی صورت بگیرد.

 معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: یکی از اشتباهات این است که بر روی آژانس های داخلی متمرکز شده بودیم این در حالی است که باید بر روی آژانس های مبدأ متمرکز شویم.

 وی ادامه داد: از کشورهای رقیبان مرتب آنالیز قیمت را کامل می گیریم که بدانیم در کدام بخش هزینه های ما نسبت به رقبا بیشتر است .

 خدایی با اشاره به بحث ویزای6 ماهه گفت: این ویزا برای این است که گردشگر سلامت در زمان های مورد نیاز مثلا چکاپ بتواند وارد ایران شود، باید شاهد رشد اساسی در گردشگری سلامت باشیم.

 جهانگیری در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری قیمت به صورت رقابتی است افزود: ساماندهی دلالان اولویت اول ما است ، که باید در این خصوص در سطح ملی اجتماع داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه در کشورهای رقیب 50 تا 70 درصد هزینه های مارکيتينگ را دولت کمک می کند گفت: بحث گردشگری سلامت مربوط به بخش خصوصی می شود باید به این بخش اجازه داد تا فعالیت هایش را منصفانه انجام دهد.

 انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.