سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

لزوم جایگزینی سوخت CNG با بنزین

گاز طبیعی فشرده یا CNG سوختی مقرون به صرفه ،ایمن و پاک در مقایسه با سوخت های فسیلی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛   حفظ محیط زیست پاسخ به یکی از نیازهای امروز جامعه برای نگهداری بیش‌تر از محیط زیست و رعایت حقوق عمومی است و تخریب محیط زیست معلول استفاده‏ های غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسان هاست.

انسان به عنوان اشرف مخلوقات و جانشین خداوند بر روی زمین، حق دارد از نعمت های الهی استفاده کند؛ اما این استفاده نباید آن چنان باشد که حق دیگران در بهره ‏برداری از این نعمت الهی در خطر قرار گیرد. 
با نگاهی به وضعیت فعلی محیط زیست، در می‏ یابیم که انسان ها در بهره ‏برداری از طبیعت و محیط زیست به مسؤولیت خود در حفظ و حراست از آن به درستی عمل نکرده ‏اند، شاهد این سخن مربوط به بحران عظیمی است که محیط زیست دچار آن شده است.

تخریب و نابودی روز افزون جنگل ها و مراتع، نابودی گونه‏ های نادر گیاهی و جانوری، آلودگی آب، خاک و هوا،مصرف روز افزون سوخت های فسیلی، استفاده بی‏ رویه از سموم دفع آفات نباتی و ده‏ها عامل آلوده‏ کننده دیگر که نام بردن از آن‌ها فقط بر تلخ کامی و ناراحتی انسان می‏ افزاید، گویای این واقعیت مهم است که بشر در داد و ستد خود با محیط زیست، راه خطرناک و مهلکی را در پیش گرفته که نتیجه آن چیزی جز به خطر افتادن سلامت و حیات  انسان و دیگر موجودات  نخواهد بود. 

هوا يكي از پنج عنصر اصلي براي ادامه حيات انسان است، معمولاً انسان مي تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و مدت 5 روز بدون آب زنده بماند ، اما نمي تواند بدون هوا حتي 5 دقيقه زنده بماند. 
باتوجه به گسترش شهرها و افزايش منابع آلاينده هوا ، هواي اكثر شهرهاي بزرگ و صنعتي آلوده مي باشد و با توجه به خطراتي كه اين آلودگي براي سلامت افراد ساكن در مناطق آلوده دارد شناخت و آگاهي نسبت به جوانب مختلف اين مسئله از اهميت بسزايي برخوردار است .

مسأله آلودگی هوا یکی از مهمترین و حادترین مسائل ناشی از تمدن انسانی در جهان امروز به شمار می رود چرا که از اعماق چند هزار متری زمین گرفته تا معادن و چرخه و سیستم حیات را مورد تهدید قرار داده است.

اواخر آذرماه سال جاری نفس ارومیه همزمان با چند کلانشهر دیگر به شماره افتاد،از این رو آلودگی هوا نکته قابل توجهی جهت بررسی عوامل موثر در مقوله آلودگی هوا شد.

اگرچه عواملی همچون فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل شهری،جنگل زدایی و کمبود فضای سبز،رشد و توسعه بی رویه فضای شهری،دود ناشی از کارخانجات و واحدهای صنعتی، وارونگی دما، تردد بی رویه و غیر ضروری وسایل  نقلیه موتوری  در معابر شهری و حتی دود ناشی از سیگار به عنوان متهمین مربوط به پرونده آلودگی  اخیر هوا شناسایی شدند اما در این میان نگاه برخی افراد هم معطوف به کیفیت سوخت مصرفی خودروها بود،لذا آلودگی هوا بهانه ای شد تا مقوله استاندارد سازی سوخت مصرفی خودروها را مورد بررسی قرار داده و با گاز طبیعی فشرده بیشتر آشنا شویم.

گاز طبیعی فشرده چیست؟

گاز طبیعی فشرده یا سی‌ ان‌ جی سوختی است که عمدتا به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌رود.

سی ان جی چه مزایایی دارد؟

سی ‌ان ‌جی نسبت به بنزین، گازوئیل و گاز مایع آلودگی کمتری ایجاد می‌کند و همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبک تر است و به سرعت پراکنده می‌شود .

سی ‌ان‌ جی هم در خودروهای بنزین‌سوز که موتور آنها برای استفاده از سی‌ ان‌ جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور اختصاصی سی ‌ان ‌جی سوز ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود  لذا تمامی خودروها از خودروهای کوچک مثل انواع تاکسی های شهری  گرفته تا خودروهای بزرگ تر مثل اتوبوس های مدرسه از سوخت گاز طبیعی بهره می برند.

احمد مجرد مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  گفت:در سطح شهر ارومیه 278 باب جایگاه  عرضه سوخت مایع و سی ان جی داریم که از این تعداد 114 جایگاه مربوط به سوخت سی ان جی و 164  جایگاه مربوط به بنزین است.

وی افزود:روزانه حدود 1 میلیون و 800 هزار لیتر بنزین و 1 میلیون و 450 هزار معادل لیتر سی ان جی  در سطح شهر ارومیه  مصرف می شود و 56 درصد از مصرف سوخت خودروهای  شهرستان ارومیه  سی ان جی بوده  و استان آذربایجان غربی نیز پنجمین استان در کل کشور  از نظر مصرف سی ان جی می باشد.

مجرد با اشاره به کیفیت بنزین مصرفی خودروها در ارومیه گفت:بنزینی که در سطح شهر ارومیه توزیع می گردد  بنزین معمولی و کاملا استاندارد می باشد و چنانچه بنزین وارداتی استانداردهای لازم را نداشته باشد ازسوی سازمان استاندارد و  وزارت نفت کشور اجازه  توزیع آن  داده نمی شود.

وی ضمن  اشاره به شاخص استاندارد های بنزین گفت:بنزینی که در جایگاه های سوخت عرضه می شوند، یا در پالایشگاه های داخلی تولید می شوند و یا وارداتی هستند که منبع تامین بنزین شهر ارومیه پالایشگاه تبریز است و تمامی استاندارد هایی که بنزین معمولی بایستی داشته باشد را داراست.

مجرد ظرفیت انبارهای نفت استان را معادل 420 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود:از ابتدای سال جاری 8 الی 10 میلیون لیتر بنزین به استان آذربایجان غربی وارد شده است.

وی تصریح کرد:بر اساس تعهداتی که دولت و وزارت نفت  مبنی بر بهینه سازی و تبدیل و توسعه جایگاه های سی ان جی تعیین کرده اند، حتی یک گام فراتر از شاخص استاندارد هستیم و56  درصد  مصرف سوخت خودروهای شهر ارومیه مربوط به گاز طبیعی فشرده یا همان سی ان جی است که سوختی ایمن و مقرون به صرفه بوده  و عامل مهمی در جهت کاهش آلودگی هوا محسوب می شود.

گزارش از مهسا محسنی

انتهای پیام/م

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.