سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ربیعی در صحن علنی:

صندوق‌های بازنشستگی یکی از ابر چالش‌های دولت‌هاست/منابع ناپایدار صندوق تامین اجتماعی وضع ناخوشایندی دارد

وزیر کار گفت: یکی از ابر چالش‌های نظام‌های سیاسی و دولت‌ها صندوق‌های بازنشستگی است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که جهت پاسخ به سوال حسن کامران نماینده مردم اصفهان مبنی بر علت عدم اجرای کارفرمایان کشاورزان، عدم پرداخت حقوق همسر متوفیان سنوات قبل و عزل و نصبها به مجلس  آمده بود، اظهار کرد: بنده خوشحالم که مجدداَ فرصتی فراهم شد که به مجلس بیایم و در میان پاسخ به سوال نمایندگان مسائل مهمی چون مشکلات سازمان تامین اجتماعی را هم بیان کنم.

 وی متذکر شد: حدود یک ماه گذشته جلسه غیر‌علنی بنا به نظر رئیس مجلس و مرکز پژوهش‌ها با حضور بنده برگزار شد، در آن جلسه گزارشی از بحران‌ها و مشکلات سازمان اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی ارائه کردم.

 ربیعی با تاکید بر اینکه یکی از ابرچالش‌ها برای نظام‌های سیاسی و دولت‌ها صندوق‌های بازنشستگی است، تصریح کرد: از 18 صندوق بازنشستگی فقط یک صندوق داریم که می‌توانیم آن را پایدار و اصلاح کنیم تا بتواند به وظایفش ادامه دهد.

 وی با اشاره به اینکه صندوق فولاد و صندوق‌های دیگری که کارکنانشان گاهی جلوی مجلس تجمع می‌کنند، تنها بخش بسیار کوچکی از صندوق‌های ما هستند، اظهار کرد: پایداری صندوق تامین اجتماعی مسئله‌ای بسیار مهم است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: وقتی ما از نظام چند لایه صحبت می‌کنیم، باید به این مسئله توجه کنیم که نمی‌توانیم به بهای اینکه می‌خواهیم به لایه‌های پایین اجتماعی برسیم، این امر را به لایه دوم و آن لایه دوم را هم به سقوط بکشیم.

 ربیعی با تاکید بر اینکه با منابع ناپایدار صندوق تامین اجتماعی وضع ناخوشایندی دارد، گفت: صندوق بیمه‌ای با صندوق حمایتی را باید از هم تفکیک کنیم و بنابراین در پیشنهاداتم در اصلاح ساختار صندوق‌ها بیان کردم که باید به سمت چهار صندوقه شدن حرکت کنیم و به دنبال آن هستیم که یک صندوق را برای لایه‌های حمایتی قرار دهیم.

 وی با بیان اینکه ما می‌توانیم هر کسی را به 20 سال کار بازنشسته کنیم، اظهار کرد: این مسئله می‌تواند تصمیم نظام، دولت، مجلس و یا هر نهاد دیگری باشد اما نباید به گونه‌ای باشد که این افراد سر سفره دیگران بنشینند و این مسئله به این معناست که امروز از مستمری ناچیز کارگران تعهدات جدیدی ایجاد کنیم.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کل منابع سازمان تامین اجتماعی در سال 96 باید 80 هزار میلیارد تومان باشد، ادامه داد: 58 هزار میلیارد تومان آن از وصول است و 20 هزار میلیارد تومان از همین تعهدات است که هیچ‌گاه به دست ما نمی‌رسد.

 ربیعی با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع منابع و مصارف باهم هم‌خوانی ندارد، افزود: برای مثال برای رانندگان، باربران و خادمان مساجد اعتبار 637 میلیارد تومان در نظر گرفته شده اما بار مالی آنها سالانه 1200 میلیارد تومان است.

ربیعی با بیان اینکه قالیبافان هم بار مالی ۱۳۰۰ میلیاردی داردند، اما اعتباری که دیده شده یک دوم این بار مالی هم نیست، گفت: معافیت سهم بیمه کارفرمایان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد، اما مبلغ دیده شده بسیار اندک است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در مورد اقشار خاص، چون کارگران ساختمانی هم باید گفت که از دو میلیون نفر، بار مالی سه هزار میلیاردی دارند.

وی با تاکید براینکه باید منابع را پایدار کنیم، اظهار کرد: ما با این منابع موظف هستیم که به تعهدات عمل کنیم، صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی هم بر اساس قانون موظفند در صورت تامین منابع، تعهدات را اجرا کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.