سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنگ خطر افزایش متان منتشره در جو به صدا درآمد

افزایش میزان متان منتشره در جو زمین نگرانی محققان نروژی را برانگیخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، انتشار همیشگی گاز گلخانه‌ای متان نگرانی محققان هواشناسی نروژ را برانگیخته است. این محققان باور دارند تاثیرات متان از تاثیرات کربن دی‌اکسید بر گرمایش جهانی هم فراتر خواهد رفت.

توجه به گاز کربن دی اکسید به عنوان عاملی خطرناک برای تغییرات آب و هوایی به حدی زیاد بوده که گازهای گلخانه‌ای دیگر از جمله متان نادیده گرفته شده‌اند. آژانس محیط زیست نروژ مطالعه جدیدی را انجام داده که نشان می‌دهد میزان بی سابقه ای از متان در جو زمین جمع شده که ممکن است عواقب بسیار زیادی داشته باشد.

براساس این مطالعه قدرت متان برای جذب گرمای خورشید 25 درصد از آنچه پیش از این تصور می‌شد، بیشتر است. در نتیجه توجه به این گاز گلخانه‌ای بسیار مهم و جدی است.

یکی از این محققان می‌گوید: «ما شاهد افزایش سالانه این گاز هستیم اما دلیل آن را نمی‌دانیم. ما نمی دانیم این گاز نتیجه فعالیت‌های انسانی است یا تغییرات آب و هوایی».

تغییرات آب و هوایی به گرم شدن هوا، ایجاد تالاب‌ها و انتشار گاز متان منجر می‌شود. در کنار اینها صنعت نفت و گاز، زمین های دفن زباله و مزارع برنج باعث انتشار گاز متان می‌شود. آمارها نشان می‌دهد بیشترین گاز متان در نروژ از کشاورزی و دفن زباله تولید می‌شود. متان پس از کربن دی اکسید دومین گاز گلخانه ای است که به دلیل فعالیت‌های انسانی در جو منتشر می‌شود. منابع طبیعی فقط 40 درصد متان تولید شده سالانه را به خود اختصاص می‌دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.