سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حذف وعده شام در رشد و متابوليسم بدن تاثير منفي دارد

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: حذف وعده شام در رژيم غذايي روزانه موجب تاثير منفي در رشد و متابوليسم بدن مي شود.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محمد صفريان، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد  با اشاره به اينکه برخي از افراد براي کاهش وزن خود اقدام به حذف وعده شام مي کنند، گفت: اين عمل موجب کاهش زياد کالري در يک محدوده زماني طولاني ، اختلال در متابوليسم بدن و فعال شدن مکانيزم صرفه جويي در بدن مي شود.

وي با بيان اينکه رعايت نظم و تناسب زماني در زمان صرف وعده هاي غذايي از اصول مهم تغذيه سالم به شمار مي رود اظهار داشت: حذف وعده شام در طولاني مدت موجب اثر معکوس در تناسب اندام و در نتيجه اضافه وزن مي شود.

استاديار گروه بيوشيمي و تغذيه دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: به ياد داشته باشيم که حذف هر وعده غذايي ( به خصوص وعده هاي اصلي) ناخودآگاه با جبران آن در ساير وعده ها همراه خواهد بود. به عنوان مثال کساني که شام نمي خورند، معمولاً مقدار مصرف خود را در ناهار، عصرانه و يا صبحانه روز بعد افزايش مي دهند و در بعضي موارد نيز به خاطر گرسنگي تمايل به خوردن تنقلات پرکالري مانند شيريني، شکلات، بستني در اين افراد افزايش يافته که خود زمينه ايجاد اضافه وزن يا چاقي را فراهم مي کند.

دکتر محمد صفريان با اشاره به اينکه از زمان صرف وعده ناهار تا صبح فردا زمان طولاني است و حذف وعده شام افت شديد قند خون در ساعات پاياني شب را به همراه دارد گفت : افت قند خون در ساعات پاياني شب موجب کاهش عمق خواب ، ايجاد اختلال در شادابي و سرعت بخشيدن به روند پيري مي شود .

وي افزود: همچنين حذف وعده غذايي شام در کودکان و نوجوانان موجب ايجاد اختلال در رشد مي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: توصيه مي شود در اين وعده بيشتر از غذاهاي سبک سرشار از کربوهيدرات و پروتئين استفاده شود و بين وعده شام تا زمان خواب حداقل 2 ساعت فاصله وجود داشته باشد./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.