سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزئیات بودجه سال ۹۷ آموزش و پرورش/ رشد ۲۰درصدی سرانه دانش آموزی از سال آینده

معاون توسعه و پیشتیبانی وزارت آموزش و پرورش جزئیات بودجه سال آینده این وزراتخانه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی الهیار در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر امروز برگزار شد، عنوان کرد: معاونت ور چهار حوزه اصلی فعالیت می کند که یک حوزه آن به بودجه، قسمت بعدی به ساختار، رفاه اجتماعی و قسمت بعدی به در واقع معاونت توسعه و پیشتیبانی واسط بین آموزش و پرورش و دستگاه های بیرونی برای بودجه ریزی و نظارت مالی است.

وی ادامه داد: ما امانتدار منابع فرهنگیان است تا در جهت صرفه فرهنگیان این مساله انجام شود و در برنامه پیش بینی شده جمع بندی وضعیت امسال، اقدامات لازم برای سال ۹۷ و افق تحولی پیش رو را با ارتقای بهره وری برای ترسیم آینده مناسبی ترسیم کنیم.

معاونت توسعه و پیشتیبانی یا اشاره به اینکه وزرات آموزش و پرورش دارای مشکلات بسیاری است و ناشی از کسری منابع مالی بوده، گفت: کسری فعلی معلول علت هایی است که از جمله آن تمرکز بالا است.

الهیار بیان کرد: رفع مشکل دیرینه مالی نیازمند نگاه علمی و شناخت دلیل علت ها است و باید روی آنها متمرکز شویم و تا زمانی که ساختار، نیروی انسانی و منابع مالی را به عنوان یک مثلث نبینم، رسوب مشکلات برای ما بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: تلاش می کنیم منابع مالی بیشتر شود و با نگاه بهره ورانه کارها را انجام دهیم که تمرکز زدایی، حرکت از ستاد به استان‌ها اهمیت دارد.

معاون توسعه و پیشتیبانی گفت: مدرسه به عنوان اصلی‌ترین واحد آموزش و پرورش است که در برنامه‌ای میان مدت باید به آن برسیم و مدیریت مبتنی بر مدرسه از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزایش و ارتقای بهره وری از دیگر موارد بوده که نگاه ما کم مصرف کردن نیست و در نهایت محاسبه قیمت تمام شده آموزش پرورشی مبنای ورود قیمت ها باشد که به قیمت های اصلاحی دست می یابیم.

وی افزود: از تمامی فرهنگیان و دانشگاهیان و صاحب‌نظران در خواست داریم به حل مشکلات دیرینه آموزش و پرورش کمک کنند.

الهیار در مورد لایحه بودجه ۹۷گفت: متاسفانه وقتی لایحه بودجه ارائه می شود تفاسیر متعددی از آن حاصل می‌شود،  بودجه سال آینده که از بودجه عمومی و کل کشور متشکل است از رشد ۶ و نیم درصدی برخورد بوده همچنین اعتبارات هرینه از ۸/۹درصد افزایش یافت.

استفاده حداکثری از ظرفیت افزایش بودجه آموزش و پرورش

اللهیار تصریح کرد:‌ در بودجه 97 آنچه اعتبارات هزینه‌ای را تشکیل داده از رشد 13.3 درصدی برخوردار بوده و سعی کردیم در بودجه پیشنهادی از تمامی ظرفیت‌ها برای افزایش بودجه آموزش و پرورش استفاده کنیم.

 وی افزود: در تبصره 4 بند و، از صندوق توسعه ملی 3520 میلیارد تومان برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده تا پاداش پایان خدمت فرهنگیان واریز شود.

 اللهیار تصریح کرد: 5600 میلیارد تومان به ازاء بند "ه" آموزش و پرورش به این وزارت خانه تعلق گرفته است.

 معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه، بخش هزینه‌ای جزء اعتبارات ملی آموزش و پرورش است، گفت: سرانه دانش‌آموزی، هزینه، ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، توسعه آموزش‌های پیش دبستانی، مسئله سلامت و تربیت بدنی، هزینه مدارس خارج از کشور و مواردی‌ از این قبیل رشد 3 برابری داشته و از سال 96 که 1126 میلیارد تومان بوده به 3312 میلیارد تومان رسیده است.

 اللهیار گفت: سرانه مدارس رشد 20 درصدی، مسئله تربیت بدنی و سلامت رشد 33 درصدی، توسعه پیش دبستانی رشد 34 درصدی، بهبود تغذیه شبانه روزی‌ها و سرویس ایاب و ذهاب رشد 140 درصد، هزینه مدارس خارج از کشور رشد 50 درصدی داشته است، همچنین سعی کردیم شکل اداره مدارس خارج از کشور اصلاح و آن را به صورت مشارکت بین بخشی و با برقراری کیفیت آموزشی بیشتر تبدیل کنیم. 

معاون توسعه و پشتیبانی گفت: در لایحه سال 97، 2 ردیف بودجه‌ای جداگانه در نظر گرفتیم که شامل بحث خرید خدمات آموزشی با 300 میلیارد تومان اعتبار و کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان با توجه به ماده 85 برنامه ششم توسعه است.

 اللهیار تصریح کرد: یکی از مواردی‌ که در بحث بودجه‌ریزی به اشتباه تصریح می‌شود، تخفیف 99 درصد اعتبارات به هزینه پرسنلی است در حالیکه از 94 درصد هزینه‌های آموزش و پرورش استانی 98 درصد به اعتبارات پرسنلی اختصاص می‌یابد.

افزایش بودجه 33 هزار میلیاردی اعتبارات استانی  آموزش و پرورش

 معاون توسعه و پشتیبانی افزود: در بودجه سال 97 اعتبارات استانی از جدول 7 به جدول 10 منتقل شده و 33 هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

 وی بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع در تنظیم لایحه ساز و کار خاصی در نظر گرفته می‌شود و بر همین اساس 85 درصد اعتبارات در زمان تنظیم لایحه، 110 درصد در زمان اجرا و 5 درصد از محل سر جمع سال بعد در نظر گرفته می‌شود که با توجه به این مسئله بودجه سال 97، 36 هزار میلیارد بوده و تا پایان سال 3 هزار میلیارد دیگر به آن افزوده می‌شود.

 اللهیار بیان کرد: بودجه در نظر گرفته شده وضعیت آرمانی مالی و مسائلی همچون شیر مدارس، اعتبارات رفاهی، اجرای احکام برنامه ششم و زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت بودجه را باید با رایزنی مجلس افزایش دهیم.

پرداخت باقی مانده معوقات معلمان خارج از کشور 

‎معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد پرداخت معوقات معلمان خارج از کشور بیان کرد: علت سوءتدبیر در 6 ماهه اول سال جاری این است که به جای پرداخت مالی معلمان خارج از کشور، در 6 ماه گذشته، تنها پرداختی مربوط به 2 ماه آنها اعمال شد؛ در نتیجه تخصیصی را دریافت کرده‌ایم که دو مرحله از سه مرحله آن را به انجام رسانده‌ایم و تا آخر هفته آینده، پرداختی‌های مربوط تا پایان شهریور را تسویه می‌کنیم و با تخصیص آذرماه نیز مطالبات آنها تا پایان آذرماه تسویه می‌شود.

 الهیار در خصوص اینکه «آیا با استانی شدن بودجه آموزش و پرورش مشکلاتی در روند تخصیص منابع ایجاد می‌شود»، گفت: در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند علاوه بر این بودجه، از بودجه استانی نیز استفاده کنند و جای نگرانی وجود ندارد؛ ضمن اینکه شورای آموزش و پرورش استان نیز حق کاهش بودجه را در این خصوص ندارد.

معوقات سال 95 آموزش و پرورش تا خرداد 97 پرداخت می‌شود

معاون توسعه و پیشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد حل مشکل معوقات بیان کرد: آن چه در سال 95 باقیمانده حق‌التدریس فروردین ماه تا خرداد ماه 96 و دیگر حق‌الزحمه امتحانات سال گذشته بود، مبلغی بین 170 تا 180 میلیارد تومان است که تا اسفندماه پرداخت می‌کنیم؛ همچنین پیش‌بینی می‌کنیم میزان معوقاتی که در سال 95 به سال 96 رسیده است حدود 380 میلیارد تومان باشد که برنامه‌ریزی کردیم تا خرداد سال 97 پرداخت کنیم.

الهیار تصریح کرد: بحث تغییر کاربری مطرح است؛ چرا که برخی املاک مازاد وجود دارد و قانون گفته است برای تبدیل این املاک به نحو احسن، اجازه چنین کاری را دارید؛ در نتیجه آیین‌نامه اجرایی آن که صرفاً مربوط به املاک مازاد است، پیش‌بینی خواهد شد.

دوره‌های جبراین برای جلوگیری از برای  خسارات مالی تعطیلی آلودگی هوا

وی به موضوع خسارات مالی ناشی از تعطیلی به دلیل آلودگی هوا اشاره و گفت: باید جبران ساعات آموزشی صورت گیرد ضمن اینکه بار مالی زمانی است که تعطیلات دوره طولانی داشته باشد و به دلیل اینکه تعطیلات قابل کنترل بوده و قابل جبران است، با انجام چند دوره جبرانی، این موضوع رفع می‌شود.

معاون توسعه و پیشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد آزمون استخدامی بیان کرد: سال جاری 8 هزار و 200 ردیف استخدامی دادند که آزمون آن برگزار شد؛ بخشی از نیروها جذب شده و بخشی به صورت ردیف خالی داریم که باید این تعداد را به تعداد مجوز آزمون آتی اضافه کنیم؛ ضمن اینکه زمان قطعی برگزاری آزمون استخدامی نیز بعد از رایزنی‌های لازم اعلام می‌شود.

الهیار در خصوص کیفیت آموزشی مدارس دولتی افزود: قصد داریم با الگویی از اقتصاد مدرسه، کیفیت در آن را بالا ببریم، اما نه اینکه برای مثال بوفه مدارس را اجاره دهیم، من با این موضوع مخالف هستم و این شکل درآمدزایی مغایر با آموزش و پرورش است.

هزینه 5 هزار میلیارد تومانی خانواده‌ها برای کلاس‌های آموزشی

وی تصریح کرد: می‌توانیم با تمرکز به کیفیت مدارس، رونق مراکز آموزشی را دنبال کنیم، ضمن اینکه براساس مرکز آمار ایران، خانوارهای ایرانی در سال 95 به غیر از شهریه مدارس غیردولتی 5 هزار میلیارد تومان در آموزش و پرورش هزینه کردند.

بلاتکلیفی در اعلام قیمت مصوب شیر مدارس

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد شیر مدارس گفت: تا این لحظه قیمت مصوب شیر به ما اعلام نشده است، ضمن اینکه اعتبار سال جاری مربوط به شیر مدارس ابلاغ نشده و تا زمانی که اعتبار لازم را دریافت نکنیم، قادر به بستن قرارداد با شرکت‌های مربوطه نیستیم.

الهیار به بیمه معلمان اشاره داشته و یادآور شد: برای تعهدات مربوط به سال 96 و ادامه آن در سال 97 سعی کردیم در قراردادها سهم فرهنگیان با حداقل افزایش همراه باشد و در جاهایی که مورد نیاز فرهنگیان است، تعهدات را بالا ببریم، اما شکل بیمه فعلی مورد رضایت ما نیست و برای سال‌های آینده شکل جدیدی از بیمه تکمیلی را ارائه می‌دهیم.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.