سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خشکی بلای جان ۸۰ هزار هکتار جنگل کهگیلویه و بویراحمد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت :که ۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان در سال‌های اخیر دچار خشکیدگی شده است و امکان افزایش آن تا ۱۰۰ هزار هکتار وجود دارد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  گودرز  باقری فرد اظهار داشت: درختان بلوط این مناطق پنج تا 70 درصد دچار خشکیدگی شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیماری خشکیدگی یکی از تهدیدهای جنگل های بلوط منطقه است گفت: در صورت مساعد نشدن آب و هوا و کاهش بارندگی‌ها و رطوبت، سطح این میزان خشکیدگی به 100 هزار هکتار خواهد رسید.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از 874 هزار هکتار جنگل دارد که از این میزان 90 درصد گونه بلوط است.

وی با بیان اینکه برداشت بذردر جنگل های بلوط غیرقانونی است افزود: کاهش توان اکولوژیک و افزایش تخریب اکوسیستم جنگل و مرتع و فقر بانک بذر و خاک و فرسایش ژنتیکی زاد آوری جنگل از پیامدهای جمع آوری بی رویه بذر بلوط است.

باقری فرد تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و رطوبت را از مهمترین دلایل پدیده خشکیدگی درختان بلوط اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ازجمله عوامل تهدید کننده سلامت جنگل‌هاست.

وی بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان در باشت ، شهرستان لنده و کوه خاییزدر کهگیلویه است.
باقری فرد افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود. به گفته وی کاهش بارندگی مهم‌ترین عامل به وجود آمدن خشکیدگی درختان بلوط است.

انتهای پیام/س

خشک شدن درختان بلوط

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.