سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

برگزاری نشست کتاب خوان ویژه طلاب مدرسه علمیه فاطمه زهرا (س)

نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب پژوهشگربا همکاری معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران و اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛  نرگس بهشتی، معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم با اشاره به حضور طلاب جوان پژوهشگر در عرصه های پژوهشی، گفت: پژوهش زمینه ساز رشد علمی و اجتماعی و فرهنگی یک کشور است.


وی تصریح کرد: برای خلق یک اثر پژوهشی و علمی آن هم با توجه به نیازهای جامعه، نخستین گام، مطالعه و مراجعه به کتابهای کاربردی و مفیدی است که حاصل تحقیق سالها عمر پژوهشگران نخبه و ....است که این بستر را برای دیگران فراهم کرده اند.
بهشتی عنوان کرد: برگزاری نشست های فرهنگی کتاب خوان و به اشتراک گذاری کتابهای خوانده شده می تواند از عوامل موفقیت طلاب علاقمند به امر پژوهش باشد، چرا که معرفی کتاب زمینه یک تحقیق علمی و تولید علم را بوجود می آورد.
وی اظهار داشت: امید است با تبلیغ و ترویج کتاب به ویژه از سوی طلبه های جوان و محقق، شاهد افزایش سرانه مطالعه مفید در کشور باشیم.


همچنین در این نشست مریم سعادتمند از طلاب سطح ۲ حوزه با معرفی کتاب «حجاب» اثر مرتضی مطهری، اظهار داشت: شهید مطهری به صورت علمی و مستدل به فلسفه حجاب پرداخته و به انحراف‏ های عملی فراوانی که در زمینه حجاب به وجود آمده و باعث سواستفاده و سوءبرداشت برخی افراد ناپاک شده، در ۵ بخش به خوبی اشاره کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بخش اول کتاب، تاریخچه حجاب در قوم یهود، ایران باستان، جاهلیت عرب و هند را مورد بررسی قرار داده و در بخش دوم، علت پیدا شدن حجاب در میان اقوام و ملل گوناگون و نظریات متنوع در این باره را مطرح نموده است.
سعادتمند یادآور شد: شهید مطهری در این کتاب مسائلی همچون ریاضت و رهبانیت، عدم امنیت، استثمار زن، حسادت مرد و ....را نقد کرده است.


وی گفت: در بخش سوم نیز به تبیین فلسفه پوشش در اسلام از ابعاد و جوانب مختلف پرداخته و در بخش چهارم به ایرادها و اشکال‌هایی که بر اصل حجاب و پوشش از سوی مخالفان حجاب گرفته می‌شود پاسخ‌های مستدل و منطقی داده است.
این طلبه سطح دو حوزه علمیه متذکر شد: این کتاب نقش اساسی در خنثی کردن سیاست ترویج بی‌حجابی رژیم پهلوی و ایجاد موج گرایش به حجاب به خصوص در میان اقشار متجدد و دانشگاهی جامعه در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی داشته است.
وی در پایان گفت: لزوم پوشیدگی زنان در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی می باشد که در قرآن کریم به آن اشاره شده و تاکید بر پوشیدن زن از مرد بیگانه می کند.


همچنین ساره بامیر از دیگر طلاب سطح ۲ حوزه علمیه ضمن معرفی کتاب «بهشت نوجوانان» نوشته اسدا..محمدی نیا بیان کرد: این کتاب شامل بیست فصل می باشد و تاکنون چاپ آن از سی نیز گذشته است.


وی گفت: نویسنده در کتاب «بهشت نوجوانان» به پرسش‌هایی درباره حقوق زن، حجاب، آثار و فواید حجاب، ضررها و زیان‌های بد حجابی، وظایف متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر، پاسخ داده است.


در ادامه نسرین سهرابی طلبه حوزه علمیه مدرسه فاطمه الزهرا"س" با معرفی کتاب «۴۰ عارف وارسته» نوشته جابر رضوانی اظهار داشت: این کتاب در باره سرگذشت عالمان, عرفان و مجتهدان نگارش شده و به معرفی کوتاه از شرح حالات و زندگانی چهل تن از عالمان شیعی پرداخته است.


وی گفت: در کتاب «۴۰ عارف وارسته» به صورت اجمالی ابعادی از شخصیت علمی و معنوی برخی از علمای معاصر شیعه مانند سیدمحمدحسین طباطبایی، سیدرضا بهاءالدینی، سیدعلی شوشتری، حسنعلی نخودکی، سیدحسن مسقطی، ملاآقاجان زنجانی، محمدجواد انصاری همدانی، محمدحسن مولوی قندهاری، محمدحسن الهی طباطبایی، میرزاجواد ملکی تبریزی، حسنعلی نجابت شیرازی و سید احمدکربلایی مورد بررسی قرار گرفته است.


همچنین آرزو شم آبادی از دیگر طلاب حوزه علمیه مدرسه فاطمه الزهرا"س"، کتاب «منتهی الآمال» شیخ عباس قمی را معرفی کرد و افزود: این کتاب فارسی درباره زندگی چهارده معصوم (ع) با بهره مندی از منابع پرشمار سخن گفته است.
وی گفت: کتاب «منتهی الآمال» چهارده باب و هر باب آن فصولی دارد که به ترتیب از احوال شخصی، مناقب و فضائل، حوادث خاص مربوط به هر امام، فرزندان و خانواده، روات و اصحاب سخن پرداخته است.
این طلبه سطح ۲ حوزه علمیه یادآور شد: «منتهی الآمال» از کتاب های مشهور میان شیعیانبه شمار می‌رود که به عربی نیز ترجمه شده است.


مریم خورشیدوند نیز از طلاب سطح ۲ حوزه علمیه قم با معرفی کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» نوشته شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: این کتاب شامل یازده بخش است که موضوعاتی مانند خواستگاری و نامزدی، ازدواج موقت، زن و استقلال اجتماعی، مهر و نفقه، مسئله ارث، حق طلاق و تعدد زوجات را با بهره مندی از مسائل فقهی و حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، برخی دیگر از بخش های کتاب، به موضوعاتی می پردازد که باید آن ها را از سنخ مبانی نظری تحلیل استاد مطهری از نظام حقوق زن در اسلام دانست.


خورشیدوند گفت: اسلام و تجدد زندگی، مقام انسانی زن از نظر قرآن، مبانی طبیعی حقوق خانوادگی و تفاوت های زن و مرد از دیگر عناوینی است که به آن اشاره شده است.


گفتنی است در این نشست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم از طلاب پژوهشگر و ارائه دهنده کتاب، تقدیر کرد.

انتهای پیام/ت

اشتراک گذاری کتب خوانده شده یکی از عوامل موفقیت طلاب پژوهشگر است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.