سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه های دامپزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری های طیور

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: با آغاز ورود پرندگان مهاجر به کشور و احتمال انتقال بیماری های طیور از این پرندگان به طیور بومی وجود دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  علیرضا حیدری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه   با اشاره به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری های طیور و امکان انتقال آن به انسان گفت: با آغاز ورود پرندگان مهاجر به کشور و احتمال انتقال بیماری های طیور از این پرندگان به طیور بومی، لازم است شهروندان با رعایت برخی اصول بهداشتی خود را از درگیری با این بیماری در امان نگه دارند.

وی در ادامه به شهروندان توصیه کرد که از خرید طیور بومی که توسط وانت بارهای دوره گرد و یا در محل های عرضه اطراف شهرها به فروش می رسند جدا خود داری کرده و مرغ مصرفی خود را از فروشگاه های مجاز که گوشت مرغ را بصورت بسته بندی در کشتارگاه صنعتی و تحت نظر دامپزشکی عرضه می نمایند تهیه کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: پرورش دهندگان طیور بومی ساکن روستاها نیز از آزاد بودن طیور خود و از ارتباط با پرندگان وحشی خودداری کرده و طیور بومی خود با ایجاد فنس در اطراف مکان پرورش آنها از پرندگان وحشی جدا کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه توصیه هایی هم برای واحدهای صنعتی پرورش طیور داشت از جمله اینکه قبل از ورود جوجه یک روزه، سالن ها ضدعفونی و آماده شود و همچنین قبل از جوجه ریزی از بهداشتی بودن محل پرورش با تایید دامپزشکی اطمینان حاصل گردد.

 حیدری ادامه داد: واحدهای صنعتی پرورش طیور باید برای هر دوره جوجه ریزی از دامپزشکی محل، مجوز لازم را با کد رهگیری اخذ نمایند و قبل از خرید جوجه یک روزه از سلامت گله مادر با راهنمایی گرفتن از ادارات دامپزشکی و اتحادیه های مرغداری اطمینان حاصل کنند.

وی یادآور شد: واحدهای صنعتی لازم است که هنگام خرید جوجه یک روزه گواهی سلامت و مجوز بهداشتی آن را از دامپزشک محل خریداری، تحویل گرفته و جهت سلامت گله آب مورد استفاده مرغداری را سالی یکبار آزمایش و آنالیز کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر خودداری واحدهای صنعتی از قرض گرفتن لوازم مورد نیاز از سایر مرغداریها، بیان داشت: حتما دان مورد نیاز مرغداری را از محل مطمئن و غیرآلوده خریداری و از خریدن دان سایر مرغداری ها خودداری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: از کیسه های خالی دوره های قبل برای حمل و نقل مواد غذایی خود داری شود و محل ذخیره و انبار دان باید کاملا ‌سرپوشیده و از دسترس پرندگان و حیوانات موذی به دور باشد.

 حیدری همچنین بر انجام برنامه واکسیناسیون گله بر اساس بیماری شایع منطقه و دستورالعمل سازمان دامپزشکی تاکید کرد و افزود: از ورود افراد متفرقه به مرغداری جلوگیری شود و برای بازدید کنندگان و ماموران دولتی نیز لباس کار و چکمه تمیز و ضدعفونی شده از قبل آماده وجود داشته باشد.

وی افزود: امکانات شستشو و ضدعفونی برای خودروهای ورودی به فارم (حوضچه های ضدعفونی یا داکت ضدعفونی) و همچنین امکانات لازم برای ورود افراد به سالن (حمام جهت دوش گرفتن، حوضچه های ضد عفونی افراد، امکانات شستشو و ضدعفونی دست، لباس کار و چکمه) فراهم باشد.

این مقام مسئول همچنین از پرورش ها خواست تا هر گونه تلفات غیرعادی خود را به ادارات دامپزشکی محل اطلاع دهند و لاشه های تلف شده را مرتبا از سالن مرغداری خارج کرده و در خود آن مرغداری با توجه به امکانات موجود (کوره لاشه سوز یا چاه دفن لاشه ) به صورت بهداشتی دفن کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با این توصیه که نباید لاشه های بیمار و تلف شده و یا کود و سایر مواد اضافی مرغداری در محیط اطراف و یا بیابانها پراکنده شود، ادامه داد: در پایان هر دوره برای تایید سلامتی گله و خروج مرغ و سایر مواد از سالن از ادارات دامپزشکی محل مجوزحمل به مقصد کشتارگاه اخذ شود.

 

انتهای پیام/ز


نباید لاشه های بیمار  مرغداری در محیط اطراف و یا بیابان ها پراکنده شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.