سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در حاشیه همایش زمین لرزه کرمانشاه مطرح شد:

زمان زمین لرزه قابل پیش بینی نیست

رییس انجمن زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران گفت: تجربه های مختلفی در زمینه پیش بینی زمین لرزه در ایران و دنیا وجود داشته که هیچکدام موفق نبوده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد مهدی خطیب رییس انجمن زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران در حاشیه همایش زلزله کرمانشاه با اشاره به بحث هایی که پیرامون پیش بینی زمین لرزه در یک ماه گذشته رخ داده است، اظهار کرد: تجربه های مختلفی در زمینه پیش بینی زمانی زمین لرزه در ایران و جهان وجود دارد که می توان گفت هیچکدام از آن ها تا به حال موفق نبوده اند.

وی تصریح کرد: شاید بهتر باشد حالا که نمی توانیم زمان دقیق زمین لرزه را به درستی حدس بزنیم، به تحقیق در مورد گسل ها و مکان های احتمالی رخ دادن زلزله بپردازیم.

رییس انجمن زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران در ادامه یادآورشد: با تشخیص درست مکان های زلزله، مردم می توانند در زمان وقوع ، مکان امنی پیدا کرده و شاید این حجم از خسارت بعد از این زمین لرزه رخ ندهد.

در ادامه همایون صفایی، ریس دانشکده علوم زمین دانشگاه اصفهان از اجرای مطالعاتی در زمینه شناسایی گسل زلزله 21 آبان خبر داد و اظهار کرد: در این مطالعات، دو گسل شناسایی شد که به نظر می‌رسد مسبب بروز این زلزله بوده است.

وی به وضعیت زلزله‌های تاریخی این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: از سوی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و زلزله‌شناسی 2 رخداد تاریخی برای این منطقه معرفی شده است.

رییس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان با بیان اینکه از سال 1900 تا 2017 زلزله‌های این منطقه از طریق دستگاه‌ها به ثبت رسیده است، تصریح کرد: زلزله‌های این منطقه غالبا با ساز و کار گسل شمالی – جنوبی و با شیب به سمت شرق بوده است.

وی اضافه کرد: در مطالعات خود اقدام به شناسایی گسل مسبب زلزله 21 آبان کردیم که برای این منظور از نقشه گسل‌های فعال در سال 84 از سوی پژوهشگاه بین المللی زلزله منتشر شده بود، استفاده شد.

این استاد دانشگاه، مشکل اصلی عدم شناسایی گسل‌های این زلزله را عدم اطلاعات در این زمینه دانست و اظهار کرد: تاکنون هرگونه اظهار نظر در این زمینه بر اساس اطلاعات چند دهه قبل بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه در این مطالعات از اطلاعات استخراج شده از روش‌های سنجش از راه دور بهره بردیم، ادامه داد: از این روش توانستیم گسل‌های منطقه را شناسایی کنیم، به گونه‌ای که گسل F1  را شناسایی کرده و به نظر می‌رسد گسل اصلی مسبب زلزله 21 آبان بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: در این مطالعات نتایج به دست آمده را با تصاویر راداری تلفیق کردیم که نشان داد در محل تلاقی این دو گسل بیشترین جابجایی زمین رخ داده است.

رییس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان میزان جابجایی زمین در این زلزله را 90 سانتی‌متر دانست و گفت: در این منطقه 550 زلزله به بزرگی 4  ریشتربه وقوع پیوسته است.

وی یادآور می‌شود: پنجمین همایش زمین‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران با حضور کارشناسان و متخصصان دانشگاه‌های مختلف کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، موسسه ژئوفیزیک، پژوهشگاه زلزله‌شناسی، استادان دانشگاه، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پژوهشکده علوم‌زمین در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

پنجمین همایش زمین‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران در حال برگزاری است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.