غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوران بررسی لایحه بودجه سال آتی کشور اظهار کرد: اکنون دولت لایحه پیشنهادی را تقدیم مجلس کرده اما در فضای مجازی نگاه تشویش ذهنی مردم به بودجه فراهم شده درصورتیکه ضرورتی نداشت این مسئله شکل بگیرد.
وی با اشاره به بودجه سال جاری در خصوص افزایش قیمت حاملهای انرژی بیان کرد: در بودجه ٩٦ با ترکیب منابعی که در بحث هدفمندی یارانهها موجود بود، حدود ٤٢ هزار میلیارد تومان درآمد در پی افزایش قیمت حاملهای انرژی را پیش بینی کرده بودیم.
تاجگردون ادامه داد: مجوز این مسئله در اختیار دولت بود اما دولت به آن عمل نکرد و به شیوه دیگری منابع را تامین کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تبصره لایحه بودجه دولت یک حملهای به اشتغال کرد و خواستار تجهیز منابع شد.
وی با اشاره به آمار بیکاری در سطح کشور اذعان داشت: ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار بیکار در جامعه فعال داریم و مجموع ٥ الی ٦ میلیون فارغ التحصیل بیکار در جامعه وجود دارد.
تاجگردون یادآور شد: دولت ١٧ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان افزایش قیمت حاملهای انرژی را در محاسبات (مصرف بنزین) استخراج کرد و مبنای محاسبه آن، به ازای هر لیتر بنزین ١٥٠٠ تومان و نیز ٤٠٠ تومان گازوئیل بود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: ١٧ هزار و ٤٠٠ و نیز ١٥ هزار میلیارد تومان به ترتیب از محل قیمت حاملهای انرژی و منابع صندوق توسعه ملی جمع آوری میشود و با احتساب ٣٢ هزار میلیارد تومان از محل بانکها در مجموع ٦٤ هزار میلیارد تومان میشود.
تاجگردون بیان کرد: زمانی که قانون هدفمندی یارانهها تصویب شد قرار بر این بود تا ٣٠ درصد از هر منبع هدفمندی را بخش تولید اختصاص دهیم، اما از سال ٨٩ تا کنون هنوز این کار، عملیاتی نشده و همواره مانع از افزایش قیمت بنزین شده ایم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر سالانه ٤٠ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه بود با احتساب ٣٠ درصد آن یعنی سال ١٢ هزار میلیارد، تا کنون باید ٨٠ هزار میلیارد منابع مادی به بخش تولید در حوزه اشتغال اختصاص میدادیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اذعان داشت: اکنون دغدغه معضل دو وجهی انرژی و اشتغال هست و باید یک انتخاب صورت بگیرد و مردم، مجلس و دولت نسبت به آن بی توجه نباشند.
وی در پاسخ به این سوال که برایر ماده ٣٩ برنامه ششم توسعه تمامی منابع حاصل از هدفمندی یارانهها باید به خزانه تزریق شود، اما این امر در سال ٩٦ اجرایی نشده است لذا دولت برنامهای برای اجرایی شدن آن در نظر دارد، گفت: این معضل بود که چرا این میزان را در سقف بودجه نیاورده ایم لذا این انتقاد وارد است، اما دولت با مکانیزمی که دارد به آن عمل میکند.
در ادامه این برنامه محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: نگاه مجلس به لایحه است، اما هنوز در کمیسون به بررسی دقیق آن نرسیده ایم چرا که تا کنون گزارش تفصیلی در این خصوص بیان نشده است.
وی با بیان اینکه در مجموع صلاح و منفعت عمومی مردم را باید دید، گفت: این امر باید به گونهای شکل بگیرد و مسئله حاملهای انرژی سامان بگیرد، از طرفی مسئله رفع بیکاری که یکی از مهمترین وعدههای ریاست جمهوری در زمان انتخابات بود که باید از محل این منابع استفاده شود.
مفتح تصریح کرد: زمانی قیمت سوخت را افزایش دادیم، ما به التفاوت آن برای مصارف دیگر توزیع میشود.
سخنگوی کمیسون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تصمیم گیرندگان این مسئله باید تصمیم بهینهای را اتخاذ کنند، افزود: مسئله اشتغال یکی از مهمترین چالشهای کشور ماست و باید اندیشید که رفع مشکلات آن نیازمند چه منابعی است.
وی بیان کرد: آنچه که در مجلس انجام خواهد شد، دید عام نسبت به اقتصاد و دید وسیع نسبت به مردم در این شرایط اقتصادی است.
مفتح اذعان داشت: اکنون از طرفی افراد نیازمند را احصا میکنیم، اما نحوه و نوع تصمیمات ما و تغییر متغیرها نباید به گونهای باشد که تعداد یارانه بگیران افزایش یابد.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اصلاحات ساختاری مصرف انرژی باید به ازای هر واحد تولیدی کاهش یابد، علاوه بر این موضوع دولت باید مشوقها و وامهای دیگری را در جهت رفع مشکلات در نظر داشته باشد.
وی با بیان اینکه تا کنون دو تجربه موفق در خصوص ایجاد اشتغال داشته ایم، افزود: یکی از این تجارب مربوط به تخصیص ١/٥ میلیاردی به اشتغال عشایر بود به همین منظور انتظار میرود منابع مالی به گونهای تخصیص یابد که به ایجاد اشتغال پایدار منجر شود و از سویی دیگر ایجاد اشتغال برای حدود ٩٠٠ تا یک میلیون نفری را مطابق بودجه، شاهد باشیم.
تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مجلس برای چنین روزی کارت سوخت را حذف کرد، گفت: مدلهای مختلف توسط دستگاههای اجرایی در این رابطه پیشنهاد داده میشود، لذا مجلس هر آنچه را که متوجه شود فشار کمتری متوجه مردم میشود را انتخاب میکنند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در جمعیت فعال ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر شاغل و ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار بیکار داریم خاطرنشان کرد: در جمعیت غیر فعال با تحصیلات عالی ۵ میلیون و ۴۵۲ هزار بیکار هستند.
وی با اشاره به اینکه ۸ میلیون تحصیلکرده بیکار در کشور داریم، لذا از وضعیت سرمایهای که انجام کرده ایم استفاده نمیکنیم، اظهار داشت: در بودجه سال ۹۶ دولت احساس میکند که جواب مثبت دریافت کرده است، به طوری که اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از افزایش قابل توجهی در دریافتی خود برخوردار بودند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ۴ هزار میلیارد از منابع هدفمندی یارانهها را در بودجه ۹۶ صرف اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کردیم به طوری که در بودجه سال ۹۷ این رقم به هفت هزار میلیارد خواهد رسید، گفت: برای ما راحتترین مسئله استفاده از روشهای سلبی است و اینکه بگوییم یارانه را به چه کسانی باید بدهیم.
تاجگردون با اشاره به اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و سایر گروههای نیازمند مورد شناسایی قرار گرفته اند، افزود: بیماران خاص یک میلیون نفر، گروههای نیازمند که در حاشیه شهرها زندگی میکنند ۱۱ میلیون نفر، بازنشستگان ۵ میلیون نفر و یک میلیون و ۸۰۰ هزار ایثارگر داریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حقوق نمایندگان مجلس گفت:: مجلس باید به دولت پیشنهاد دهد که بودجه سال بعدش را طبق قانون چقدر میخواهد افزایش دهد به طوری که پیشنهاد افزایش ۵ درصدی را مجلس ارائه داد، اما باز این پیشنهاد را به دولت ارائه نکردیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی مجلس در لایحه بودجه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ پنج درصد افزایش بود، گفت: نماینده مجلس طبق قانون مدیریت خدمات کشوری جزء مدیران تراز عالی کشور محسوب میشوند، بنده به عنوان رئیس کمیسیون بودجه در چهار- پنج سال گذشته هر سال خدمت رئیس مجلس رسیدم که نمایندگان مجلس باید حق و حقوقشان را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه حقوق یک نماینده مجلس طبق قانون خدمات مدیریت کشوری ۱۰ میلیون تومان است گفت:، اما حکم حقوق نماینده مجلس ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.
تاجگردون تصریح کرد: نمایندگان مجلس اصطلاحاً دو کارت حلال و حرام دارند که در کارت حلال آنها حقوقشان واریز میشود و در کارت دیگری هزینههایی مانند هزینه دفتر در شهرستان، تلفن همراه، نیروهای همراه، پول بلیط هواپیما واریز میشود لذا باید اذعان داشت که حقوق نمایندگان هیچ افزایشی نداشته است.
وی عنوان کرد: هزینههای دفتر نمایندگان در شهرستان شش میلیون تومان، تلفن همراه ۶۰۰ هزار تومان، نیروهای همراه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار است و همچنین پول هواپیمای نمایندگان برای سفر به شهرستانها به صورت نیم بها داده میشود، مجلس برای نمایندهای که از شهرستان به تهران میآید حدود ۲۵۰ میلیون تومان خانه رهن میکند و در پایان دوره از آن نماینده پول رهن را دریافت میکند.
مفتح در ادامه برنامه با اشاره به اینکه یارانه بگیران در بودجه سال ۹۷، ۴۱ میلیون نفر خواهند بود در این لایحه ۳۳ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف خواهند شد البته باید این مسئله مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد، اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۹۷ عنوان شده که باید حقوق آموزش و پرورش و بنیاد شهید از درآمدهای استانی تعیین شود لذا باید اذعان داشت که این مسئله برای ما به راحتی قابل انجام نخواهد بود.
وی بیان کرد: استانها از نظر درآمدها به شکل متفاوتی هستند لذا باید این مسئله به گونهای اصلاح شود که نگران پرداخت حقوق در آموزش و پرورش بنیاد شهید نباشیم.
انتهای پیام/