سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همایش منطقه ای نقش دانشگاه ها درکنترل آسیب های اجتماعی دریاسوج آغاز شد

همایش منطقه ای نقش دانشگاه ها در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت اعتیاد و مواد مخدر روز سه شنبه با حضور دانشکده های فنی و حرفه ای منطقه چهار کشور در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  دبیرشورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: این همایش منطقه ای با حضور روسا ، مسئولان و استادانی از دانشکده های فنی حرفه ای استان های فارس ، بوشهر و کهگیلویه وبویراحمد و با همکاری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد و برخی دستگاه های اجرایی استان برگزار شده است.

بیش از 65 هزار دانشجو در دانشگاه های کهگیلویه وبویراحمد تحصیل می کنند.

ناصر رضایی مهمترین هدف از برگزاری این همایش را تبیین نقش ممتاز دانشگاه ها و همچنین آشنایی و آگاه بخشی بیش از پیش دانشجویان به ویژه نسل جوان و تحصیلکرده نسبت به بروز خطرات و آسیب های اجتماعی بویژه معضل اعتیاد و مواد مخدر ذکر کرد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به طرح شیوع شناسی هم‌اینک ضریب شیوع اعتیاد در استان 3.2 درصد است.

رضایی ابراز داشت: حدود 12هزار معتاد در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.

وی ادامه داد که سال گذشته 27 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر در استان فوت کردند و از ابتدای سال جاری تاکنون 20 نفر جان خود را به همین دلیل از دست داده‌اند.

رضایی تغییرالگو از مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی، کاهش سن اعتیاد بویژه در نوجوانان، گرایش روزافزون زنان به سمت مواد مخدر و افیونی را از جمله عوامل خطرزا در این زمینه دانست و افزود: در عین حال رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز متناسب با این شرایط است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که رویکرد از مصرف مواد سنتی همچون تریاک و هروئین به سمت مواد صنعتی شامل متام متافین (شیشه) در کشور رو به افزایش بوده اما در این استان همچنان بیشترین میزان مصرف و مبتلایان به سمت مواد سنتی است.

رضایی گفت: البته شورای مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری نیروی انتظامی و سایر نهادهای متولی نیز استراتژی ها و برنامه های جامع خود را متناسب با این تغییر الگو تدوین کرده است.

وی ادامه داد: کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ بافت قومی و قبیله ای و شرایط اجتماعی حاکم بر آن در بسیاری از شاخص ها بویژه در زمینه مبتلایان به مواد مخدر، میزان شیوع و یا کاهش سن وضعیت بهتری دارد.

رضایی تعداد مراکز ترک اعتیاد در استان را 80 مورد ذکر کرد و افزود: بر اساس ارزیابی های انجام شده میانگین درصد بهبود یافتگان در این مراکز و کمپینگ ها حدود 20 درصد است.

وی خطر شیوع روز افزون آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و مواد مخدر در حوزه های مختلف را یادآور شد و گفت: در صورت سهل انگاری و اطلاع رسانی ناکافی دامنه وسیع این معضل فضاهای علمی ،آموزشی و دانشگاهی را نیز خواهد گرفت.

انتهای پیام/غ

آغاز بکار همایش نقش دانشگاه ها در کنترل اعتیاد در یاسوج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.