وی ادامه داد: بخشی از زن هایی که در این مستند میبینیم، قربانیان داعش هستند؛ مانند زنان ایزدی منطقه کوجو که برده داعش بودند. همچنین در این مستند وارد کمپ زنان داعشی عراقی و زنان داعشی غیر عراقی که شامل ترک ها، روس ها و ... شدیم.
فرهمند در خصوص کمبود نقش زن در جنگ اظهار داشت: در تولیدات امروز هنر هفتم کمتر از حضور خانم ها در حوزه جنگ زبان به میان آمده است، به همین خاطر دوست داشتم مستندی در این زمینه بسازم. برای پیشتولید و تحقیق میدانی با تیم خود وارد یکی از مناطق جنگی داعش در عراق و در مقر خبرنگارانی که در این منطقه مستقر بودند با «نور الحلی» روزنامه نگار زن عراقی آشنا شدم. حضور یک زن در منطقهای که تنها مردها بودند بسیار جالب بود و در همان سفر با این روزنامه نگار صحبت کردیم و با توجه به اینکه صدابردار و تصویربردار با من بودند، ساخت مستند را آغاز کردیم و با این ژورنالیست همراه شدیم.
وی در ادامه گفت: در این مستند مخاطب شاهد صحنه ها و اتفاقات جدیدی هستیم، زیرا تا به حال یک زن اینگونه در متن جنگ دیده نشده و در هیچ رسانه ای تصویر مشخصی از زن داعشی دیده نشده است. هر چند در آثار دیگر به زنان قربانی داعش پرداخته شده، اما نزدیک شدن به این زنان تا این اندازه تجربه نشده است.
فرهمند اظهار داشت: در همین سفر تصویربردار ما لوکیشن های مختلفی را معرفی کرد که شامل لوکیشن کوجو و همچنین کمپ مهاجران داعشی بود و این چنین بود که تولید «زنانی با گوشواره های باروتی» آغاز شد.
وی تاکید کرد: مسیر تولید مستند بسیار سخت بود، زیرا فیلم در مناطق کاملا جنگی ساخته شده است. مثلا در هنگام تصویربرداری یک خمپاره به محل حضور ما اصابت کرد و تصویربردار عراقی مستند شهید شد و صدابردار کار را نیز موج انفجار گرفت و مترجم نیز با ترکش آسیب دید. در چنین شرایطی دیگر نه تصویربردار، نه صدابردار و نه مترجم داشتم و همین مساله سبب شد تا از جایی دیگر من بمانم و مسئول نور و یک تصویربردار. البته این اتفاق در شرایطی رخ داد که ما تصویربرداری کمپ ها را تمام کرده بودیم و تصویربرداری جنگ «هویجه» که آخرین جنگ جدی داعش بود، آغاز شده بود.
این کارگردان درخصوص صحنه های جنگی در این مستند بیان کرد: بسیاری از تصاویری که تا امروز از داعش ضبط شده بیشتر بعد از پایان جنگ و یا درگیری در منطقه مورد نظر گرفته شده و کسی تا این اندازه به جنگ نزدیک نبوده است. مخاطب زمانی که فیلم را می بیند کاملا نسبت به تفاوتهای «زنانی با گوشواره های باروتی» آگاه می شود. این را هم باید بگویم که چندان شاهد انفجارهای بزرگ نیستید، چرا که این فیلم مسیری را دنبال می کند که یک زن پی گرفته است؛ زنی که در جنگ حضور دارد و کار می کند.
وی خاطرنشان کرد: «نور الحلی»، دریچه ما برای ورود به دنیای زنانی است که در کمپ ها حضور دارند و این شخصیت به اندازهای در مستند قرار دارد که باید باشد.
انتهای پیام/