معاون راه و شهرسازی با بیان اینکه در طی دولت یازدهم توجه بسیار خاص و ویژه ای به توسعه زیر ساخت های ریلی صورت گرفته است تصریح کرد: به همین منظور از طرف دولت یک میلیارد دلار برای توسعه زیر ساخت ها سرمایه گذاری شده است.
محمدزاده با بیان اینکه پیش بینی شده است در طی 4 سال آینده حداقل یک تا یک و نیم میلیارد دلار در این صنعت از طرف دولت سرمایه گذاری شود گفت: این میزان سرمایه گذاری به جز سرمایه گذاری است که از طرف تأمین مالی صورت گرفته است.
مدیر عامل راه آهن تأکید کرد: خوشبختانه قرارداد برقی کردن تهران – مشهد و اعتبار اسنادی آن در هفته گذشته گشایش یافته و مراحل تأمین مالی آن نهایی شده است.
وی یادآور شد: تا پایان سال دو خبر دیگر در حوزه و توسعه زیر ساخت ها اعلام می شود.
معاون راه و شهرسازی با بیان اینکه در راستای برنامه ششم توسعه سهم صنعت ریل باری باید به 30 درصد تا پایان این برنامه و نیز سهم مسافر به 20 درصد افزایش یابد افزود: به همین منظور برای بخش زیر ساختی و توسعه ناوگان باید توجه ویژه ای صورت گیرد.
محمدزاده در خصوص اقدامات صورت گرفته در این بخش یادآورشد: قرارداد تفاهم نامه همکاری امروز بین راه آهن و مرکز توسعه تجارت روسیه امضا شد که مبنای یک تأمین مالی برای توسعه ناوگان است.
مدیر عامل راه آهن توضیح داد: طی این تفاهم نامه طرفین توافق کردند تا در اجرای پروژه های مشارکتی برای تأمین ناوگان مورد نیاز راه آهن ایران در غالب بومی سازی تولید مشترک بین تولیدکنندگان ایرانی و روسی صورت پذیرد.
وی یادآور شد: این سرمایه گذاری مشترک 3 میلیارد یورو است که در اجرای این همکاری پیش بینی می شود شاهد افزایش قابل توجهی در حوزه تأمین مالی و نیز افزایش بخش تجهیزات ریلی باشیم.
معاون راه و شهرسازی اظهار کرد: با خط اعتباری این پروژه سازندگان داخلی نسبت به تأمین تجهیزات و توسعه حمل و نقل ریلی خود اقدامات فراوانی خواهند داشت.
محمدزاده تصریح کرد: طی این قرارداد تولید مشترک 6 هزار دستگاه واگن باری از محل منابع مالی خارجی توسط شرکت یونایتد واگن روسیه و سه واگن سازی ایرانی به نام های پارس، کوثر و فولاد درخشان ساخته می شود.
وی در پایان گفت: با اجرایی شدن این قرارداد ها ظرفیت مناسبی برای تأمین واگن باری، لوکومتیو و تجهیزات حمل و نقل ریلی در راستای برنامه ششم و اهداف کلان کشور انجام می شود.
در ادامه این برنامه فرادکوف نماینده کشور روسیه با بیان اینکه تحویل محصولات را از سال 2014 آغاز کرده ایم اظهار کرد: با شروع این پروژه سعی کرده ایم حمایت های کشور روسیه را به خارج از مرزهای این کشور ببریم.
وی در ادامه افزود: تمامی حمایت های مالی، بیمه و حمایت های غیر مالی انجام می شود و پروژه هایی که از طرف دولت روسیه مجاز است را سوبسید ارائه می دهیم.
نماینده کشور روسیه در ادامه اضافه کرد: هدف ما ساماندهی اوضاع و نیز تأمین مالی مشارکتی برای توسعه صنعت است و این قرارداد در اصل اساسنامه کاری ما به شمار می رود.
وی تأکید کرد: سهم ایران در این بخش از پتانسیل بالایی برخوردار است و برای توسعه صنعت ریلی با مسوولیت کامل آن ها را امضا می کنیم.
انتهای پیام /