سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاکروح در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

۲۸۹ شهر کشور، درگیر تنش آبی

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب گفت: امسال ۲۸۹ شهر کشور به دلیل پیشی گرفتن مصرف آب از توزیع آب دچار تنش آبی شدند.

شاهین پاکروح معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تنش آبی در زمان پیک مصرف در کشور اظهار کرد: امسال ۲۸۹ شهر کشور با تنش آبی روبه رو بودند، بدین معنی که در روز‌های پیک مصرف مجموع تولید و توزیع آب برابر بوده و هر مشکلی که این تعادل را برهم بزند، باعث تنش آبی می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به تاثیرات خشکسالی در کشور تصریح کرد: تغییرات اقلیمی و افزایش دما در ۱۵ سال اخیر باعث کاهش بارندگی شده است، بویژه در سال گذشته که میزان بارش ۴ درصد نیز کاهش یافت و متوسط بارش از ۲۵۰ به ۲۳۰ میلیمتر رسید، این تغییرات جوی باعث کاهش منابع آب تجدیدپذیر می‌شود.

وی ادامه داد: سرانه آب تجدیدپذیر در ایران به ازای هر نفر ۱۳۰۰ متر مکعب رسیده که بخش عمده آن در حوزه کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود.

به گفته وی؛ استفاده بی رویه‌ آب در بخش کشاورزی و استقرار صنایع سنگین در مناطق خشک، باعث پایداری بحران آب در این مناطق می‌شود.

پاکروح در ادامه بیان کرد:  سرانه مصرف آب شرب در ایران ۱۶۰ لیتر به ازای هر نفر در روز است، در حالیکه سرانه مصرف آب در بلژیک ۱۱۲ و انگلیس ۱۵۳ لیتر است و میزان آب تجدیدپذیر آنها ۲۲۰۰ متر مکعب است، این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که میزان مصرف آب در ایران متناسب با اقلیم گرم و خشک آن نیست.

وی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی تاثیری بسیار خوبی بر کاهش میزان مصرف خواهد گذاشت، یادآور شد: میزان مصرف آب شرب در کشور ۷ درصد است، بنابراین فرهنگ سازی مصرف آب نیاز به آموزش دارد در این میان نقش سازمان آموزش و پرورش و رسانه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است ، به طوریکه بسیاری از اتلاف آب را می‌توان با فرهنگ سازی مصرف آب را بهینه سازی کرد.

انتهای پیام/

سرانه مصرف آب شرب در ایران ۱۶۰ لیتر در شبانه روز است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.