بدون تردید، حصول آبادانی در این خطه، هیچگاه خاطرات تلخ به جای مانده از زمین لرزه مهیب غرب کشور را نمی زداید، اما استمرار خرابی ها و وضعیت نامساعدی که در پس این زلزله است، می تواند داغ این سانحه را بیش از پیش عمیق تر کند.
به طور یقین یکی از کانون های اصلی و مورد توجه برای آبادانی، ترمیم و احیای ابنیه مخروبه در زمین لرزه ها به مساکن و منازل مردم معطوف می شود. به واقع در صورت ساخت سر پناه و خانه برای زلزله زدگان، بخش قابل توجهی از خسارات و مصائب زلزله زدگان مرتفع خواهد شد.
در این میان، برخی معتقدند با اجرای صحیح طرح مسکن اجتماعی که 5 سال از طرح آن میگذرد و همچنان اجرایی نشده، می توان تا حدود بسیاری عمق مصائب و نارسایی های موجود در خطه کرمانشاه را کاهش داد.
بنابرگزارشهای موجود، قریب به دو هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح مسکن اجتمعای مد نظر قرار گرفته که به گفته برخی از مقامات و مسوولان بنیاد مسکن، هنوز اعتبارات مرتبط با این طرح اختصاص نیافته است.
با چنین اوصافی، می طلبد دولت، با اجرایی ساختن طرح مسکن اجتماعی از کرمانشاه، علاوه بر کلید زدن نقطه اجرای طرح مذکور، در راستای آبادانی این دیار زلزله زده، گام های جدی را بر دارد.
از همان ابتدا، مقرر بود با پایان یافتن مسکن مهر، طرح مسکن اجتماعی در دستور کار قرار گیرد و این امری است که از وظایف و تکالیف دولت به شمار می رود، زیرا بنابر قوانین موجود، دولت وظیفه دارد مسکن مورد نیاز متقاضیان را تامین کند.
به واقع، مسکن مهر با همه انتقاداتی که به آن وارد می شود با همین رویکرد، تعریف، طراحی و اجرایی شد و در سالیان اخیر، با وجود مزایای این مسکن، آنچنان در معرض تخریب و انتقاد برخی مقامات قرار گرفته که گویی ریشه تمامی مسائل ، نارسایی ها،مشکلات و مصائب این مرز و بوم به مسکن مهر خلاصه می شود.
محسن لهراسبی،کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار مسکن ، با اشاره به لزوم اجرایی ساختن اقدامات جدی و عملیاتی برای ساخت و توسعه مسکن در کشور اظهار کرد: بدون تردید طرح مسکن مهر بدون عیب و نقص نبوده اما این دلیل نمی شود با نگاه سیاه و سفید به آن نگریسته شود و انتظار می رود با نگرشی خاکستری، در کنار معایب؛ محاسن این طرح نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد.
وی افزود: یکی از مزایای طرح مذکور، اشتغالزایی فزاینده ای بود که بصورت برجسته دراقصی نقاط کشور ایجاد شد و در آن دوران چه بسیار اصناف، مراکز خدماتی و کارگران و پیمانکارانی که در سایه مسکن مهر، تامین معیشت کردند.
لهراسبی گفت: متاسفانه طرح مسکن مهر با مصوبه مجلس ملغی شد و طرح جایگزین آن نیز تنها بر روی کاغذ در حد حرف و شعار باقی ماند.
کارشناس بازار مسکن بیان کرد: به اعتقاد بنده، خطه کرمانشاه، بستری مناسب برای آزمودن عزم دولت برای اجرایی ساختن طرح مسکن اجتماعی به عنوان جایگزین مسکن مهر محسوب می شود.
چندی پیش،ف رج ا...رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه ها در ارتباط با طرح مسکن اجتماعی و لزوم اجرایی شدن آن از خطه کرمانشاه اظهار کرد: انتظار می رود طرح اشاره شده از مناطق محروم عملیاتی شود و بخش های زلزله زده کرمانشاه و روستاهایی که در معرض زلزله و تخریب قرار گرفته اند، سرآغاز مناسبی برای اجرایی ساختن این طرح به شمار می روند.
وی در ادامه می گوید: طرح مسکن اجتماعی همچنان بعد از گذشت 5 سال در حد ایده باقی مانده و این امر موید عدم وجود برنامه مشخص از سوی دولت در این خصوص است.
صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز در این خصوص به رسانه ها می گوید: عباس آخوندی، زمانی که به عنوان وزیر راه و شهر سازی دولت دوازدهم در مجلس معرفی شد در کمیسیون عمران حاضر شده و قول داد مسکن اجتماعی تا پایان امسال(1396) اجرایی شود.
وی با اشاره به مسکن اجتماعی به عنوان مسکن حمایتی بیان میکند: مسکن اجتماعی با هدف تامین مسکن برای اقشار و گروه های ضعیف و آسیب پذیر اقتصادی همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)،بهزیستی و...تعریف و طراحی شده اما تاکنون خروجی مناسبی را در این خصوص شاهد نبوده ایم.
بدری نیز معتقد است؛ مناطق زلزله زده، عرصه ای مناسب برای آغاز و کلید خوردن مسکن اجتماعی محسوب می شود.
آنچنان که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته؛ قرار نیست ساخت و احداث مسکن اجتماعی توسط دولت انجام پذیرد، بلکه دولت در این خصوص تسهیلات لازم را ارائه می دهد.
طبق گزارش های منتشر شده؛ ساز وکارِ خانهدارشدن مردم در مسکن اجتماعی به این ترتیب است که متوسط واحد مسکونی 50 متر در نظر گرفته می شود و این متراژ برای خانوارهایی که دارای فرزند هستند، حدود 70 متر خواهد بود.
در مسکن مهر، به استثنای وام و تسهیلات، مایقی هزینه ها بر عهده متقاضیان بوده اما در مسکن اجتماعی، واحدها متناسب با توان و بضاعت مالی و درآمدی خانوارها تعیین و قیمت گذاری خواهد شد و حداکثر با 40 درصد از سهم درآمدی آنها امکان سکونت متقاضیان فراهم می شود.
البته در این ارتباط، بانک مسکن موظف شده در بخش کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض، بانک عامل را در جهت تامین تسهیلات در سقف مبلغ اعلامی معرفی کند.
در مسکن اجتماعی،کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک هزینه اجاره و وام قرض الحسنه ودیعه مسکن مورد توجه قرار گرفته و شامل اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد که دارای زمین هستند و به احداث واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ اجاره بهای ترجیهی و در قالب توافق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمایل دارند و به ازای هر واحد استیجاری تا دو برابر سقف تسهیلات اعلامی اعطا می شود.
البته وزارت راه و شهرسازی نیز موظف شده نسبت به تامین زمین در محدوده شهرها (مناطقی که دارای تاسیسات زیربنایی آب،برق و گاز) یا شهرهای جدید برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگانی که مایل به ساخت مسکن استیجاری-ملکی با رعایت حداقل 40 درصد اجاره دارند، اقدام کند.
به نوعی می توان گفت؛ تلاش شده در مسکن اجتماعی، برخی نواقص مسکن مهر اصلاح و بازبینی شود، اما متاسفانه همچنان این اصلاحات و طرح مذکور بر روی کاغذ مانده و بُعد عملیاتی و اجرایی پیدا نکرده است.
محمد صادقی،کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مسکن ، با اشاره به معضل بافت های فرسوده در کشور و مخاطراتی که می تواند در مواقع بحرانی از وجود بافت های مذکور حادث شود، اظهارکرد: ابتدا باید طرح مسکن اجتماعی با تمرکز به مناطقی که به شدت نیازمند ترمیم و احیا هستند کلید بخورد و در این میان محدوده های زلزله زده و مناطقی با بافت فرسوده می تواند در اولویت قرار گیرد.
وی افزود: البته یک سوی این طرح به میزان مساعدت و همراهی بانک ها باز میگردد که متاسفانه گاهی شاهد هستیم با تعریف پیچیدگی ها و موانعی در مسیر ارائه تسهیلات نفس و اساس چنین طرح ها و ایده هایی را تحت الشعاع قرار می دهند که امیدواریم در ارتباط با این طرح، تجربه مذکور تکرار نشود.
انتهای پیام/