سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از ۹۰۰ هزار رأس دام در اختیار عشایر سیستان و بلوچستان

مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۹۰۰ هزار رأس دام در اختیار آنان است که از ۶۰ درصد مراتع استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،حمید طوقی مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان در شورای رفع مشکلات عشایر استان با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تولیدات دامی استان را عشایر تشکیل می‌دهد، افزود: ایلات و عشایر در حیات اجتماعی از دیرباز نقش بسیار مؤثری در تهیه بسیاری از مواد اولیه و دامی و نیاز‌های استان‌ها داشته‌اند.

طوقی گفت: جمعیت عشایر استان ۱۸ هزار و ۹۸۴ خانوار با جمعیتی بیش از ۱۰۲ هزار و ۱۹۹ نفر است که این جمعیت در قالب دو هزار و ۴۲۰ رده کوچنده پراکنده هستند.

وی با بیان اینکه عشایر توانایی بالایی در تامین گوشت و فرآورده‌های دامی مردم این استان و حتی کشور دارند، افزود: عشایر استان سالانه بخش اعظمی از گوشت قرمز مورد نیاز استان‌های را تولید می‌کنند و اگر در این بخش سرمایه گذاری شود، بخش مهمی از نیاز‌های کشور توسط عشایر تامین می‌شود.

مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بررسی قلمرو‌های عرضی عشایر نشانگر وجود ۲۴ زیست بوم عشایری است که ۲۹۴ سامانه عشایری در نقاط مختلف استان را در بر می‌گیرد.

طوقی افزود: عشایر استان حدود ۸ درصد جمعیت روستایی و چهار درصد جمعیت استان و ۸ درصد از خانوار‌های عشایر کشور را شامل می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های موجود، برای توسعه دامداری و تولید فرآورده‌های دامی این استان به لحاظ برخورداری از شرایط مساعد آب و هوایی، آمار پایین آفت و نیز بیماری‌های دامی، یکی از قطب‌های اصلی تولید فرآورده‌های دامی در کشور باشد و هم اکنون یکی از قطب‌های مهم در تولید گوشت قرمز و انواع فرآورده‌های دامی سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/ع

۲۵ درصد تولیدات دامی استان را عشایر تشکیل می‌دهد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.