سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اولین خودروهای پلیس در ایران+عکس

خودروهای پلیس از گذشته تا کنون تغییرات زیادی داشته است که در این گزارش تعدادی از این ماشین های قدیمی معرفی شده است.

به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خودروهای پلیس  در سال های اخیر تغییرات زیادی داشته است.

از دهه 1320 که خودروهای آلمانی، انگلیسی و آمریکایی به خدمت شهربانی کل کشور درآمدند تا امروز که از بنز، پژو و زانتیا برای کارهای مربوطه استفاده می‌شود. خودروهای پلیس شاید بیش از 60 سال جز به چراغ‌های گردان، بی‌سیم و بلندگو به چیز دیگری مجهز نبوده‌اند اما امروز به سیستم‌هایی نظیر دوربین‌های خودکار، دستگاه‌های GPS، لوازم تشخیص مصرف نوشابه‌های الکلی توسط رانندگان، امکانات ماهواره ای، رایانه‌ای و ... تجهیز شده‌اند. در ادامه  به تعدادی از این نمونه ماشین های قدیمی  پرداخته ایم.

دهه 1320

 

  در دهه 20 مدلی از بنز برای به کارگیری در شهربانی روانه تهران شد. در آن روزگار هنوز خودروهای پلیس به چرا‌غ‌های گردان، بی‌سیم و بلندگو مجهز نشده بودند.
 
 

 فولکس‌واگن قورباغه‌ای ماشین پلیس دهه 1330

بیش از ده سال بعد فولکس واگن قورباغه ای با دو رنگ مشکی و سفید که به یک چراغ‌گردان آبی‌رنگ و یک دستگاه بی‌سیم با برد محدود مجهز بود به یکی از خودروهای اصلی پلیس تبدیل شد. 

 

خودرو دیگری که در این دهه به کار گرفته شد، بنز بود. در این دو دهه شهربانی کل کشور تقریباً تمام دوران حکومت پهلوی اول و ابتدای دوره پهلوی دوم را با خودروهای آلمانی سپری کرد.

 

خودروهای آمریکایی ماشین های پلیس بعدی دهه 1340

 

 دهه 40 آغاز استفاده از خودروهای آمریکایی به عنوان خودرو پلیس در ایران بود، دوج‌های کرنت شش‌سیلندر ساخت آمریکا با پلاک‌های سه‌رقمی دست‌نویس که حداکثر سرعت آنها به 200 کیلومتر در ساعت می‌رسید از سال 1346 تا 1354 مورد استفاده قرار گرفتند.

دهه1350

در تمام دهه 1350 در کنار لندرور انگلیسی خودروهای آمریکایی بیوک، شورولت رویال و بنز230 به کار گرفته شدند. بنز230 با چراغ‌های جلو عمودی شش‌سیلندر بودند و حداکثر سرعت آنها برای این کار 220 کیلومتر در ساعت تنظیم شده بود این خودروهای آلمانی از سال 1350 تا 1356 در شهربانی ایران خدمت کردند.

دهه1360

بنز 250 هم از جمله خودروهایی بود که در دهه‌های 50 تا 70 مورد استفاده پلیس قرار گرفت. این خودرو آلمانی شش سیلندر بود و با چراغ‌های افقی قادر بود 200 کیلومتر در ساعت را بپیماید. بنزهای 250 که اول به صورت دنده فرمان (دنده رول) بودند بعدها انواع گیربکسی آن هم وارد کشور شد و مورد استفاده قرار گرفت.

 

دهه 1370

 

 دهه 1370 را باید زمان ورود خودروهای شرقی به ناوگان پلیس دانست به طوری که کم‌کم سروکله تویوتا کریسیدا ژاپنی هم پیدا شد این خودرو چهارسیلندر بود و قادر بود 200 کیلومتر مسافت را طی یک ساعت بپیماید. از تویوتا کریسیدا بین سال‌های 1370 تا 1379 استفاده شد.

انتهای پیام/

نوستالژی خودروهای پلیس در ایران

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: ناجا ، پلیس ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
زهرا
۲۳:۳۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
چه جالب
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
چه خودرو های جالبی بود
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
اولین خودرو برای 1320 بوده ؟
ناشناس
۰۷:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
چه ماشین های جالبی
Mamn
۰۲:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
با تشکر از گزارش جالب شما جای آریا شاهین و همچنین پیکان با سری های مختلف که شاید سری های مختلف پیکان بیشترین مداومت را در پلیس ایران داشته از اواخر دهه پنجاه تا اواخر دهه هشتاد
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
بدک نبود
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
الانم ک سمند رو مشاهده میکنید ک فقط بدرد اتیش زدن تو فصل سرما میخوره و خودت رو گرم کنی.
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
یاد مجموعه کارگاه علوی افتادم
یادش به خیر
خیلی دوستش داشتم و دارم