سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاص ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به امور زیربنایی مزارع سیستان و بلوچستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سال ۱۳۹۲ تاکنون به انجام امور زیربنایی مزارع استان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حسین کیخا مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان   اظهار داشت: طرح انتقال و آبیاری به روش کم فشار در ۴۶ هزار هکتار زمین‌های دشت سیستان، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و افزایش حاصلخیزی خاک در مزارع و باغات استان اهم فعالیت‌های این نهاد برای بهره برداری درست از منابع خاک و آب بوده است.

کیخا گفت: بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور و این استان پهناور است که امروزه با روند افزایش رشد جمعیت و لزوم تامین غذای آنان و در نتیجه فشار بیشتر بر منابع موجود که خود می‌تواند محیط زیست و حیات نسل‌های آینده را با خطر مواجه سازد باعث توجه بیشتر کشور‌ها به توسعه پایدار کشاورزی شده است.

وی گفت: چالش اساسی در نظام‌های کشاورزی پایدار استفاده و بهره وری بهینه از منابع پایه‌ای است که در این راستا آب و خاک به عنوان مهمترین عوامل تولید، نقش کلیدی در مجموعه عوامل محدود کننده تولید دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در سال‌های اخیر برنامه ریزی اساسی و بهره وری بهینه از ظرفیت‌ها و استعداد‌های بی شمار و منحصر بفرد کشاورزی این استان چهار فصل از منابع آب و خاک و الگو سازی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های راهبردی و جامع دولت تدبیر و امید در دستور کار مسئولان کشور و استان قرار گرفته است به طوری که اختصاص این اعتبار گامی ارزشمند در این مسیر است.

کیخا گفت: کاهش حاصلخیزی، افزایش شوری و اسیدیته آب و خاک، کاهش مواد آلی، عدم رعایت تناوب زراعی، کمی بادشکن، شیوع علف‌های هرز دایمی، عدم تحقق یارانه کود‌های آلی و زیستی، آبیاری مداوم با آب شور، فرسایش آبی و بادی، آلودگی با عناصر سنگین و دود ماشین آلات سبک و سنگین، کارخانجات و فاضلاب شهری از جمله مشکلات خاک‌های سیستان و بلوچستان است.

 سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و ... دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

انتهای پیام/ع

 ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به امور زیربنایی مزارع 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.